Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kl, Kl2 godkendt diskussion

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af pelle » 01 jul 2008 00:37

Hej
Det er sandelig nogle fine indlæg. Næsten ikke til at forstå.
Men hvis jeg nu er arbejdsmand olsen. Hvad er det så praktisk taget lige, jeg skal gøre hvis jeg skal have kedlen udskiftet til noget der er godkendt.
Skal jeg ikke bare kontakte skorstensfejeren om den kedel jeg har tænkt mig at få fat i ?
For han må da vide hvilken kedlel der opfylder kravene og kan godkendes.
Jeg ved godt dette er en diskussions tråd.
Men tænk nu, hvis jeg var arbejdsmand olsen og sad og læste alt dette.
hvad ville i så, rent praktisk, og ganske kort, råde mig til at gøre. For ikke at komme galt afsted ?
Med venlig hilsen
Pelle
Last edited by 3 on pelle; edited 1 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af KimW » 01 jul 2008 00:38

Spørgsmål: Bag på min KL Combi er der en typegodkendelse med blandt andet teksten CE 303-5 og produktions år 2008.
Hvis jeg går ud fra at den ikke er godkendt, hvad skal der så stå for at den er det?
Hvordan kan forbrugeren vide at denne tekst ikke betyder at stokeren er godkendt?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af MichaelK » 01 jul 2008 02:59

pelle skrev:Hej
Det er sandelig nogle fine indlæg. Næsten ikke til at forstå.
Men hvis jeg nu er arbejdsmand olsen. Hvad er det så praktisk taget lige, jeg skal gøre hvis jeg skal have kedlen udskiftet til noget der er godkendt.
Skal jeg ikke bare kontakte skorstensfejeren om den kedel jeg har tænkt mig at få fat i ?
For han må da vide hvilken kedlel der opfylder kravene og kan godkendes.
Jeg ved godt dette er en diskussions tråd.
Men tænk nu, hvis jeg var arbejdsmand olsen og sad og læste alt dette.
hvad ville i så, rent praktisk, og ganske kort, råde mig til at gøre. For ikke at komme galt afsted ?
Med venlig hilsen
Pelle
Velkommen "Arbejdsmand Olsen"

Det forventes ikke at man som privat forbruger skal vide alt det, som er fremkommet i denne tråd.
De fleste ting vedr. godkendelserne er overvejende stof for forhandlere og producenter.

Et godt råd vil derfor være, at bede om at få udleveret en kopi af godkendelsen. F.eks den som her
vises i J.P's indlæg: viewtopic.php?f=159&t=2860
Og så iøvrigt sikre sig, at godkendelsen er gældene for det anlæg man evt. er interesseret i. Det
burde fremgå af godkendelsespapirene. Er disse ting på plads, er det senere muligt at drage sælger
til ansvar for evt. uregelmæssigheder.

Retsplejeloven skelner nemlig mellem handlinger foretaget i "ond tro", og handlinger foretaget
"i god tro". Får man forevist godkendelsespapirer, der ud fra menigmands synsvinkel, ser ud til
at være i orden. Og ud fra dette køber anlægget, vil man handle i "god tro", og står derfor meget
stærkt i et evt. retsligt efterspil. Det vil derfor ikke være særligt sandsynligt, at man vil lide et
økonomisk tab som følge af forkerte oplysninger fra sælger og/eller producent.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Claus » 01 jul 2008 06:59

Hej Kim.
Det er jo meget godt men i praksis vil jeg tro at hvis firma "Klatkage" (navnet grebet ud af luften og skal ikke hæftes på nogen ) i det sidste halvår af år 2008 har solgt flere anlæg som ved nærmere eftersyn ikke er godkendte, og Firma "klatkage" bliver dømt til at skifte kedlerne ud så vil jeg tro At firma "klatkage" efter dommen går konkurs og genopstår måske allerede samme dag som "klatkage aps af 2009 . Hvem skal så holde forbrugeren skadesløs ?
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af KimW » 01 jul 2008 17:17

Claus skrev:Hej Kim.
Det er jo meget godt men i praksis vil jeg tro at hvis firma "Klatkage" (navnet grebet ud af luften og skal ikke hæftes på nogen ) i det sidste halvår af år 2008 har solgt flere anlæg som ved nærmere eftersyn ikke er godkendte, og Firma "klatkage" bliver dømt til at skifte kedlerne ud så vil jeg tro At firma "klatkage" efter dommen går konkurs og genopstår måske allerede samme dag som "klatkage aps af 2009 . Hvem skal så holde forbrugeren skadesløs ?

