Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kl, Kl2 godkendt diskussion

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
Brugeravatar
aastrup
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 06 jan 2008 11:32
Mit fyr: goliath 25 kw. modulerende
Areal: 250
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4850
Dagligt forbrug: 25-30 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: FALSTER 4850

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af aastrup » 28 jun 2008 20:14

det vil sige at vi ikke kan få vores fyr godkendt
MVH.AASTRUP
Rigtige mænd er far til fem


Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af Fyrteknik » 28 jun 2008 20:20

nej rolig nu, alle fyr er godkendte og der vil komme bevis for det her i forummet.

Og er der flere som har spørgsmål, er i velkommen til at kontakte mig direkte.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Brugeravatar
aastrup
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 06 jan 2008 11:32
Mit fyr: goliath 25 kw. modulerende
Areal: 250
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4850
Dagligt forbrug: 25-30 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: FALSTER 4850

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af aastrup » 28 jun 2008 20:33

jo vi tager det også helt roligt for der sider da en godkendelse plad bag på fyret så ham den sorte kan vel enligt ikke nægte at godkende det
MVH.AASTRUP
Rigtige mænd er far til fem

maa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28 jun 2008 20:12
Mit fyr: BB14
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af maa » 28 jun 2008 21:45

Hej Stokerforum.
Jeg er ansat ved vvs eksperten som projekt leder, og er den der har haft æren af at kontrollere om vores kedler er korrekt godkendt.
Jeg skal til at starte med understrege at ALLE vores kedler er godkendt på akkrediterede testinstitutter og alle kedler opfylder standarderne.
For at gøre en lang historie kort, så er EN 303-5 godkendelsen fra det polske testinstitut ICHPW ikke at finde på deres akkreditations skema, da de ikke er akkrediteret til at udføre netop denne prøve... MEN de er godkendt under Procedure Q/ZS/P/15/01 og Procedure Q/ZS/P/15/02
Som er hvad man kan kalde en ” storebror ” til EN 303-5.
Det er en test der involvere langt flere målinger, og betragtes som værende førende indenfor måling af emmision, forbrænding og effektivitet. Da jeg indledte undersøgelserne på kedlerne testet i ICHPW regi, var jeg lidt tvivlende overfor om dette var en gangbar metode, jeg ringede og skrev derfor til EA´s ( european co-operation of accreditation ) test sekretariat, ved Martine Blum.
Martine Blum tog derfor kontakt til Alexander Sobolewski ( lederen af ICHPW ) og sammen blev de enige om at ICHPW kunne verificere testen og akkreditationen, ved at sende et officielt dokument, der beviser at testen er udført jvf 303-5.
Jeg har original dokumentet, og ligger den ud på dette forum for at cementere al form for tvivl vedr. Akkreditationen af vores kedler testet ved ICHPW
Og som en afslutning til Ulrik vil jeg gerne bede dig om for fremtiden, inden du slynger om dig med falske proklameringer og påstande, at du tager kontakt til de firmaer du udtaler dig om og beder dem om en forklaring eller dokumentation for akkreditationen af deres test´s.
Det er ikke givet at fordi der ikke er henvisning til EN 303-5 på en given hjemmeside, at der ikke er styr på dokumentationen. Snak du nu med leverandørene og få afklaring inden du udtaler dig.
Vedr. Fyring med kul, koks, brunkul osv. Så falder de sevfølgelig ikke ind unde Biomasseaffalds bekendtgørelsen. Men hvis du læser brændeovnsbekendtgørelsens §2 så vil du kunne læse at reglerne gør sig gældende for kul, koks, samt andet fossilt brændstof samt biomasseaffalds bekendtgørelse.
Dog er det jvf Miljøstyrelsens FAQ dårlig markedsføringsskik at advisere med benyttelse af anden brændselskilde end den testede SÅFREMT at det må antages at der er dårligere udnyttelse eller forøget forurening. I den forbindelse har vi bedt vores leverandøre om at få foretaget testen med biomasse også, da vi ikke er interesseret i at nogen skal anfægte sagligheden af testen. Men der er IKKE baggrund for at antage at dette skulle være antageligt, da KL combi er testet med piller og kul , og her er der ikke er den store difference. I den forbindelse skal det lige nævnes at der er forskellige måleskalaer for fossilt og biomasse brændstof, og igen også for manuelt og automatisk fyrede anlæg.
Jeg har beskæftiget mig med dette i snart 2 mdr. jeg har snakket med Rasmus Lassen fra Miljøstyrelsen. Erik Oehnschlager fra Danak. Medlemmer af Dansk skorstensfejer laug. Dansk Teknologisk Institut. Force Instituttet, samt mange andre. og såfremt der er spørgsmål vedr. Skorstensfejer påtegnelserne er ALLE velkomne til at tage kontakt til mig, eller andre i Vvs eksperten for uddybning.
Vores skorstensfejer attester er sendt til Miljøstyrrelsen, hvilket også er et krav i forhold til den nye lovgivning.Det skal dog nævnes at Miljøstyrelsen IKKE godkender forhandlernes dokumentation, men forbeholder sig retten til at foretage stikprøver. Fra vvs ekspertens side er der forsøgt af finde en instans der i sidste ende kan verificere og godkende skorstensfejer påtegnelsen, men det er ikke lykkedes endnu at finde en instans der vil.
OG til dig mortilseks, jeg kan selvfølgelig kun anbefale dig at købe en KL combi 35 – 50 KW, og jeg vil ikke anbefale dig at erhverve dig et flisfyr, der er prismæssigt nok noget at sparer, men hvis du er som du skriver mor til seks, så har du vist andet at foretage dig, end at stå og rengøre et fyr. Men kig forbi en af vores afdelinger, og medbring evt. En oversigt over dit hus, og vi skal vejlede dig efter bedste evne.. Der er også mulighed for at erhverve sig en BIO 18, hvis du vil fyrer mest med træ, og mindre med piller.
Men ring eller kig forbi, og vi skal gøre vores bedste for at vejlede dig..
Mvh
Martin Andreasen
Projektleder.
www.vvs-eksperten.dk
maa@vvs-eksperten.dk
75890303
75890709 Fax

