Radio udsendelse om Dårlige Træpiller

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Tommi Fisker

Radio udsendelse om Dårlige Træpiller

Indlæg af Tommi Fisker »

Hejsa

Her kan i lige høre en radio udsendelse om de dårlige Træpiller impoteret til Danmark

http://www.dr.dk/P1/Dokumentartimen/Uds ... 125724.htm

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
16
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Radio udsendelse om Dårlige Træpiller

Indlæg af Tass »

Ja det var faktisk en ret interessant udsendelse, sad også og hørte genudsendelsen igår. Især fandt jeg den interessant da det blev pointeret at træpiller skal bestå af 100% rent træ dog må pillerne indeholde op til 1% lim ellers må det ikke kaldes træpiller.
Det må jo betyde at træpiller som indeholder urenheder ikke kan kategoriseres som træpiller. Mon det så også betyder at hvis man køber "urene træpiler" at man så kan lade handlen gå tilbage eftersom man jo så ikke har fået det produkt som man har bestilt... Hmmm kunne være interessant at afprøve.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Radio udsendelse om Dårlige Træpiller

Indlæg af Ulrik »

Den med de bornholmske træpiller kan jeg godt huske: viewtopic.php?p=19853#p19853

Tass -> Jeg synes det lyder som en rigtig dårlig idé at efterprøve dette.
Bestil 24 ton fra plasticfabrikken Arno Eko og lav en reklamation på dem (hvis de indeholder plastic)
Tror du så de sender en bil op og henter dem igen :)

De burde sq skamme sig inde ved miljøstyrelsen!!!
Det er så sørgeligt at høre hvor nemt det er at sælge skidt som brændsel.

Og så er det da et hint om at det er vores eget ansvar at få nogle ordentlige træpiller købt hjem...
MvH Ulrik©
Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
16
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Radio udsendelse om Dårlige Træpiller

Indlæg af Tass »

Hej Ulrik
Nej har nu ikke tænkt mig at købe urene piller med forsæt :)
Men syntes det kunne være interessant hvis folk henviste til dette fakta at deres urene "træpiller" ikke er træpiller og derfor vælger at lade handlen gå tilbage. For det er sælger jo rent faktisk forpligtiget til når han ikke har leveret varen.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Radio udsendelse om Dårlige Træpiller

Indlæg af Ulrik »

Tass skrev:Hej Ulrik
Nej har nu ikke tænkt mig at købe urene piller med forsæt :)
Men syntes det kunne være interessant hvis folk henviste til dette fakta at deres urene "træpiller" ikke er træpiller og derfor vælger at lade handlen gå tilbage. For det er sælger jo rent faktisk forpligtiget til når han ikke har leveret varen.
Det er jeg godt klar over.
Jeg tvivler bare på at man kommer nogen steder med det hvis de er købt direkte i polen.
MvH Ulrik©

Tommi Fisker

Re: Radio udsendelse om Dårlige Træpiller

Indlæg af Tommi Fisker »

Jeg syntes at ham fra Teknologisk i Aarhus sagde noget meget meget fornuftigt ang. SLAGGER
Som i hørteham fra teknologisk sige URENE Træpiller giver Slagger, RENE Træpiller giver ikke Slagger , så udfra dette indlæg kan vi jo så se at det ikke har været de forskellige FYRs skyld at vi har haft Slagger , så RENE TRÆPILLER = INGEN SLAGGER :great: :great: :great:
start2008
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Radio udsendelse om Dårlige Træpiller

Indlæg af start2008 »

Jeg ved at frøafrens også sælges direkte til træpille producenter, der er naturligtvis ikke milijø skadeligt, men har ikke samme brændværdi som træ, og giver meget aske.
Gad vide hvordan man skulle kunne sikre sig man får hvad man betaler for...........
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Radio udsendelse om Dårlige Træpiller

Indlæg af kaptajnen »

Ja, det er rystende lytning!

Så moralen må være at skal man være sikker på det produkt man får skal man selv lugte, smage og se på produktet inden køb!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Radio udsendelse om Dårlige Træpiller

Indlæg af Troldmand. »

Og bliver de ikke brændt af her, bliver de fyret af et andet sted ude i den store verden.

Jeg er slet ikke tilhænger af at vi skal brænde alverdens skidt.

Men hvormeget sviner det plastik egentligt, når det brændes af i en stoker /pillebrænder??? man siger jo at plast skal brændes af ved høj temperatur for ikke at svine. Jeg vil da mene, at vi kører med en ganske høj temperatur ved forbrænding af piller. Måske ikke nok???
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Radio udsendelse om Dårlige Træpiller

Indlæg af kaptajnen »

Troldmand. skrev:Og bliver de ikke brændt af her, bliver de fyret af et andet sted ude i den store verden.

Jeg er slet ikke tilhænger af at vi skal brænde alverdens skidt.

Men hvormeget sviner det plastik egentligt, når det brændes af i en stoker /pillebrænder??? man siger jo at plast skal brændes af ved høj temperatur for ikke at svine. Jeg vil da mene, at vi kører med en ganske høj temperatur ved forbrænding af piller. Måske ikke nok???
Jeg tror ikke at det er optimalt med afbrænding i en lille hyggelig pillestoker, især ikke hvis den går i pausefyring og står og holder sig kørende på "osende" piller. Nej, i et forbrændingsanlæg er det nok meget bedre, hvis man absolut skal brænde dem af...

Det er da straks en bedre idé at se om ikke myndighederne kan få standset det svineri, som det er at producere "plastik piller"...

Radioindslaget levner dog ikke megen håb, men lad os håbe at debatten her og dette radioindslag har fået miljøstyrelsen op på beatet.

Ellers må vi forbrugere da bare vælge pillerne fra ved at checke varerne først...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Besvar