Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af Flisbrænderen » 18 dec 2016 10:23

hotpill skrev:Følgende billede viser hvor gløderøret er placeret. Det er de tre små riller lige midt for.

Flæserne.jpg
Er det de 3 riller under sneglerør ? Det er svært at se på billedet.
Hvis det er tilfældet er startportionen stor nok, men det ser ud som om rillerne er delvis tilstoppede.
Rillerne sidder ret udsat for at blive lukket til af aske eller slagger, med denne placering.
De skal være helt rene, for at der kan komme maksimal varme igennem.

Hvor tit renser du disse riller og fjerner aske foran ?
Vil gætte på det måske skal gøres en gang om ugen eller oftere når fyret kører mest.


Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af Flisbrænderen » 18 dec 2016 10:33

triumph skrev:Står din trækstabilisator stadigt pivåben ?

Kan det tænkes at din eltænder rører ved noget, den ikke skulle røre ved, så varmen bortledes fra eltænder, og til steder, hvor det ikke gør nytte ?

Kan man ikke stille på effekten til eltænder, eller på luftmængden under opstart. Højere eleffekt/mindre luft = mere varme

Kunne det tænkes at man kunne erstatte eltænderen med en keramisk fra en scotte ? (eller en tænder med mere effekt, af andet fabrikat ?)
Er enig i mere effekt på eltænder, hvis man kan dette.
Er luftvejen tæt fra eltænder til de 3 riller i brænder, ellers kunne den varme luft forsvinde ud af hul eller sprække.

hotpill
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Givet likes: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill » 18 dec 2016 11:25

triumph skrev:Står din trækstabilisator stadigt pivåben ?
Nej.
triumph skrev:Kan det tænkes at din eltænder rører ved noget, den ikke skulle røre ved, så varmen bortledes fra eltænder, og til steder, hvor det ikke gør nytte ?
Har haft skilt brænderen ad, og ser ikke ud til at gløderøret har kontakt til noget andet.
triumph skrev:Kan man ikke stille på effekten til eltænder, eller på luftmængden under opstart. Højere eleffekt/mindre luft = mere varme
Man kan ikke justerer effekten på eltænderen, men luftmængden ved opstart, kan man godt. Dog er jeg i tvivl om hvilken parameter det er, i styringen.
triumph skrev:Kunne det tænkes at man kunne erstatte eltænderen med en keramisk fra en scotte ? (eller en tænder med mere effekt, af andet fabrikat ?)
Når jeg siger eltænder, så er det fordi der ingen flamme er. Tror faktisk den er keramisk :oops:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af triumph » 18 dec 2016 11:54

hotpill skrev:Nej.


Har haft skilt brænderen ad, og ser ikke ud til at gløderøret har kontakt til noget andet.


Man kan ikke justerer effekten på eltænderen, men luftmængden ved opstart, kan man godt. Dog er jeg i tvivl om hvilken parameter det er, i styringen.


Når jeg siger eltænder, så er det fordi der ingen flamme er. Tror faktisk den er keramisk :oops:
Min pointe er at mere varme kunne være løsningen på problemet. Om det opnåes ved at skrue ned for luftmængden, eller ved at montere en eltænder med flere watt, er 2 sider af samme sag. Forskellige pillefyrsfabrikater benytter forskellige eltændere, med forskellig watt ydelse.

hotpill
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Givet likes: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill » 18 dec 2016 12:48

triumph skrev:Min pointe er at mere varme kunne være løsningen på problemet. Om det opnåes ved at skrue ned for luftmængden, eller ved at montere en eltænder med flere watt, er 2 sider af samme sag. Forskellige pillefyrsfabrikater benytter forskellige eltændere, med forskellig watt ydelse.
Jeg er blot i mod, at købe produkter fra en fabrikant, når man må antage, der har siddet nogle ingenører, og regnet sig frem til, at den som følger med fyret, er den rigtige...


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af timkenneth » 18 dec 2016 13:49

hvis det blot er en alm tændstift sker der ikke noget ved at købe en mere flere watt, vær blot opmærksom på om styringen kan håndtere det. hvordan et fyr starter på et "laboratorium" og efter x antal timers kørsel med det slid som må beregnes er forskellig.
mange styringer kan også regulere hvor lang tid tændingen skal foregå.
(uden sammenligning) har jeg selv måtte 3 dobble tiden for tænding hvis jeg skal have noget håb om at starte. tillægger det primært at mit brænderhoved er slidt.

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af Flisbrænderen » 18 dec 2016 14:18

hotpill skrev:Jeg er blot i mod, at købe produkter fra en fabrikant, når man må antage, der har siddet nogle ingenører, og regnet sig frem til, at den som følger med fyret, er den rigtige...
Jeg tror på du kan få det til at virke med den eltænder der sidder på, det virker jo de fleste gange.
Prøv om du kan forlænge eltænderens køretid, som også Timkenneth skriver.

hotpill
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Givet likes: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill » 18 dec 2016 23:00

Flisbrænderen skrev:Er enig i mere effekt på eltænder, hvis man kan dette.
Er luftvejen tæt fra eltænder til de 3 riller i brænder, ellers kunne den varme luft forsvinde ud af hul eller sprække.
Faktisk er gummidugen/membranen i brænderhuset revnet.
Som i kan se på billedet kommer luften fra det firkantede hul.
IMG_0207.JPG

hotpill
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Givet likes: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill » 18 dec 2016 23:04

Flisbrænderen skrev:Er det de 3 riller under sneglerør ? Det er svært at se på billedet.
Hvis det er tilfældet er startportionen stor nok, men det ser ud som om rillerne er delvis tilstoppede.
Rillerne sidder ret udsat for at blive lukket til af aske eller slagger, med denne placering.
De skal være helt rene, for at der kan komme maksimal varme igennem.

Hvor tit renser du disse riller og fjerner aske foran ?
Vil gætte på det måske skal gøres en gang om ugen eller oftere når fyret kører mest.
Jeg synes nu ikke de ser tilstoppede ud.
Renser dem cirka en gang om igen samtidig med jeg fjerne aske og renser resten af fyret.

hotpill
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Givet likes: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill » 18 dec 2016 23:34

I skrivende stund har jeg optændingsproblemer.
Åbnede lige ind til brænderen, mens det prøver at tænde op, for at se og føle, og jeg har været i sauna hvor der er varmere luft...


Besvar