Hårdt rødligt træ

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
8
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Har takket: 44 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: Hårdt rødligt træ

Indlæg af Pawgs »

newpas skrev:Hvis økonomien er til det skal du have en klinge med platter på.
Det har jeg også tænkt på hvis slibningen og retningen ikke virker.

Men de klinger jeg har fundet til hårdt træ har stået til over 2.000 kr så ved ikke om det er mig der kigger de forkerte steder eller prisen bare er i det niveau :-)

Ellers må jeg jo helt droppe rundsaven og finde noget andet og save med.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Hårdt rødligt træ

Indlæg af Bigfoot »

Jeg kan lige prøve at høre min far hvad han mener der skal til...

Jeg mener nu nok en klinge der er slebet korrekt, og tænderne lagt korrekt ud, samt korrekt skærehastighed, kan gøre det igennem sådan noget hårdtræ.

Min far er orgelbygger, og de arbejder udelukkende i mahogni og egetræ. Så mon ikke han kender til det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hårdt rødligt træ

Indlæg af Hjemme teori »

Det kan være mig der er dårligt oplyst!

Men platter mener jeg ikke er skarpe, da materialet er er for hårdt og derfor også sprødt. Så derfor bruger man normalt platter til noget urent, feks. med søm og stifter. Da det er så hårdt slides det langsomt, men skærer altså heller ikke ordentligt. Og med det billederne af det brændte træ, vil jeg også sige at der skal noget skarpt til og så ikke for meget tryk, så tanden ikke skal fjerne for meget materiale.

Platterne er vist også loddet på, så hvis de bliver meget varme, kan de falde af.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Hårdt rødligt træ

Indlæg af Bigfoot »

Hjemme teori skrev:Det kan være mig der er dårligt oplyst!

Men platter mener jeg ikke er skarpe, da materialet er er for hårdt og derfor også sprødt. Så derfor bruger man normalt platter til noget urent, feks. med søm og stifter. Da det er så hårdt slides det langsomt, men skærer altså heller ikke ordentligt. Og med det billederne af det brændte træ, vil jeg også sige at der skal noget skarpt til og så ikke for meget tryk, så tanden ikke skal fjerne for meget materiale.

Platterne er vist også loddet på, så hvis de bliver meget varme, kan de falde af.
ikke helt korrekt...

der findes ikke klinger der er designet til træ med søm og skruer icon_cheesygrin.gif

Platterne er et hårdmetal, der er pålagt ved enten svejsning eller lodning til klingen. De har den fordel at de kan vinkles i skæret til den klinge det nu er designet til, og samtidig så er de tykkere end selve klingen, ergo giver det mere plads til klingen.

Det som der er sket her, er jo at træet har klemt omkring klingen, og derfor er det blevet sort.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Hårdt rødligt træ

Indlæg af fryseren »

Træsorten kender jeg ikke ud fra billedet.

Men jeg vil godt hyle med i koret om en klinge med platter på, baseret på mine erfaringer med mahogni og egetræ.
Selve klingen skal have den halve/hele millimeter plads på begge sider når hårdt træ skal saves til brænde med rundsav.
Det både køler og giver "lov til" at man ikke altid skal køre med et 100% præcist lige snit.

Dertil har platter også den fordel at de ikke er så kritiske ift. søm hvis man en dag fik sig et læs træ med søm i.

RasmusPatrzalek
Stoker III
Stoker III
7
Indlæg: 68
Tilmeldt: 28 aug 2016 11:56
Mit fyr: Atmos dc50gsx m. 3000l.
Areal: 243
Brændsel: Bøg og meget andet træ
Fremviser gerne i postnummer: 6630
Årligt forbrug: ?
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Hårdt rødligt træ

Indlæg af RasmusPatrzalek »

Tror det er Azobetræ, bruges bla. til Havneanlæg på grund af at det er tungere end vand.

Rasmus
Mvh
Rasmus Patrzalek

Besvar