Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 10 amatør!

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Hamster_evo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 dec 2016 16:35
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 115
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9510
Modtaget likes: 1 gang

Biomax 10 amatør!

Indlæg af Hamster_evo » 04 dec 2016 17:52

Hej Alle eksperter 8)

jeg har mange problemer med mit Blå Biomax 10 compact.
måske er det mangel på viden om hvordan det skal indstilles.
men den mangelfulde manual kan jeg ikke tykke på mere mht. til grundindstilling pilleafvejning mm.
lidt om mit system. :

-12 m skorsten med isokern ø 150mm
-brændeovn 1 sal.
-pillefyr i kælder.
- Alle Røgvender er pillet ud!
-trækstabilisator.
-røgtemperatur 90 til 130 grader
-Gulvvarme 80 kvm. med danfoss link.
-1 stk håndklæde varmer
-ingen VVB tilsluttet. kører el pt.

Spørgsmål 1:
Ved opstart af brummer fyret ekstremt meget indtil den begyder at steppe op i ydelse så stopper det igen. der er altså tale om flere minutter hvor denne ekstrem høje brummen høres. jeg har læst mig frem til at det skyldes for lidt luft, men jeg kan ikke finde nogen steder man kan indstille opstarts luft, det eneste man kan stille er tændluft, men dette ændre ikke ved opstarts fasen. dernæst har jeg forsøgt at justere tændbrændsel ned til 30 sek. men kan ikke justere det lavere da det ellers ikke vil tænde ild i pillerne
Hvordan får jeg det til at holde op med at Brumme ved opstart ?

Spørgsmål 2:
jeg vil gerne holde en nogenlunde kedel temperatur på ca 65 Grader, da kedlen efter sigende skulle have bedst af dette M.h.t til tæring og kondens. i skorsten osv. dog oplever jeg at det er stort set umuligt at holde denne temperatur, jeg har selv en ide om det er fordi jeg ikke har så meget forbrug koblet på systemet men min VVS mand siger det ikke burde være noget problem når det er et modulerende pillefyr
selv om jeg sætter minimumsdrift helt ned til 10 % bliver det stadig for varmt 72 grader og går i Pausestop, hvilket jo også er fint, men mens at fyret er i pausestop kommer der forbrug på gulvvarme, og temperaturen daler i kedlen men selvom man nærmer sig de indstillede 65 grader starter fyret ikke op igen først når det har noget ned på 40 til 45 grader tænder det igen. således kører det konstant.
jeg har prøvet at bruge funktionen minimumsdrift, hvor jeg sætter fyret til at stoppe ved 15 % og holde pause 1 time. men efter en times pause er temperaturen nede på 35-40 grader . og jeg ´kan ikke få den til at holde mindre end 1 time.
´hvordan holder jeg en mere stabil kedeltemperatur skal der ændres i mit sætup, måske en lille Akkumuleringstank måske ? eller vil det hjælpe hvis der kommer en varmtvandsbeholder på ?

Spørgsmål 3:
jeg har forsøgt at indstille luft i de forskellige trin på følgende måde.
fastlåstfyret i en ydelse på eks: 30 % dernæst har jeg stillet luftmængde indtil der ikke kommer mere synlig røg fra skorstenen
dette er gjort i alle trin fra 10 til 100 %
men jeg syntes at asken er lidt sort hvordan kan jeg komme nærmere en bedre forbrænding? jeg kan jo ikke se flammen på dette fyr uden at åbne for lågen og lukke falsk luft ind ? jeg har en CO -måleapparat til at måle på udstødningsgassen fra biler, kan denne bruges til at indstille forbrændingen på mit fyr?

Jeg har en del andre spørgsmål: men starter lige med de 3 her i første omgang da de er de vigtigste!


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Biomax 10 amatør!

Indlæg af DBS » 04 dec 2016 18:44

På Danfoss link, kan du indstille hvordan din gulvvarme skal varme, den kan enten åbne for alle kredsen på en gang, og derefter lukke for dem igen, eller den kan tage en kredse efter den anden.

Jeg vil forslå at du kontrollere at dine kredse varmer op efter hinanden for at få en mere jævn belastning af dit pillefyr.

Alternativt kan du kikke lidt på hvad temp, din gulvarmekredsen står på, således at den ikke åbner kort, for derefter at være lukket i lang tid.

Hamster_evo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 dec 2016 16:35
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 115
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9510
Modtaget likes: 1 gang

Re: Biomax 10 amatør!

Indlæg af Hamster_evo » 04 dec 2016 19:44

DBS skrev:På Danfoss link, kan du indstille hvordan din gulvvarme skal varme, den kan enten åbne for alle kredsen på en gang, og derefter lukke for dem igen, eller den kan tage en kredse efter den anden.

Jeg vil forslå at du kontrollere at dine kredse varmer op efter hinanden for at få en mere jævn belastning af dit pillefyr.

