Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Plukkemaskine til ænder/høns

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Plukkemaskine til ænder/høns

Indlæg af Zarge » 29 nov 2013 19:13

Sgu imponerende resultat,men overlever lår etc sådan en tur, det ser lidt voldsomt ud... ;-)


Brugeravatar
sprutel
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 18 maj 2010 19:08
Mit fyr: Baxi 1.5 med ilt
Areal: 120
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nord-vest Fyn
Givet likes: 1 gang

Plukkemaskine til ænder/høns

Indlæg af sprutel » 29 nov 2013 19:37

Zarge skrev:Sgu imponerende resultat,men overlever lår etc sådan en tur, det ser lidt voldsomt ud... ;-)
Utroligt nok, så kommer der faktisk ingen skade på skindet.
Men det ser sku skægt ud når det der ledeløse dyr spræller rundt nede i baljen. icon_cheesygrin.gif
Venlig hilsen
Sprutel

NielsP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 nov 2008 09:46

Re: Plukkemaskine til ænder/høns

Indlæg af NielsP » 22 jul 2016 09:07

Hej
Jeg ved godt, tråden her har nogle år på bagen. Jeg er dog interesseret i at høre, hvordan det så endte med den kinesisk importerede plukkemaskine.

Der var også en, der skrev, at han havde lavet en Whizbang. Virkede den så på ænder?
Jeg er ved at lave en Whizbang, og det er min intention, at den skal kunne klare plukningen på mine Moskusænder.

Hilsen
Niels

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Plukkemaskine til ænder/høns

Indlæg af triumph » 22 jul 2016 11:01

kineseren virker rigtigt godt til høns. Den virker tiltider rigtigt godt til moskusænder. Jeg har kun slagtet ænder 4-5 gange, og nogen gange bliver det godt, andre gange ikke. Fjerene på en and sidder bedre fast end på en høne, og man skal være meget opmærksom på at skoldekar har den helt rigtige temp, og anden får den helt rigtige tid i skoldekaret. Dette gøres ved at hele tiden trække i fjer, for at se hvornår de sidder løse.
Man skal være opmærksom på at plukke ænderne på det rigtige tidspunkt, stapper fjerner plukkeren natuligtvis ikke
Jeg putter afspændingsmiddel i skoldevandet, så vandet kan trænge gennem de vandskyende fjer.
Jeg håber/Tror at når jeg får lidt mere erfaring med plukkeren, at den kan ordne ænderne perfekt. Men det kræver at skoldningen bliver gjort perfekt.

Du kan købe plukke fingre af mig for 5 kr/stk

NielsP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 nov 2008 09:46

Re: Plukkemaskine til ænder/høns

Indlæg af NielsP » 22 jul 2016 13:08

Tusind tak for dit svar.
Jeg vil give det et forsøg med whizbangen. Jeg har materialerne til maskinen, men jeg kommer måske i bekneb med antallet af plukkefingre. I så fald vender jeg tilbage.


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Plukkemaskine til ænder/høns

Indlæg af Brandsen » 23 jul 2016 23:34

Halløj i forum,

Som en totalt side kommentar, kan jeg sige at jeg aldrig nogen sinde ville investere i
en sådan plukkemaskine. Hvis man leder lidt i nabolaget, her på landet, så bør man
kontakte den nærmeste skytte, og spørge hvor han får plukket sine fasaner og vildænder.

Det er som regel en en lille gård, hvor én af længerne er omdannet til slagteri, og hvor konen
på gården har et bijob som plukker. Først dyppes i flydende parafin, så størkne, så næsten alle
fjerene kommer af, dernæst i plukkemaskine, for så til sidst på frost, eller direkte på grill.
Jeg gav kr 10,- pr stk for den proces, og 'konen på slagteriet' havde altså plukket 2.500 ænder
i den sæson, som manden der var skytten kom hjem med, typisk fra de store godsjagter, hvor
der bare plaffes løs, men jægerne skal ikke have noget af vildtet med hjem, så det er skyttens
opgave at rydde op efter jagten. Vi taler om udsatte ænder og udsatte fasaner, i trailer fulde læs.

Har man bare 10 -20 store høns eller gæs der skal plukkes, så ring til den lokale skytte, og spørg.
Hvis man ikke har den fjerneste anelse om hvem med lokale skytte er, så kik i lokal telefonbogen,
hvem man skal kontakte i tilfælde af påkørt vildt, så har man normalt et godt hint.
Ellers ring til den lokale jagtforening, med samme spørgamål.

... og det er mega meget billigere, end selv at investere i en plukkemaskine.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Plukkemaskine til ænder/høns

Indlæg af newpas » 24 jul 2016 10:57

Og alt er selvfølgelig fuldt lovligt!!! :shock: :shock: :oops: :oops:

NielsP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 nov 2008 09:46

Re: Plukkemaskine til ænder/høns

Indlæg af NielsP » 13 aug 2016 19:03

triumph skrev:
Du kan købe plukke fingre af mig for 5 kr/stk
Hej Igen
Nu er jeg ved at have fået sat plukkefingrene på, men jeg kan se, jeg kommer til at mangle en del. Jeg mangler faktisk plukkefingre til pladen, der skal rotere. Du nævnte, du solgte plukkefingre for 5.- pr. stk. Det er jeg meget interesseret i at købe af dig. Jeg vil naturligvis også gerne betale fragten.
Måske vi kan aftale nærmere, hvis du skriver til mig på nielsrosenkvist@gmail.com

Hilsen
Niels

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Plukkemaskine til ænder/høns

Indlæg af triumph » 14 aug 2016 07:40

NielsP skrev:Hej Igen
Nu er jeg ved at have fået sat plukkefingrene på, men jeg kan se, jeg kommer til at mangle en del. Jeg mangler faktisk plukkefingre til pladen, der skal rotere. Du nævnte, du solgte plukkefingre for 5.- pr. stk. Det er jeg meget interesseret i at købe af dig. Jeg vil naturligvis også gerne betale fragten.
Måske vi kan aftale nærmere, hvis du skriver til mig på nielsrosenkvist@gmail.com

Hilsen
Niels
hermed gjort

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Plukkemaskine til ænder/høns

Indlæg af triumph » 10 okt 2016 05:55

Jeg tror jeg har fundet ud af hvordan man plukker moskusænder i plukkemaskinen. Jeg har tidligere skoldet ved 65-70 C. Ved at skolde ved 60 C, bliver resultatet meget bedre. Jeg har også fundet ud af at det hjælper meget at klippe benene af, inden de puttes i plukkemaskinen. Da de har en tendens til at hænge fast, og dermed bliver anden kun blive plukket et sted = hul i skind


Besvar