Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dom over skorstensfejeren

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Dom over skorstensfejeren

Indlæg af Lintz » 10 okt 2016 17:25

http://nordjyske.dk/nyheder/skorstensfe ... 5f/43/1560

Og hvad mon det kommer til at betyder for os husejere.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Dom over skorstensfejeren

Indlæg af DBS » 10 okt 2016 18:11

Det kommer til at betyde, at der kører en Demag kran rundt sammen med skorstensfejeren, så han har noget at gøre sin faldsikring fast i icon_cheesygrin.gif

Betyder nok desværre at nu skal der være et øje, som er gjort fast til tagkonstruktion, som skorstensfejer kan sætte hans faldsikring i, og så skal der være en instans som skal kontrollere denne fastgørelse. Sådan mit skud fra hoften.

Pt er jeg glad for at jeg har flad tag, og til den side hvor skorsten er, er der ca 1,8m ned til jorden, så jeg undgår nok, at skal lave rækværk rundt om hele taget :great:

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Dom over skorstensfejeren

Indlæg af BWJ » 10 okt 2016 19:14

I hvilken lov står der, at man ikke selv må feje sit fyrsted ?
Det er vel kun ved oliefyr som skal overholde nogle krav til forbrænding, at der er krav om fejning og kontrol af udført service på brænder.

- Hvornår mon stilladsarbejdere får påbud ?, - men de kan selvfølgelig binde sig fast til en sky :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Dom over skorstensfejeren

Indlæg af DBS » 10 okt 2016 19:40

@BWJ kan det evt. ikke have noget med at gøre at skorstensfejer, også laver præventivt brandeftersyn ?

Og hvis du har fejet skorsten, så koster eftersyn nok ca. det samme som du normalt betaler :evil:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Dom over skorstensfejeren

Indlæg af Lintz » 10 okt 2016 19:48

DBS skrev:Og hvis du har fejet skorsten, så koster eftersyn nok ca. det samme som du normalt betaler :evil:
Om jeg så polerer skorstenen indvendig 3 gange om ugen kommer jeg stadig af med det samme beløb til "fejeren" da det betales over kommunen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Dom over skorstensfejeren

Indlæg af BWJ » 10 okt 2016 19:55

DBS skrev:@BWJ kan det evt. ikke have noget med at gøre at skorstensfejer, også laver præventivt brandeftersyn ?

Og hvis du har fejet skorsten, så koster eftersyn nok ca. det samme som du normalt betaler :evil:
Ja jeg ved det ikke, men må lige dykke i det :?

Og du havde fat i noget https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... x?id=54633 så selvfejning er no-go, og der er udsigt til frit spil for gebyrgribbene.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Dom over skorstensfejeren

Indlæg af coctail » 10 okt 2016 20:27

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-10-1 ... skorstenen

- Hvis man engang imellem skal på taget, så må man godt bruge en stige op til taget og en tagstige videre. Det er, når man er oppe ved selve skorstenen, man skal sikre sig, at man er gjort fast. Det er bestemt ikke nødvendigt med lifte eller stiladser i alle tilfælde. Man kan jo gøre sig fast til skorstenen med en løkke.

Det er fuldstændigt de samme regler som gælder for os andre almindelige dødelige - skorstensfejere er også almindelige dødelige.

Jeg kan personligt ikke se hvad de brokker sig for. Hvis de bruger en rundsling i stål og et holdereb, er de sikret mod fald. Det er ikke reglerne for "standsning af fald", hvor fæstningspunktet skal kunne holde til 1000kg man skal bruge, men derimod reglerne for "hindring af fald" og deri er der ingen regler for, hvad dit fæstningspunkt skal kunne holde til, andet end personens vægt.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Dom over skorstensfejeren

Indlæg af DBS » 10 okt 2016 20:42

Sidder lige og tænker på, at det er nu man skal opfinde en skorstensfejer "robot".

En lille enhed, som kører op i skorsten, med en roterende børste foran, og kommer ned igen, man kunne sætte ind i skorsten via renselemmen.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Dom over skorstensfejeren

Indlæg af BWJ » 11 okt 2016 21:41

coctail skrev:http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-10-1 ... skorstenen

- Hvis man engang imellem skal på taget, så må man godt bruge en stige op til taget og en tagstige videre. Det er, når man er oppe ved selve skorstenen, man skal sikre sig, at man er gjort fast. Det er bestemt ikke nødvendigt med lifte eller stiladser i alle tilfælde. Man kan jo gøre sig fast til skorstenen med en løkke.

Det er fuldstændigt de samme regler som gælder for os andre almindelige dødelige - skorstensfejere er også almindelige dødelige.

Jeg kan personligt ikke se hvad de brokker sig for. Hvis de bruger en rundsling i stål og et holdereb, er de sikret mod fald. Det er ikke reglerne for "standsning af fald", hvor fæstningspunktet skal kunne holde til 1000kg man skal bruge, men derimod reglerne for "hindring af fald" og deri er der ingen regler for, hvad dit fæstningspunkt skal kunne holde til, andet end personens vægt.
Arbejdsmiljø loven gælder IKKE for os dødelige (Private)
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Dom over skorstensfejeren

Indlæg af bennylar » 11 okt 2016 21:55

DBS skrev:Sidder lige og tænker på, at det er nu man skal opfinde en skorstensfejer "robot".

En lille enhed, som kører op i skorsten, med en roterende børste foran, og kommer ned igen, man kunne sætte ind i skorsten via renselemmen.
prøv lige og google den inden du bruger for meget tid på at udvikle.. min søsters nabo ville lave en til at vaske flagstænger med, bare dumt den var opfundet.. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif


Besvar