Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
PeterHC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 mar 2016 20:41
Modtaget likes: 1 gang

Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Indlæg af PeterHC » 13 okt 2016 23:27

Mit +30 år gamle naturgasfyr er begyndt at få problemer og jeg går og lidt og leger med ideen om at skifte til et pillefyr.

Jeg bor i et standard parcelhus på 136 m2 fra 1984. Huset er egentlig isoleret ret godt og mine udgifter til varme er egentlig ikke så pokkers store, men jeg vil naturligvis godt spare lidt penge, - og også slippe for at betale ca. 6.000,- kr pr. år til DONG blot for at være tilsluttet gasnettet.
Mit forbrug ligger på ca. 3000,- kr til brænde(ovn), 6000,- til DONG i tilslutning og ca. 5000,- kr til naturgas, i alt 14.000,- kr pr. år.

Jeg har dog et par bekymringer som jeg håber at kunne få hjælpe til herinde. Jeg har ikke noget fyrrum – men et bryggers som også bruges til vaskemaskine og tørretumbler. Pille fyret må ikke være ret dybt, ca 60 cm, men bredden og højden har ikke den store betydning.

Jeg har kikket lidt på nettet og er faldet over et MGM Junior 9 kW som måske kunne være en løsning.

Er det en brugbar løsning at have et pillefyr i et ”almindeligt” parcelhus, og er der nogle forslag til hvilket pillefyr jeg bør kikke på?

Er der nogen som har en ide til hvad jeg ville kunne spare på at skifte til et pillefyr, hvor jeg beholder brændeovnen?


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Indlæg af Bigfoot » 14 okt 2016 08:10

ud fra din beskrivelse af pladsen, så er du selv faldet over den helt rigtige løsning, nemlig MGM'en
Der er ikke så mange andre der går i højden, istedet for bredden.

Så kig du nærmere på det MGM, det ville nok være den smarteste løsning til dit hus.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Indlæg af Pawgs » 14 okt 2016 09:14

Udover fyret skal du også tænkte over om du har plads til at opbevare pillerne til dit forbrug :-)

PeterHC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 mar 2016 20:41
Modtaget likes: 1 gang

Re: Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Indlæg af PeterHC » 14 okt 2016 10:42

Det manglede jeg vist at skrive :)

Men jeg har en garage med plads til op til 6 paller...

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Indlæg af triumph » 14 okt 2016 11:20

Du skal have et fyr der ikke sviner, MGM og RTB er gode valg. Der findes også gode østriske mærker, men de er noget dyrere


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Indlæg af newpas » 14 okt 2016 14:08

Skift naturgasselskab til selskab der ikke har fast afgift.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Indlæg af PellX21 » 14 okt 2016 14:35

MGM er et godt valg, RTB er med sine cirka 80 cm for dyb. Jeg har engang set et italiensk pillefyr, det var orange og fyldte virkelig ikke ret meget (det havde kun plads til 40kg i magasinet) - men hvad det hed, kan jeg ikke huske.

Dit forbrug tør jeg ikke sige noget præcist om, men jeg ville da blive overrasket hvis det blev mere end 4½-5 tons årligt.

Har du overvejet en anden løsning? Pilleovn med gris f.eks? Min genbo har den løsning i hans lille hus, godt nok parret med en luft/luft varmepumpe og en metro-combibeholder, som holder hans pilleindkøb på to paller årligt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Indlæg af triumph » 14 okt 2016 17:30

PellX21 skrev:MGM er et godt valg, RTB er med sine cirka 80 cm for dyb. Jeg har engang set et italiensk pillefyr, det var orange og fyldte virkelig ikke ret meget (det havde kun plads til 40kg i magasinet) - men hvad det hed, kan jeg ikke huske.

Dit forbrug tør jeg ikke sige noget præcist om, men jeg ville da blive overrasket hvis det blev mere end 4½-5 tons årligt.

Har du overvejet en anden løsning? Pilleovn med gris f.eks? Min genbo har den løsning i hans lille hus, godt nok parret med en luft/luft varmepumpe og en metro-combibeholder, som holder hans pilleindkøb på to paller årligt.
Det lyder da kompliceret, dyrt og mindre optimalt,
Dyrt, fordi en varmepumpe, en pilleovn med gris, og en elopvarmet vvb, er dyrre end et pillefyr. Og det er jo heller ikke svært at komme ned på 2 paller træpiller hvis varmepumpen dækker ½ af forbruget, og der kun laves vv med træpiller 1/3 af året.

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Indlæg af Nighttrain » 14 okt 2016 19:22

Det var nok også en god ide at undersøge om man kan undgå at betale tilslutningen til gas selskab, når man går over på piller.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Indlæg af PellX21 » 15 okt 2016 14:14

triumph skrev:Det lyder da kompliceret, dyrt og mindre optimalt,
Dyrt, fordi en varmepumpe, en pilleovn med gris, og en elopvarmet vvb, er dyrre end et pillefyr. Og det er jo heller ikke svært at komme ned på 2 paller træpiller hvis varmepumpen dækker ½ af forbruget, og der kun laves vv med træpiller 1/3 af året.
Tanken herfra var at man fint kunne nøjes med pilleovn+gris. Jeg synes det er værd at overveje, når man ikke har et regulært fyrrum alligevel.


Besvar