ps. Kan man ligge en pdf på et indlæg ?
Nørhoved Biohandel og Stokerservice
v. Martin Andreasen
www.norhovedbio.dk
norhovedbio@gmail.com

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af Ulrik » 28 jun 2008 21:57

Hej Martin

Du henviser til Procedure Q/ZS/P/15/01 og Procedure Q/ZS/P/15/02
Hvilken af dem er VVS Ekspertens anlæg testet mod og hvorfor skriver I i jeres manualer at de er prøvet efter EN 303-5?

Når jeg går ind på ICHPW's website og søger efter: Q/ZS/P/15/02 og Q/ZS/P/15/01
så bliver jeg endnu engang henvist til sider der fortæller at de IKKE er akkrediteret til at udføre disse tests.
http://www.ichpw.zabrze.pl/?p=en/menu/d/d5/d5_2/index

Endnu engang er resultatet: Ikke akkrediteret
MvH Ulrik©


maa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28 jun 2008 20:12
Mit fyr: BB14
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af maa » 28 jun 2008 22:30

Hej Ulrik.

Giv mig venligst svar på om der er mulighed for at ligge en pdf på dette forum. jeg har dokumentet der beviser akkreditationen på pdf. og vil gerne ligge den i dette forum...
men ellers så prøv at gå på hjemmesiden igen:
http://www.ichpw.zabrze.pl/?p=en/menu/d/d5/d5_2/index
derinde går du ind under accreditated laboratories og derefter til combustion laboratories. derinde kan du finde det....

Fyrene er testet efter begge procedurer.

SÅ igen er resultatet ... Akkrediteret....

Hjælp mig nu med at få den PDF på tråden, og lad mig holde min weekend.. der er ikke noget at komme efter.
Nørhoved Biohandel og Stokerservice
v. Martin Andreasen
www.norhovedbio.dk
norhovedbio@gmail.com

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af KimW » 28 jun 2008 22:41

Ulrik skrev:Hej Martin

Du henviser til Procedure Q/ZS/P/15/01 og Procedure Q/ZS/P/15/02
Hvilken af dem er VVS Ekspertens anlæg testet mod og hvorfor skriver I i jeres manualer at de er prøvet efter EN 303-5?

Når jeg går ind på ICHPW's website og søger efter: Q/ZS/P/15/02 og Q/ZS/P/15/01
så bliver jeg endnu engang henvist til sider der fortæller at de IKKE er akkrediteret til at udføre disse tests.
http://www.ichpw.zabrze.pl/?p=en/menu/d/d5/d5_2/index

Endnu engang er resultatet: Ikke akkrediteret

Hekt ærligt Ulrik, er denne diskution ikke lidt for langt ude da den nemt kommer til at ligne andre for og imod benekov/baxi/KL debatter?
Hvis ikke anlægget er godkendt kan det ikke stilles op efter 1. juli og dermed vil forhandleren jo have et kæmpe problem, der helt sikker vil blive afgjort i en eventuel retsag.
Til de interesserede kørte det blandt andet en næsten tilsvarende debat da jeg spurgte om det sammen INDEN jeg købte min KL´er : viewtopic.php?f=37&t=2449
I denne debat kommenterer du Levi´s dokumentation på 303-5 godkendelsen på en KL´er.
Hvorfor erkender du ikke at 303-5 godkendelser gælder dem der er udført i hele EU og ikke blot dem udført på DTI?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af Ulrik » 28 jun 2008 22:49

KimW

Jeg gider ikke bruge tid og energi på at diskutere kl vs baxi, benekov osv.
Det er slet ikke det som det handler om.

Hvis DU ønsker at køre den derover bliver det uden min deltagelse.



Uanset om det drejer sig om kl, baxi, benekov eller andre, så skal papirerne være iorden.
Korrekte oplysninger er i min interesse og jeg mener at det er relevant for forumets brugere.

Så uanset hvad man forsøger at dreje den til, så handler det ikke om andet.
MvH Ulrik©

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af KimW » 28 jun 2008 22:53

Ulrik:

Helt enig, men den debat har kørt så mange gange.
Desuden kan du ikke være i tvivl om jeg ikke gider de opslidende debatter omkring det ene fyr frem for det andet.
VVS-Eksperten har tilbudt at dokumentere deres stoker, så giv dem muligheden for det, så har vi også svaret på hele debatten.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af Ulrik » 28 jun 2008 22:55

Der er da ingen der forhindrer nogen i at uploade en pdf (se brugerhåndbog på portalen) eller uploade det andetsteds og linke til det.

Vi skal have de korrekte oplysninger frem uanset hvor opslidende dette måtte være.
MvH Ulrik©


Besvar