Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Combi Stoker og fastbrændsels

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
mortilseks
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 jun 2008 18:57
Areal: 500
Geografisk sted: Roslev

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af mortilseks » 27 jun 2008 07:00

tusinde tak for alle jeres svar...de hjælper en stor del...jeg har kigget en del på markedet og hælder mest til fastbrændsels og fyre med pind og så træpiller ved siden af. Men en til 35 er også fint vil bare nødig op i de 60.000 synes det er en hel vild pris for sådan noget.

Jeg forstår ikke linket for kan ikke lige se den du umiddelbart mener kan bruges til mig


mortilseks
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 jun 2008 18:57
Areal: 500
Geografisk sted: Roslev

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af mortilseks » 27 jun 2008 07:18

øv prøvede lige at sende danskstoker en mail men den virker åbentbart ikke får sådan en This is an automatically generated Delivery Status Notification

Delivery to the following recipient failed permanently:

Brugeravatar
metalman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 16 jun 2007 06:34
Mit fyr: smedegården DSU 6 3-35kw
Areal: 235 +60 m2 værksted
Brændsel: affalds træ,småkager piller korn
Fremviser gerne i postnummer: 8783
Dagligt forbrug: 20-40
Årligt forbrug: ca 8tons hård vinter
Geografisk sted: horsens

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af metalman » 27 jun 2008 09:47

dansk stoker virker perfekt med combi brændelse har brugt ca 5 kilo piller siden jeg fik den sat op 1 maj,
aldrig har det været så billigt, fyrer pt med affalds træ, er dog noget mer arbejde men kan man så mærke i pungen
alt kan brænde bare spørgsmål om varme og luft

mortilseks
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 jun 2008 18:57
Areal: 500
Geografisk sted: Roslev

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af mortilseks » 27 jun 2008 11:25

har lige hørt ang KL og en forhandler mener jeg skal have denne http://vvs-eksperten.dk/index/kl2-combi-50kw-p28549 mener selv en 30-35 kw må være rigeligt og den her er på 50 kw

mortilseks
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 jun 2008 18:57
Areal: 500
Geografisk sted: Roslev

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af mortilseks » 27 jun 2008 11:40

hvorfor er forhandlerne ikke enige har hørt at en 30-35 kw er nok til 500 kvm og man skal regne med 6 kw pr 100 kvm hvorfor så helt op i 50 kw


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af kaptajnen » 27 jun 2008 11:58

mortilseks skrev:hvorfor er forhandlerne ikke enige har hørt at en 30-35 kw er nok til 500 kvm og man skal regne med 6 kw pr 100 kvm hvorfor så helt op i 50 kw
Jo 30-35kW er en del, men det kommer jo også an på hvor godt dit hus er isoleret. Alt efter dette fremkommer jo tallet for hvormange kW der skal bruges til opvarmningen af dit STORE hus...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af Tass » 27 jun 2008 12:00

Grunden til at at forhandlerne ikke er enige er fordi de tager baggrund i forskellige isoleringsgrader (hvis man kan kalde det sådan). Det springende punkt er hvor godt er dit hus isoleret. 500 kvm lyder af meget men hvis det er i 3 eller 4 plan mindskes arealet af ydermure jo betydeligt og dit varme tab bliver meget mindre.
Vi har et gammelt hus på 200 kvm men det er i to plan så et 13kw fyr er mere end rigeligt for os selvom huset ikke har den bedste isolering.
Hvis du ved hvor meget varmeforbruget har været før kan det jo bruges som tommelfingerregel.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

mortilseks
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 jun 2008 18:57
Areal: 500
Geografisk sted: Roslev

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af mortilseks » 27 jun 2008 13:24

det er jo så oliefyrforbruget der har været før og det var en ældre mand til sidst. Mit hus er vel det man kalder et et plans hus man går ind og så 2-3 trin op så kommer man til køkken,stue m.m og når man går ind kan man så også vælge at gå 2-3 ned til kælderen som det jo hedder men er ikke en rigtigt kældere..tror det er meget fornuftigt isoleret...efter hvad jeg kan forstå på børnene som er deres barndomshjem de sælger og der de også har haft virksomhed. Så tror ikke der er noget at sætte fingere på med isoleringen.

Holder mig til de max 35 kw havde jeg været millionær kunne jeg jo bare købe det bedste af det bedste med alle de kw der nu var..og så håbe på der var et som er det bedste af det bedste *S*

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af Tass » 27 jun 2008 13:47

Man kan evt. også regne baglæns.
Hvor meget effekt kan dine radiatore skyde af worst case (hvis alle radiatorer står på fuld tryk), og hvis varmtvandsbeholderen samtidig er ved at varme op?

Og så skal du lige gøre op med dig selv om du mener at det kan blive aktuelt for dig at alt kommer til at køre for fuldt blus på noget tidspunkt.

Hvis man kigger på vvs-shoppen kan man se at de har en tommelfingerregel for deres radiatorer som siger at de skal kunne levere ca 64watt/m2. Og med lidt hurtig matematik bliver det 500 m2 x 64 watt/m2 = 32kwatt
Så det burde vel være ok med en 32 kw kedel, hvis isoleringen er ok. Så er det bare et spørgsmål om hvor meget varmt vand i bruger når det er koldt :)
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

mortilseks
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 jun 2008 18:57
Areal: 500
Geografisk sted: Roslev

Re: Combi Stoker og fastbrændsels

Indlæg af mortilseks » 27 jun 2008 14:02

Tak Tass kan dog ikke svare på hvor meget effekt mine radiatore kan skyde af som du skriver er ikke flyttet ind endnu i huset og aner ikke hvordan jeg finder ud af det hellere *S* Men min egen mavefornemmelse siger også 32-35 kw og det er jo den man skal gå efter siges der


Besvar