Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
hotpill
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Givet likes: 2 gange

Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill » 06 nov 2016 11:08

Så blev det min tur, til at bede om hjælp, når nu min kæreste og jeg, har købt hus med et ny installeret pillefyr, som ikke længere køre problemfrit.

Da vi overtog huset, lå der piller på grunden, som vi fyrede med uden problemer. Poserne med piller vejede 16 kg, og jeg fyldte på, hver anden dag.
Da disse piller var brugt op, købte jeg to paller, af samme størrelse (8mm) og skulle være nogle udmærkede piller fra Sverige.
Jeg fyldte nu 80kg i tanken, og fyret kørte stadig uden problemer. Men på det seneste, har jeg oplevet at fyret går ud, når det kører økonomi, altså om natten. Næste morgen kan jeg så konstatere alarmen "Ingen brændsel".
Der er brændsel i tanken, og når jeg manuelt via kontrolpanelet beder om at tilføre brændsel, sker dette uden problemer.
Efter en genstart af fyret, kører det igen hele dagen, og går så ud igen om natten.
Jeg har fjernet aske fra forbrændingskammeret, rengjort flammerøret, fjernet aflejringer fra rengøringsenheden samt rengjort risten og brænderen samt dørforseglingen.
Fil_000.jpeg


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af triumph » 06 nov 2016 15:55

Jeg kender intet til dit fyr overhovedet. Men på en scotte skyltes en sådan fejl ofte at fyret går ud fordi det i lavlast får for få piller/for meget luft. Der kan være forskel på hvor mange kg piller sneglen giver til brænderen pr tidsenhed, alt efter om der er meget smuld, eller hvis piller er lange/korte.
Derfor laver man engang imellem en afvejning af piller. Det kan jeg se i manualen til tit fyr, at man også kan gøre (Står næsten til sidst, under "Burner"
Alternativt kan man justere på fødning eller luft

http://www.harjukliima.ee/download/kost ... %20eng.pdf

hotpill
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Givet likes: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill » 06 nov 2016 18:29

Hej Triumph

Først, vil jeg takke for at du tager dig tid til at finde manual og ikke mindst forklare lidt om de mulige årsager til mit problem.

Er det "Fuel volume test" som er en afvejning af piller ? Skal jeg så tage brænderen af, og have en pose / spand stående til at gribe de piller der nu måtte blive transporteret af sneglen ?

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af baggadap » 06 nov 2016 21:55

Hvis fyret er med iltstyring er det sikkert ikke nødvendigt at veje af.
Men jeg synes ikke om det skarpe knæk din smelteslange til brænderen har - det ligner at der kan ligge masser piller som ikke ryger ud over kanten. Jeg vil mene der skal være et passende fald på slangen hele vejen.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af Flammen » 07 nov 2016 00:15

har du funktionen "Fuel volume test" bør du sikkert fortage denne, da du har skiftet pillekvallitet-
hjælper dette ikke på problemet, skal luft lav nok justeres lidt ned.
ny du er ny, har jeg lige et godt råd. noter alle indstillinger ned, eller tage billeder med mobil af alle skærmmenuer.
juster kun en ting af gangen, og afvent resultatet


hotpill
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Givet likes: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill » 07 nov 2016 19:06

baggadap skrev:Hvis fyret er med iltstyring er det sikkert ikke nødvendigt at veje af.
Men jeg synes ikke om det skarpe knæk din smelteslange til brænderen har - det ligner at der kan ligge masser piller som ikke ryger ud over kanten. Jeg vil mene der skal være et passende fald på slangen hele vejen.
Når jeg kører sneglen manuelt fra kontrolpanelet, så ryger de fint ned til brænderen.

hotpill
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Givet likes: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill » 07 nov 2016 19:11

Flammen skrev:har du funktionen "Fuel volume test" bør du sikkert fortage denne, da du har skiftet pillekvallitet-
hjælper dette ikke på problemet, skal luft lav nok justeres lidt ned.
ny du er ny, har jeg lige et godt råd. noter alle indstillinger ned, eller tage billeder med mobil af alle skærmmenuer.
juster kun en ting af gangen, og afvent resultatet
Vil skrive værdier ned, før jeg ændre. God ide!
Mht. luft der skal ned... Hvad er det for noget luft der skal ned ? Har følgende værdier jeg kan indstille:

1) Air MIN (output 20%) - The minimum quantity of air at modulation when the burner output is 20% or at output 1.
2) Air MAX (output 100%) - The maximum quantity of air at modulation when the burner output is 100% or at output 2.
3) Oxygen output MIN(20%) - oxygen set-point at the minimum burner output of 20%.
4) Oxygen output MAX(100%) - oxygen set-point at the maximum burner output of 100%.

Er det nogle af dem ?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af HR LUCCA » 08 nov 2016 00:02

Har nogle bekendte der var ved og købe sådan et mini pillefyr , så læste lidt om det :wink: og det har natsænkning af driften , måske fejlen er de der , her et link http://intersite.dk/Clubs/CommonDrive/C ... leID=40613
Så vil jeg nok købe en ny smelte slange da det er en vigtig sikkerhed ved et pillefyr :wink:

hotpill
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Givet likes: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill » 08 nov 2016 17:46

HR LUCCA skrev:Har nogle bekendte der var ved og købe sådan et mini pillefyr , så læste lidt om det :wink: og det har natsænkning af driften , måske fejlen er de der , her et link http://intersite.dk/Clubs/CommonDrive/C ... leID=40613
Så vil jeg nok købe en ny smelte slange da det er en vigtig sikkerhed ved et pillefyr :wink:
Hvor køber man sådan en smelteslange ? Har været hos Sanistål og AO, og de har dem ikke og kan ikke skaffe dem.
KN Beholderfabrik, skal have 400 kroner for den, for de sælger ikke normalt til private.

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af baggadap » 08 nov 2016 17:53

hotpill skrev:Når jeg kører sneglen manuelt fra kontrolpanelet, så ryger de fint ned til brænderen.
Det er ikke sikkert de ryger ned alligevel når den i drift kun doserer en lille smule ad gangen. Men svært at sige uden at have set fyret.
Prøv at måle indvendig diameter på slangen og se om en af dem til Scotten passer til (60 eller 76mm): http://m.hedestoker.dk/pillefyr-scotte_ ... edele.html


Besvar