Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat C2 fremløbstemp./iltstyring problem

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Thomas77
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24 okt 2016 07:10

Passat C2 fremløbstemp./iltstyring problem

Indlæg af Thomas77 » 24 okt 2016 11:10

Hej i kloge Stokerpro-folk
Jeg er ny på forummet her, og skriver da jeg har fået et problem med mit ellers fejlfri 14 år gamle Passat C2-400 med reduktionssæt+iltstyring.
Da jeg startede fyret op efter sommer, viste det fejl på iltstyringen. Jeg kiggede lidt rundt i forummet her, og fandt ud af at det mest sandsynlige var at lambdasonden skulle skiftes.
Fyret har kørt nogenlunde uden iltstyring i et par måneder, og i går fik jeg endelig monteret den nye lambdasonde (en Denso fra Biostoker).
Men fyret viser at iltprocenten er 0, da jeg tester med fyret åbent til fri luft (skulle jo have vist ca. 20-21%). Jeg startede dog fyret op alligevel, men nu kan fyret ikke komme over 55 grader fremløbstemperatur, og kører nogen gange ned på kun 45 grader, selvom setpunktet er 75 grader. Fyret brænder fint, og overfladen er fin lys grå indeni kedlen. Hvad pokker er der galt?? Håber der er nogle kloge folk herinde, der kan give et godt råd?
MVH Thomas


HFR
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 18 dec 2014 22:09
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 220+60
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Passat C2 fremløbstemp./iltstyring problem

Indlæg af HFR » 24 okt 2016 16:54

Er du sikker på at det er den rigtige lambda sonde du har fået og at den er tilsluttet rigtigt?

Viser den 0% hele tiden også under drift?

Thomas77
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24 okt 2016 07:10

Re: Passat C2 fremløbstemp./iltstyring problem

Indlæg af Thomas77 » 24 okt 2016 17:41

Det ved jeg ikke. Men selvom iltstyringen kobles fra (alle 4 stik er taget af iltstyringsboksen), så kommer temperaturen ikke op.

HFR
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 18 dec 2014 22:09
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 220+60
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Passat C2 fremløbstemp./iltstyring problem

Indlæg af HFR » 24 okt 2016 18:59

Vil det sige den kører max ydelse hele tiden?

Måske du skal justere lidt på luft/pillemængde

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Passat C2 fremløbstemp./iltstyring problem

Indlæg af Bigfoot » 24 okt 2016 19:00

kan din blæser være tilstoppet, så den ikke formår at køre mere luft ind, og den derfor ikke kan komme højere?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Passat C2 fremløbstemp./iltstyring problem

Indlæg af Bri_Jac » 25 okt 2016 21:25

Hvis iltstyringen ikke virker, går kedlen i 3-trins drift, se side 13 og tjek dine indstillinger er angivet korrekt
passat.dk/UserFiles/File/Steen/Compact%20manual%20C1-C16%20ver.2.9%20A-4110001.pdf

Thomas77
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24 okt 2016 07:10

Re: Passat C2 fremløbstemp./iltstyring problem

Indlæg af Thomas77 » 26 okt 2016 15:14

Jeg snakkede med en servicetekniker fra Passat i dag, og han mente ikke man kunne bruge andre lambdasonder end dem Passat sælger (til ca. 1500 kr). Passat havde selv forsøgt med de billige sonder, men de kunne ikke få dem til at virke. Det kunne også være selve boksen til iltstyringen det var galt med. Hans forslag var simpelthen at få kedlen kørt ind med 3 trins styringen, og så lade den køre med det, for det kunne hurtigt blive dyrt at begynde at skifte ud fra en ende af.
Jeg fik i går kedlen til at køre igen, så den kommer op i fremløbstemperatur. Jeg fik den provokeret til at lave fejl på iltstyringen, så den kørte over i et nødprogram (ikke 3 trins styring, for den kører ikke i trin, den kører bare i samme trin, og går i pause når den kommer 7 grader over setpunktet). Jeg skal vist have den kørt den over i 3 trins mode, og have den finjusteret der. Tak for hjælpen alle sammen.

HFR
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 18 dec 2014 22:09
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 220+60
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Passat C2 fremløbstemp./iltstyring problem

Indlæg af HFR » 26 okt 2016 15:43

Jeg har før købt den originale Bosh sonde, som Passat også bruger, på e-bay til under 1000 kr.

Det kan jo være en mulighed, hvis du vil forsøge at få den til at køre med iltstyring

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Passat C2 fremløbstemp./iltstyring problem

Indlæg af Bri_Jac » 30 okt 2016 22:30

har du tjekket din iltsonde/lambda/o2 sonde virker?
Mener der er 4 ledninger på den, de 2 er til varmelegemet, da en lambda sonde skal være 650grader før den virker. så når din st yring er tændt skal du brænde nallerne hvis du piller på selve sensoren :-) er den ikke varm så tjek om varmelegemenet får fødespænding/strøm.

Hvad med de andre 2 ledninger, dem skal du sætte et voltmeter på, og måle noget henad 0,2-1,5V (spændingen ændrer sig med iltprocenten som sonden måler)
se denne video for at få ideer til hvordan du kan teste din lambdasonde
https://www.youtube.com/watch?v=QM2jO0_Cah0

Så hvis du mener din lambdasonde virker, så er det jo nok printet som er defekt :-(

larspiil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 nov 2011 12:55
Mit fyr: Passat C2 m. 650 l magasin, årg 1997
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4360
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Holbæk Kommune
Givet likes: 3 gange

Re: Passat C2 fremløbstemp./iltstyring problem

Indlæg af larspiil » 05 nov 2018 16:44

Mon du kan fortælle mig hvilke kontakt punkter på KAB styringen går til tænding/opvarmning af sonden?
Jeg modtager en sonde fra ebay en af de nærmeste dage og er ikke sikkker på hvilken spænding sådan en sonde skal have for at nå ca 650 grader.... 🤔


Besvar