Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal jeg pille olie-fyret ned ??

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Skal jeg pille olie-fyret ned ??

Indlæg af Falck » 23 jan 2007 20:45

Ja, jeg vill nu også lade den stå. Hvad med en lang vinterferie til syden, og skorstensfejeren skal jo feje aligevel, og den er jo betalt. Det er lige som at have et reserve hjul. Den skal aldrig bruges, men pokkers rar at have, hvis nu......
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Brugeravatar
TommyT
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 20 jan 2007 11:53
Mit fyr: Baxi 2,5 F
Areal: 260
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 8600
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Indlæg af TommyT » 23 jan 2007 20:57

Hejsa.
Jeg har nu siden 1999 kørt med baxi 2,5
nedbrud har været selvforskyldt " pillemangel & pilfinger"
Den er først nu begyndt at kræve lidt reservedele "iltstyrings problemer"
vores stokker bliver slukket om sommeren og så tænder jeg elvandvarmer og ja så har vi kolde gulve " konen hyler lidt ind imellem :P "
du skal gøre op med dig selv om du vil høre på konens ...... om sommeren

og hvis i er på ferie mere end ca 1 uge og ikke har en bekent der vil fylde magasin ja så bliver du nok nød til at beholde oilfyr til lidt backup

mvh
Tommyt

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Indlæg af Falck » 23 jan 2007 21:01

TommyT skrev:og ja så har vi kolde gulve " konen hyler lidt ind imellem :P "
du skal gøre op med dig selv om du vil høre på konens ...... om sommeren

og hvis i er på ferie mere end ca 1 uge og ikke har en bekent der vil fylde magasin ja så bliver du nok nød til at beholde oilfyr til lidt backup

mvh
Tommyt
Ja, jeg gik en tur ned til Lars Larsen, bademåtte i pænt og funktionalt desing, ink en måtte til foran kummen, 99,- bananer. Og fryser hun føderne, må hun stille sig der, når hun børster tænder :-)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

ixab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 jan 2007 20:55
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af ixab » 27 jan 2007 21:32

Jeg har et gasfyr til Backup til stokeren, og har brugt det flere gange, er vi på ferie er det rart at huset er frostsikret i op til flere uger, hvilket Baxien ikke kan uden naboers hjælp, og om sommeren er det mere økonomisk med anden vandvarme en pillerne. Og hvis min dejlige kone skulle være alene hjemme et par uger, så ville hun nok forlange at der blev slået over på "automatikken".

Så jeg ville beholde oliefyret.

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af BVMP » 27 jan 2007 22:43

Fruen min har været alene med en baxi i et halvt år, hvor jeg var ude og rejse for firmaet. Det klarede hun fint.
Hvis man skal være væk længere tid og ikke har en ven der kan fylde brændsel på, kan man jo leje en vicevært til at fylde op. Max en timeløn hver 5-8 dag.
Oliefyret skal jo hvis det bliver stående have udført de lovlige eftersyn, og du skal også have en olietank -og de regler er vist lige blevet skærpet igen.
Nej ud med oliefyret og brug evt. en time sammen med fruen i fyrrummet.

Og skal du på et tidspunkt have ny varmvandsbeholder kan det godt betale sig at tænke på solvarme.
PS. Solvarmen virker også om vinteren, og bedre i -5 end +2 - fordi det for det meste er klart i frost.
Last edited by 1 on BVMP; edited 28 times in total
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".


Henrik Jensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25 jan 2007 13:28
Mit fyr: Baxi 2.5 600
Areal: 230m2 + 80m2 delvist
Brændsel: pt hvede
Fremviser gerne i postnummer: 7600
Dagligt forbrug: ca 30kg ultimo dec09
Årligt forbrug: 7t
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af Henrik Jensen » 28 jan 2007 00:47

Ja kravene for olietanke er skærpet meget. Hvis ikke der er en tankattest på den skal den være skiftet inden sep. 08 for overjordiske og apr. 10 for nedgravede.
Tankene blev først leveret med attest fra ca 2000. Så hvis din tank er ældre skal du alligevel til at skifte den. Hvis du vil beholde oliefyret.

Jeg valgte at skippede oliefyret selv om tanken var ok. Da tanken var med attest kunne den faktisk gi en fornuftig brugtpris.

Jeg har valgt at sætte en akkumuleringstank i forbindelse med baxien. (Jeg har udbygget den med automatik så den slukker istedet for at pausefyre når tanken er varm). Man skal
så selvfølgelig lige ud og smide en tændblok of en tændstik ind i fyret når tanken er kold. Men det tager ikke mange sekunder.
På den måde kører den fint med korn også i varmt vejr. Der er heller ikke meget kedelrenseri når den kører på den måde. Ved at dreje et par haner kan tanken sættes ud af spillet og vi kører alm autodrift.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Jobak » 29 jan 2007 22:02

Hæld den gamle koger ud. Jeg er lige blevet tilbudt 500,- for en gammel Salamander+Riello oliefyr+1200 ltr. tank og det ryger afsted, det er sikkert.


Besvar