Styring af pumper.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Styring af pumper.

Indlæg af Julehund »

ved godt at det ikke har ret meget at gøre med tråden, men lidt har det da!!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Styring af pumper.

Indlæg af kaptajnen »

Lad os nu få tråden tilbage på sporet gutter!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Styring af pumper.

Indlæg af Julehund »

yes--sir!! (men den ramte bare lige min faglige stolthed!)
Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Styring af pumper.

Indlæg af MORA »

Julehund skrev:
Man må godt lave ufaste 230V ting selv, det skal ikke godkendes af nogen som helst, men skal mærkes (Advarsel om spænding) og kun den der har lavet det må bruge det.

Der er et par regler, bl.a. IP godkendelse af kasse, de sædvanlige sikrings regler baseret på kabel tykkelse osv... (basalt set skal man vide hvordan man laver det sikkert, ligesom man skal med de få faste ting man må lave) men nej det skal ikke godkendes af nogen.

Det skal først godkendes hvis andre skal bruge det (og det er for dyrt til at være brugbart).
Om din forsikring vil acceptere det må du jo spørge dem om, selvom det ville være underligt andet hvis det er lavet forsvarligt (En IP boks i plastik med forsvarlig sikring har ret svært ved at starte en brand).
Det er trods alt ikke værre end at ryge i sengen (og det dækker brandforsikringen gerne).
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Styring af pumper.

Indlæg af Julehund »

fint med mig, du anbefaler bare folk at fuske... det giver da mere arbejde til mig/os når vi lander ved en kunde!!!
jeg snupper lige afsnit 6 (stækrstrøms bekendtgørrelsen for el installationer) med hjem mandag, så må vi se hvad "biblen" siger!
men fortsæt endelig, jeg kan være ligeglad!! men ser bare meget lort som folk går og laver

Benny
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 jun 2008 20:57
Mit fyr: Scotte Black Star 10 kW
Areal: 186
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 10 kg
Årligt forbrug: 4,2
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Styring af pumper.

Indlæg af Benny »

Uanset om installationen er fastmonteret eller er "løs" er der regler for hvad man må lave. Følgende er sakset fra SBei afsnit 6
DEL 1
GYLDIGHEDSOMRÅDE, FORMÅL OG GRUNDLÆGGENDE PRINCIPPER
KAPITEL 11
GYLDIGHEDSOMRÅDE
11.1 Bestemmelserne gælder for elektriske installationer, såsom installationer hørende til:
a) Boliger.
b) Erhvervsejendomme.
c) Offentlige ejendomme.
d) Industriejendomme.
e) Landbrugsejendomme og gartnerier.
f) Præfabrikerede huse.
g) Campingvogne, campingpladser o.l.
h) Byggepladser, udstillinger, markeder og andre midlertidige installationer.
i) Marinaer.
Note 1
For elektrisk materiel på maskiner henvises i stedet til Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 204-1 (EN 60204-1), idet dog bestemmelserne i kapitel 63 skal følges ved arbejde på sådant materiel.
Note 2
Opmærksomheden henledes på, at andre danske myndigheder kan stille yderligere krav. Det gælder f.eks.:
- Arbejdstilsynet.
- Beredskabsmyndighederne.
- Bygningsmyndighederne.
- Sundhedsmyndighederne.
- Veterinærmyndighederne.
11.2 Bestemmelserne gælder for:
a) Strømkredse, der forsynes ved nominelle spændinger til og med 1000 V vekselspænding eller 1500 V jævnspænding.
Ved vekselstrøm er de foretrukne frekvenser, der er taget hensyn til i bestemmelserne, 50, 60 og 400 Hz. Brug af andre frekvenser til specielle formål er ikke udelukket.
b) Strømkredse - bortset fra interne kredse i apparater - der opererer med spændinger større end 1000 V, og som stammer fra en installation med en spænding, der ikke overstiger 1000 V vekselspænding, f.eks. elektrostatiske filtre.
c) Alle ledninger og ledningssystemer som ikke udtrykkeligt er dækket af standarderne for brugsgenstande.
d) Alle brugerinstallationer uden for bygninger.
e) Fast installation for telekommunikation, signalering, styring e.l. (undtagen indre ledninger i apparater).
Note
Se i øvrigt noten i 3.1 i kapitel 30 angående installationer for telekommunikation.
f) Udvidelse eller ændring af en installation. Bestemmelserne gælder også for de dele af den eksisterende installation, der påvirkes ved udvidelsen eller ændringen.
11.3 Bestemmelserne gælder ikke for:
a) Udstyr for elektriske baner o.l.
Note
Undtagelsen gælder kun rullende materiel, banesystemer og udstyr hertil, der er omfattet af egne standarder.
b) Automobilers elektriske udstyr.
c) Installationer på skibe.
d) Installationer i flyvemaskiner.
e) Offentlig gade- og vejbelysning.
Note
Se dog kapitel 714.
f) Installationer i miner.
g) Radiostøjdæmpningsudstyr undtagen i den udstrækning, det har indflydelse på installationens sikkerhed.
h) Elektriske hegn.
Note
Er i Danmark omfattet af Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 9.
i) Lynbeskyttelse af bygninger.
Note
Atmosfæriske påvirkninger er dog omfattet af bestemmelserne i det omfang, de påvirker den elektriske installation (f.eks. med hensyn til valg af overspændingsafledere).
11.4 Bestemmelserne er ikke beregnet til at gælde for
- systemer for offentlig elektricitetsfordeling, eller
- produktion og transmission for sådanne systemer.
Note
Lande, der ønsker det, kan imidlertid bruge bestemmelserne helt eller delvis til disse formål.
I Danmark gælder bestemmelserne for offentlig elektricitetsfordeling.
11.5 For elektrisk materiel gælder bestemmelserne kun for dets valg og anvendelse i installationen.
Dette gælder også for sammenbygninger af elektrisk materiel, der opfylder de relevante standarder.