Alternativt kan du kikke lidt på hvad temp, din gulvarmekredsen står på, således at den ikke åbner kort, for derefter at være lukket i lang tid.
Okay ! det var jeg ikke klar over det kunne, jeg har jo godt nok 3 kredse som åbner på en gang når Stue/køkken kalder på varme, som er et stort areal. jeg kører med en fremløbstemperatur på ca 36 grader er det for meget ? skal siges at jeg har reguleret ned fra 45 i fremløb netop for at de skulle være åbne længere tid, jeg vil lige kigge nærmere på det med åbningstiderne tak (:

Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Biomax 10 amatør!

Indlæg af Jens J » 05 dec 2016 16:09

det lyder som om fyret ikke er hurtig nok om at tænde op igen og holde trit med det forbrug som der nu er, pillefyr er jo en del længere om at komme i omdr en fks et oliefyr,
Akkumuleringstank ville nok være en go ide, varmt vandsbeholder hjælper sådan set ikke så meget, den skal jo helst lukke omkring de 58-60 grader, men best var det jo hvis du kunne få fyret til at køre konstant uden at gå i pause det ville nok være det bedste

hc3272
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03 dec 2016 21:41

Re: Biomax 10 amatør!

Indlæg af hc3272 » 06 dec 2016 17:42

har også lige startet et biomax 10 pillefyr op og oplever også at temperaturen går fra de 65 gr. ned til ca 45 gr oplever ofte at fyret går på "redder bål" selvom jeg har sat minimumsdrit til 10% .Mit forbrug er måske i perioder ikke stort nok da jeg er flittig med brændeovnen


Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Biomax 10 amatør!

Indlæg af Jens J » 07 dec 2016 14:20

Hvad med at prøve at sætte den til 75 grader, og gi den så lidt piller at den har svær ved at nå derop på den temp, og start ved 65

er der træk stabilisator i skorten der er vel ikke for meget træk i den,

SCFP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Modtaget likes: 1 gang

Re: Biomax 10 amatør!

Indlæg af SCFP » 07 dec 2016 18:53

Hej
Gulvarme er jo on/off styret og der vil være perioder hvor anlæggets forbrug er meget lille, der er fyrets min. styring meget velegnet.
Prøv at se min kommentar til "Biomax 10 Pendulerer"
Håber du har cirkulationspumpen koblet til udgangen på fyret derved stopper cirkp. inden anlægget bliver helt kold.
Der sker jo ikke noget ved at anlægget kører lidt op og ned i temp. blot man ikke kan mærke det i huset

Hamster_evo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 dec 2016 16:35
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 115
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9510
Modtaget likes: 1 gang

Re: Biomax 10 amatør!

Indlæg af Hamster_evo » 07 dec 2016 20:06

Jeg har Lavet en nogle ændringer på mit gulvvarmesystem jeg har indstillet gulvvarmemaster så den regulere telestater en ad gangen, både ved åbning og lukning. dette har givet en mere jævn drift, (:

jeg har i dag haft besøg Af en service tekniker Fra NH-Bioservice og han har ændret på mine sugerindstillinger og pillemængde. pr. time. og lavet lidt andre småting. nu må vi se om det får det hele til at spille som det skal.
vil vise sig i løbet af de næste par dage.

Hamster_evo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 dec 2016 16:35
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 115
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9510
Modtaget likes: 1 gang

Re: Biomax 10 amatør!

Indlæg af Hamster_evo » 07 dec 2016 20:15

hc3272 skrev:har også lige startet et biomax 10 pillefyr op og oplever også at temperaturen går fra de 65 gr. ned til ca 45 gr oplever ofte at fyret går på "redder bål" selvom jeg har sat minimumsdrit til 10% .Mit forbrug er måske i perioder ikke stort nok da jeg er flittig med brændeovnen
jeg har erfaret at alle disse røgvender/turbolatorrør bare pilles ud og smides væk!
du kan ikke få det til at kører ved 10% du skal sætte minimumsdrift til 18%
så slipper du får det med den redder bål, det bruger mega mange piller.
hvis de nye indstillinger jeg har fået lavet virker kan du prøve dem.

thansen1980
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 25 jan 2016 16:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Biomax 10 amatør!

Indlæg af thansen1980 » 02 jan 2017 12:20

Hejsa,

Havde samme problemer da jeg fik mit, og fik løst det meste ved at bruge disse indstilling som jeg fik af Ole som også er bruger herinde.

Biomax ekspert søges - Sjælland

Brændsel. 1,9
Vandtemp 65
Drift min 20 max 100
Blæser ydelse
10 % 17 %
20 % 17
30 % 25
40 % 32
50 % 40
60 % 48
70 % 56
80 % 64
90 % 72
100 % 80
Blæser Factor 100
Tændbrændsel 50
Tændluft 40

Det blev først rigtig godt da jeg skiftede til nogle nye piller (efter at ha prøvet 4-5 forskellige)

Nu kører det problemløst... dog går mit også i pausestop fra tid til anden, pga. denne ikke særlig kolde vinter vi har :)

/Thomas


Besvar