Er det disse spørgsmål du svarer på?

Spørgsmål: Bag på min KL Combi er der en typegodkendelse med blandt andet teksten CE 303-5 og produktions år 2008.
Hvis jeg går ud fra at den ikke er godkendt, hvad skal der så stå for at den er det?
Hvordan kan forbrugeren vide at denne tekst ikke betyder at stokeren er godkendt?


Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Claus » 01 jul 2008 17:35

UPS!
Undskyd Kim, det var en komentar til Michaelk´s indlæg.
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af KimW » 01 jul 2008 22:16

Det er helt okay Claus :)

Mht mine spørgsmål så er der ikke helt så mange bud på dem?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Ulrik » 01 jul 2008 22:59

Hej Kim
Som forbruger kan man vel kun gå ud fra at det dokumentation incl typeskilt der udleveres er korrekt.
Det kan heller ikke forventes at forbrugeren skal kunne tjekke om dette holder vand.

Jeg ved ikke hvad der skal stå på et typeskilt, men jeg fandt et eksempel her:
http://www.baxi.dk/showinfo.asp?intItemID=270
MvH Ulrik©

standardnørd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:22

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af standardnørd » 01 jul 2008 23:09

Hej igen

Allerførst så må du undskylde Pelle hvis det ikke er lykkes mig at udtrykke mig klart. Det beklager jeg og jeg vil forsøge at gøre det bedre fremover.

MichealK giver et godt svar på problematikken omkring arbejdsmand Olsen. Det er nemlig ikke forbrugerne der skal være eksperter. Det ansvar ligger hos producenter og forhandlere.

Direktiverne, standarderne, de akkrediterede prøvninger og godkendelserne er til for at beskytte forbrugerne så man trygt kan købe produkter uden fare for at blive snydt.


KimW kommer med et godt spørgsmål, for hvad nu hvis det skilt eller den godkendelse man bliver præsenteret for faktisk ikke er gyldigt?

Igen har MichaelK rigtig fat i stoffet. Det handler om at være i god eller ond tro og så længe man som forbruger har handlet i god tro bliver man ikke straffet for det.

Men hvis man som forbruger har handlet i god tro må andre altså have handlet i ond tro. Andre er i dette tilfælde producenter og forhandlere.

Det plejer at være på dette tidspunkt i gennemgangen, at forhandlerne begynder at hyle op om at de også var i god tro og at producenterne må have snydt dem.

Det er muligt at de er blevet snydt, men i sådanne tilfælde har dette kun kunnet lade sig gøre fordi de har forsømt at sætte sig ind i tingene og den slags straffes akkurat som hvis de var i ond tro.

Der er selvfølgelig forskel på som forhandler blot at være dum og uden viden om det man har rodet sig ud i og så bevidst at have fusket med tingene. At være dum og uden viden fritager bare ikke for ansvar og man bliver stadig dømt for det.


Claus har en god pointe med sit klatkage-firma-eksempel for hvad pokker gør man når man er blevet snydt og firmaet man blev snydt af ikke efterfølgende lever op til sine forpligtelser?

Svaret blæser i vinden, for man kan nemt komme i en situation hvor man som forbruger ikke kan gøre noget – Pengene er spildt og oveni det skal man ud og finde en ny kedel som er godkendt.


Lad os dvæle lidt ved forhandlernes ansvar og for at holde os til tråden bør vi nok blive ved KL-stokeren.

Selv om vi holder fast i KL-stokeren og VVS Eksperten der forhandler den, så gælder de samme regler selvfølgelig for alle andre der forhandler kedler.


Efterhånden er jeg nået til den erkendelse at VVS Eksperten ikke har styr på dette (andre har ret til deres mening, dette er min).

Det næste der er interessant for mig, er at finde ud af om VVS Eksperten har handlet i god eller ond tro.
Hvis de har handlet i god tro kan vi håbe at der er tale om en enlig svipser og at de vil gøre deres bedste for at rette op på den.
Hvis de derimod har handlet i ond tro ved at have være klar over at disse krav stilles til deres produkter og så blot har ignoreret dem og måske endda bevidst forsøgt at villede forbrugerne er det en helt anden sag. Så kan jeg ikke anbefale nogen at handle hos dem.


Lad os kigge lidt på den her EN303-5 standard. Er det noget nyt der pludselig er blevet presset ned over hovederne på forhandlere og producenter så de knap har haft tid til at forberede sig og derfor er blevet taget på det forkerte ben i denne sag?