Som det ses gælder afsnit 6 også for midlertidige installationer hvorved der kræves autorisation.
Hvis der derimod ændres på styringen til f.eks et stokerfyr bliver man måske pludselig maskinproducent og skal overholde mange andre krav bl.a. EN204-1 som omhandler elektrisk materiel på maskiner.

Personligt er jeg ligeglad med hvad folk går og roder med i deres fritid, men da der vender mange folk ind forbi dette forum, og det kan opfattes som om man godt må "rode" med 230 V bliver jeg ligesom Jesper (julehund) nød til at reagere
Man skal blot huske at der er en grund til at det tager knap 4 år at blive elektriker, og at lovgivningen er lavet for at beskytte mennesker,dyr og ejendomme. Det kan så godt være at "MORA" har "flair" for at arbejde med EL, men som Jesper også nævner ser jeg ligeledes utrolig meget dårligt udført el som fører til retsager og brande hvorfor jeg igennem dette lange indlæg blot vil pointere at uanset om det er "løs" el som man kun selv betjener og laver eller om det er et helt hus, så gælder reglerne for EL arbejde stadig = SBei afsnit 6
Nå nu gled tråden igen af banen, og jeg ønsker heller ikke at diskutere emnet mere. Iøvrigt kanon forum keep up the good work :great:
Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Styring af pumper.

Indlæg af MORA »

Nææ vi bliver ikke enige alligevel, jeg vil mene det el/elektronik arbejde jeg kan lave er væsenligt bedre end lavpris kina produkter (som folk lystigt bruger), men ja der er også meget sjusk rundt omkring. ( http://www.theinquirer.net/en/inquirer/ ... ts-risible )

Tror forvirringen er i hvad der er installationer og hvad der er et produkt, faste installationer må man ikke selv lave, men hvis alt arbejde med at lave ting der rører ved 230V+ var forbudt ville hobby elektronik være et ret dødt område.

Men jeg stopper også nu, tråden er kørt af sporet og vi er alle sikre på vi selv har ret :)
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Styring af pumper.

Indlæg af kaptajnen »

Måske kunne vi lokke Admin til at splitte tråden...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Styring af pumper.

Indlæg af Julehund »

