PID indstilling på 24 kw MGM Comfort

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 666
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 26 gange

Re: PID indstilling på 24 kw MGM Comfort

Indlæg af Alex fs »

Endnu bedre hvis jer med problerme eller @mgmone ville skrive svaret herinde, så år alle glæde af det.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 60 gange

Re: PID indstilling på 24 kw MGM Comfort

Indlæg af mgmone »

Hej Leon
Dit fyr har en Tcnet 1 styring uden ilt styring og uden mixer funktion, denne styring har ikke været brugt i DK de seneste 2 år, pid værdier fra de to styringer kan ikke sammen lignes.
Din skal stå på ca. P 6,5 I 1,0 D 2,0, din hysterese stilles på max værdi, du kommer ind i service menu ved at markerer service og derefter trykke enter og pil ned samtidigt. Din ude føler skal monteres udendørs i skygge, på Tcnet 1 kan udetemperaturen bruges til at booste kedeltemp ved lave ude tempereturer og ikke styre blandekreds.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
Claus_S
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2016 20:37
Blevet takket: 2 gange

Re: PID indstilling på 24 kw MGM Comfort

Indlæg af Claus_S »

Hej

Jeg døjer også meget med at forstå PID regulering tilstrækkeligt til at kunne styre mit 15MW Comfort ordentligt.
Jeg har stillet PID på 1,8 0,15 0,4 som foreslået og har også prøvet andre kombinationer uden særligt held.

Jeg er nødt til at begrænse fyrets effekt væsentligt for at hindre konstante nedlukninger til trods for at hysterese er sat til 10°C.
Effektbegrænsningen i sig selv betyder ifølge Karsten så også at iltprocenten er for høj (oftest 14-16% ved 6-7kW). Effektbegrænsningen medfører tilgengæld at udsvingende bliver mindre, men det er ikke et stabilt regulerende system. Ved et konstant varmeforbrug vil jeg mene at sådan et fyr skal kunne indregules så udsvingende er meget små indtil der kommer en pludselig ændring i varmebehovet. Sådan opleves det bare ikke her.

Kan man stille I - leddet meget længere ned end 0,15?
Betyder D-delen egentlig noget særligt? Det er jo et langsomt reagerende system.
nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Blevet takket: 1 gang

Re: PID indstilling på 24 kw MGM Comfort

Indlæg af nielshm »

Claus_S skrev:Hej

Jeg døjer også meget med at forstå PID regulering tilstrækkeligt til at kunne styre mit 15MW Comfort ordentligt.
Jeg har stillet PID på 1,8 0,15 0,4 som foreslået og har også prøvet andre kombinationer uden særligt held.

Jeg er nødt til at begrænse fyrets effekt væsentligt for at hindre konstante nedlukninger til trods for at hysterese er sat til 10°C.
Effektbegrænsningen i sig selv betyder ifølge Karsten så også at iltprocenten er for høj (oftest 14-16% ved 6-7kW). Effektbegrænsningen medfører tilgengæld at udsvingende bliver mindre, men det er ikke et stabilt regulerende system. Ved et konstant varmeforbrug vil jeg mene at sådan et fyr skal kunne indregules så udsvingende er meget små indtil der kommer en pludselig ændring i varmebehovet. Sådan opleves det bare ikke her.

Kan man stille I - leddet meget længere ned end 0,15?
Betyder D-delen egentlig noget særligt? Det er jo et langsomt reagerende system.
Min indstilling i dag er PID er 1,3 og 0,08 og 0,30
Hvis P er lavere, så tager det alt for længe at få bålet i gang. Hvis I er meget højere, så drosler fyret ikke effekten ned med nedlukninger til følge.
Du har det nok som mig, at der er ikke så meget vand at varme op, så balancen mellem opvarmning og nedlukninger pga for meget varme er utrolig svær at ramme.
Claus_S
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2016 20:37
Blevet takket: 2 gange

Re: PID indstilling på 24 kw MGM Comfort

Indlæg af Claus_S »

Jeg ved ikke om jeg har meget lidt vand i systemet. Jeg har 180m2 hus med en kombination af gulvvarmeslanger og almindelige ret store radiatorer.

Med PI=1,3 I=0,08 og D=0,3 så varierer kedeltemperaturen varierer sådan her. Jeg har begrænset effekten til 10kW for at hindre nedlukning.
PI=1,3 I=0,08 D=0,3.PNG

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Blevet takket: 1 gang

Re: PID indstilling på 24 kw MGM Comfort

Indlæg af nielshm »

Jeg hæfter mig ved, at dit fyr faktisk er rigtig hurtig til at få reguleret effekten ned efter opvarmningsprocessen. Desværre så rammer den nedlukning alligevel.
Din ilt er rigtigt nok alt for høj, og burde nok ligge på 8-9% fremfor 15-16%.
Det jeg mener med lille vandmængde på centralvarmesystemet, er at selv en enkelt radiator der åbner, kan give nogle store udsving i temperaturen, og fyret går derefter amok for at varme op igen. Når fyret så skal til at regulere effekten ned, så sidder der så meget restvarme i "jernet" + bålet der skal brænde ud, at det er med at til at presse vandtemperaturen op + den reducerede effekt som fyrets forbrænding selv bidrager med.
Mit gamle stokerfyr som havde alt for stort effekt til mit behov, var i stand til at hæve vandtemperaturen 10 grader alene ved hjælp af restvarmen, hvis det blev slukket efter endt opvarmning.

Jeg har også forholdvis mange nedlukninger, det har været meget værre, så mine indstillinger er nok det bedste kompromis jeg rammer. Hvis jeg ville have mere stabilitet, så skulle der nok sidde en 500 liter buffertank, så kunne udligne de store udsving, og give en mere jævn forbrænding.
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 60 gange

Re: PID indstilling på 24 kw MGM Comfort

Indlæg af mgmone »

Hej Niels og Claus
Der findes software der tillader 10 grader oversving, og ikke kun de 5 grader der tidligere var standard, ring eller send mail så I kan få det.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
Claus_S
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2016 20:37
Blevet takket: 2 gange

Re: PID indstilling på 24 kw MGM Comfort

Indlæg af Claus_S »

Hej
Jeg har allerede tilladt 10 grader oversving i styringen, det kan man godt i min version af styringen.
Det er primært den høje iltprocent der genererer mig. Den er åbenbart et resultat af at jeg har sat kedlen ned i effekt og kun tillader 10kW som maks output på et 16 kW fyr. Gør jeg ikke det, så svinger kedeltemperaturen alt for meget og fyret lukker ned konstant pga. restvarmen i kedlen.
Er det muligt både og begrænse fyret og holde iltprocenten på et rimeligt niveau?
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 60 gange

Re: PID indstilling på 24 kw MGM Comfort

Indlæg af mgmone »

Hej
Det er det, men det kræver at airflow høj stilles til at passe til din nye maks effekt.
Hilsen karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
Claus_S
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2016 20:37
Blevet takket: 2 gange

Re: PID indstilling på 24 kw MGM Comfort

Indlæg af Claus_S »

Hej Karsten
Mine indstillinger (16kw) er
Lav Høj
Ven Speed 90 120
Pri. Airflow 140 235
Sec. ven speed 0 0
Sec. Airflow 230 380
ilt 14 10

Hvad skal airflow stå til ved
8 kW
10 kw
12 kw

mvh Claus

Besvar