Standarden DS/EN 303-5 foreligger i første udgave (der stadig er den gældende) fra 11. oktober 1999. Og den har sandsynligvis været under udarbejdelse mellem 3 og 10 år.

Så nej der er altså ikke tale om noget nyt.

Standarden har været tilgængelig i sin nuværende form siden oktober 1999 og er blevet implementeret her i Danmark fra 1. Januar 2008. Da en række forhandlere og producenter ikke var klar ved nytår blev der givet yderligere en overgangsperiode frem til 1. Juni 2008. Altså ekstra 5 måneder til at få styr på tingene.

Så forhandlerne og producenterne har haft rigelig tid til at forberede sig på det.


Lad os kigge lidt på VVS Ekspertens indsats for at få styr på godkendelsen på KL-stokeren. Vi ved fra maa at han har arbejdet med dette i knap 2 mdr. (sådan skrev han i hvert fald selv). Knap 2 mdr. betyder at han er begyndt på dette omkring den 1. Maj 2008 altså ca. én måned før den forlængede overgangsperiode udløb og ca. fire måneder efter det hele oprindelig skulle have været implementeret. Tankevækkende!
Det tyder i hvert fald på at man hos VVS Eksperten ikke har ofret dette nogen særlig opmærksomhed.

I maas fravær er vi nu overladt til at gætte på hvorfor dette mon kan være:

Kunne det være at man hos VVS Eksperten udmærket godt ved at kedlerne de sælger ikke kan opfylde kravene og derfor forsøger at skjule det så længe som muligt? - Det var dog en ubehagelig tanke!

Kunne det være fordi man har glemt det? - Den er vist for tynd!

Kunne det være at man i forbindelse med overtagelsen af VVS Grossisten ikke har haft ressourcer til at udføre arbejdet før sidst på foråret i år? - Måske, men det fritager ikke for noget ansvar.

Kunne det være at man hos VVS Eksperten simpelthen har sovet så meget i timen at man ikke er blevet klar over disse krav før i allersidste øjeblik? - Måske, men i hvert fald ikke særligt betryggende.

Er der andet tilbage at gætte på, mens vi fordriver tiden indtil maa svarer på dette?

Mens vi venter på maa kan det stærkt anbefales at læse denne pressemeddelelse fra Energitjenesten og danne sig sin egen mening:
http://www.energitjenesten.dk/files/res ... ugerne.pdf


Hvis ellers det er lykkes mig at udtrykke mig nogenlunde klart denne gang (sig til hvis det ikke er tilfældet Pelle) vil jeg tro at en læser eller to sender Ulrik et par venlige tanker for stædigt (og nogle gange lidt irriterende) at insistere på at tingene skal være i orden.

Det her handler om forbrugerbeskyttelse og kunne faktisk være et rigtigt interessant emne at se taget op i forbrugerprogrammer som Kontant og Operation-X.



En sidste kommentar til MichaelK – Den der godkendelse du linker til fra J.P.s indlæg – Det er ganske vist en godkendelse og forureningsmålingerne ser helt ok ud, men har du kigget på virkningsgraden?
Den ligger så tæt på minimumskravene at en lille måleunøjagtighed reelt ville kunne have dumpet den. Alternativt ville en flink prøvemester have ladet den bestå pga. mulige måleunøjagtigheder. Lad os håbe at de der køber og installerer den er lige så omhyggelige som dem der gjorde den klar til måling i laboratoriet.


Mvh
Standardnørd

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kl/Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Ulrik » 01 jul 2008 23:33

Når vi nu snakker om at være irriterende og vedholdende, så vil jeg da gerne minde brugerne om hvad der skete her:
viewtopic.php?t=3214

Her var der tale om kedler der ikke var godkendte og som blev udbudt til favorable priser ved deres Åbent Hus arangement.
Efter nogen diskussion blev det oplyst at de anlæg der ikke var godkendte, ville blive solgt som reservedele istedet.

Her var der godt nok tale om VVS Grossisten, men som mange ved er de blevet opkøbt af VVS Eksperten og hører derfor under samme koncern.


Og så lige for at kommentere på Standardnørds indlæg og link til pdf fra energistyrelsen hvor der fortælles om en Herkules kedel som var ulovlig.
På VVS Ekspertens website kan man finde en pillebrænder ved navn Bio 18: http://vvs-eksperten.dk/index/bio-hercules-24kw-p27995
Her oplyses det at den også kan benyttes til at fyre med brænde.
Der er vel at mærke tale om en kedel som hverken skorstensfejer eller kommune ville godkende som brændekedel!
MvH Ulrik©


Besvar