Benny skrev:Uanset om installationen er fastmonteret eller er "løs" er der regler for hvad man må lave. Følgende er sakset fra SBei afsnit 6
DEL 1
GYLDIGHEDSOMRÅDE, FORMÅL OG GRUNDLÆGGENDE PRINCIPPER
KAPITEL 11
GYLDIGHEDSOMRÅDE
11.1 Bestemmelserne gælder for elektriske installationer, såsom installationer hørende til:
a) Boliger.
b) Erhvervsejendomme.
c) Offentlige ejendomme.
d) Industriejendomme.
e) Landbrugsejendomme og gartnerier.
f) Præfabrikerede huse.
g) Campingvogne, campingpladser o.l.
h) Byggepladser, udstillinger, markeder og andre midlertidige installationer.
i) Marinaer.
Note 1
For elektrisk materiel på maskiner henvises i stedet til Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 204-1 (EN 60204-1), idet dog bestemmelserne i kapitel 63 skal følges ved arbejde på sådant materiel.
Note 2
Opmærksomheden henledes på, at andre danske myndigheder kan stille yderligere krav. Det gælder f.eks.:
- Arbejdstilsynet.
- Beredskabsmyndighederne.
- Bygningsmyndighederne.
- Sundhedsmyndighederne.
- Veterinærmyndighederne.
11.2 Bestemmelserne gælder for:
a) Strømkredse, der forsynes ved nominelle spændinger til og med 1000 V vekselspænding eller 1500 V jævnspænding.
Ved vekselstrøm er de foretrukne frekvenser, der er taget hensyn til i bestemmelserne, 50, 60 og 400 Hz. Brug af andre frekvenser til specielle formål er ikke udelukket.
b) Strømkredse - bortset fra interne kredse i apparater - der opererer med spændinger større end 1000 V, og som stammer fra en installation med en spænding, der ikke overstiger 1000 V vekselspænding, f.eks. elektrostatiske filtre.
c) Alle ledninger og ledningssystemer som ikke udtrykkeligt er dækket af standarderne for brugsgenstande.
d) Alle brugerinstallationer uden for bygninger.
e) Fast installation for telekommunikation, signalering, styring e.l. (undtagen indre ledninger i apparater).
Note
Se i øvrigt noten i 3.1 i kapitel 30 angående installationer for telekommunikation.
f) Udvidelse eller ændring af en installation. Bestemmelserne gælder også for de dele af den eksisterende installation, der påvirkes ved udvidelsen eller ændringen.
11.3 Bestemmelserne gælder ikke for:
a) Udstyr for elektriske baner o.l.
Note
Undtagelsen gælder kun rullende materiel, banesystemer og udstyr hertil, der er omfattet af egne standarder.
b) Automobilers elektriske udstyr.
c) Installationer på skibe.
d) Installationer i flyvemaskiner.
e) Offentlig gade- og vejbelysning.
Note
Se dog kapitel 714.
f) Installationer i miner.
g) Radiostøjdæmpningsudstyr undtagen i den udstrækning, det har indflydelse på installationens sikkerhed.
h) Elektriske hegn.
Note
Er i Danmark omfattet af Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 9.
i) Lynbeskyttelse af bygninger.
Note
Atmosfæriske påvirkninger er dog omfattet af bestemmelserne i det omfang, de påvirker den elektriske installation (f.eks. med hensyn til valg af overspændingsafledere).
11.4 Bestemmelserne er ikke beregnet til at gælde for
- systemer for offentlig elektricitetsfordeling, eller
- produktion og transmission for sådanne systemer.
Note
Lande, der ønsker det, kan imidlertid bruge bestemmelserne helt eller delvis til disse formål.
I Danmark gælder bestemmelserne for offentlig elektricitetsfordeling.
11.5 For elektrisk materiel gælder bestemmelserne kun for dets valg og anvendelse i installationen.
Dette gælder også for sammenbygninger af elektrisk materiel, der opfylder de relevante standarder.


Som det ses gælder afsnit 6 også for midlertidige installationer hvorved der kræves autorisation.
Hvis der derimod ændres på styringen til f.eks et stokerfyr bliver man måske pludselig maskinproducent og skal overholde mange andre krav bl.a. EN204-1 som omhandler elektrisk materiel på maskiner.

Personligt er jeg ligeglad med hvad folk går og roder med i deres fritid, men da der vender mange folk ind forbi dette forum, og det kan opfattes som om man godt må "rode" med 230 V bliver jeg ligesom Jesper (julehund) nød til at reagere
Man skal blot huske at der er en grund til at det tager knap 4 år at blive elektriker, og at lovgivningen er lavet for at beskytte mennesker,dyr og ejendomme. Det kan så godt være at "MORA" har "flair" for at arbejde med EL, men som Jesper også nævner ser jeg ligeledes utrolig meget dårligt udført el som fører til retsager og brande hvorfor jeg igennem dette lange indlæg blot vil pointere at uanset om det er "løs" el som man kun selv betjener og laver eller om det er et helt hus, så gælder reglerne for EL arbejde stadig = SBei afsnit 6
Nå nu gled tråden igen af banen, og jeg ønsker heller ikke at diskutere emnet mere. Iøvrigt kanon forum keep up the good work :great:
tak min ven!! så er jeg da i det mindste fri for at tage biblen med hjem!! :) og så sluttede den her!!!!
hvis du skal lave om på din styrring, ring til en fagmand!! (el-smeden! hehe)
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Styring af pumper.

Indlæg af kaptajnen »

kaptajnen skrev:Måske kunne vi lokke Admin til at splitte tråden...
Eller måske en ny frisk Junior Redaktør? icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Besvar