Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af newpas » 05 okt 2016 14:02

ma@vesolutions.dk
Hvis du skulle bestemme dig for gasfyr så prøv at spørge pris på ovennævnte link. Det er garanteret konkurrencedygtig pris som min genbo har god erfaring med.


nicdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 02 apr 2009 14:22

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af nicdal » 05 okt 2016 14:05

Hvor finder du træpiller til så lave priser på sjælland? Det vil som du selv siger lave en god forskel i min beregning.

Jeg hælder også selv mest til træpiller, fordi dem kender jeg. Men jeg kan samtidig også godt se det fra min families synspunkt at gas fungere uden "bøvl" og +-300 kr per måned (3600 kr om året) gør ikke nogen forskel i budgettet.
Så der skal helst være noget mere at tage at føle på.

Prisen på 2,17 kr/kg er den pris jeg selv giver på nuværende tidspunkt hos Danish Agro ved køb af 2 paller af gangen inkl. levering. Det billigste jeg selv har kunnet finde var omkring 2 kr/kg, men det var en dårlig kvalitets piller...

9 kr i gennemsnit på gas prisen var set over en 10 årig periode. Så den skal ligge ret højt tænker jeg før den gennemsnitlig vil ende så højt. Men ja, det kan man selvfølgelig ikke vide.

Til min beregning skal det nævnes at service på træpillefyr står i ca. 2200-2400 om året, hvor et gasfyr koster kun det halve i service. Så det giver jo "1000 kr gratis" gasforbrug om året.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af Grevens » 05 okt 2016 14:42

... der er dælme ikke mange herinde der bruger 2200 - 2400,- om året på service på pillefyr ... ! eller sagt på en anden måde ... det har jeg hverken læst eller hørt nogen betale for det ...

på den anden side har jeg heller ikke gørt om " Easypell" ... og hvis du er træt af pillefyr bør du nok vælge et fyr der er bedre kendt og anerkendt ...

men du har ret ... hvis det skal være nemt så det gas, og så glem alt om pris sammenligning ...
...

nicdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 02 apr 2009 14:22

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af nicdal » 05 okt 2016 14:55

Grevens skrev:... der er dælme ikke mange herinde der bruger 2200 - 2400,- om året på service på pillefyr ... ! eller sagt på en anden måde ... det har jeg hverken læst eller hørt nogen betale for ...
EasyPell er lillebror til ÖkoFEN (samme producent, samme indmad), "kræver" et årligt service / rensning af en fagmand. Da brugeren ikke selv skal gøre noget vedligeholdelse resten af året.

Og da jeg søgte en løsning så tæt på gas komforten som muligt. Så vil jeg ikke selv have noget med fyret at gøre, andet end at fylde træpiller på og tømme for aske. Efter at have været ude og se på diverse fyre (RTB, MGM, Pellux), så er EasyPell det som kom tættest på det jeg ønsker inden for den prisramme jeg havde.

Så ja, regnestykket ville også se anderledes ud HVIS jeg fjernede service på pillefyret (selv gjorde det), eller hvis jeg valgte et billigere pillefyr. Men beregningen er jo lavet ud fra min situation.

Serviceprisen har jeg undersøgt ved flere forhandlere, og de ligger alle i det prisleje.

pendec

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af pendec » 05 okt 2016 15:05

nicdal skrev:Hvor finder du træpiller til så lave priser på sjælland? Det vil som du selv siger lave en god forskel i min beregning.
http://www.sf-handel.dk/

De leverer også til sjælland , dog for 500kr mener jeg for hele lasten, for mig er det kun 200kr ialt. (min pris var ved 5 paller).
nicdal skrev:Til min beregning skal det nævnes at service på træpillefyr står i ca. 2200-2400 om året, hvor et gasfyr koster kun det halve i service. Så det giver jo "1000 kr gratis" gasforbrug om året.
Jeg har betalt 0kr over 8 år for min service. og du skal vel også tænke reservedele for begge produkter? Jeg har da klart brugt nogle penge der over 8 år men ikke en formue, dyrest var sidste år for ny snegl 1800kr, ellers en blæser til 900kr nogle flere år tilbage.
Grevens skrev:... der er dælme ikke mange herinde der bruger 2200 - 2400,- om året på service på pillefyr ... ! eller sagt på en anden måde ... det har jeg hverken læst eller hørt nogen betale for det ...
Dem som betaler det, kommer nok sjældent på disse forums, for de betaler bare for det som er galt, og gider ikke bruge tiden på det. Der er jo nogen som har andre prioriteter i livet ;)
Senest rettet af pendec 05 okt 2016 15:11, rettet i alt 1 gang.


nicdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 02 apr 2009 14:22

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af nicdal » 05 okt 2016 15:09

pendec skrev:http://www.sf-handel.dk/

De leverer også til sjælland , dog for 500kr mener jeg for hele lasten, for mig er det kun 200kr ialt.
Tak, det gav da lidt info til min beregning.

Ved køb af 6 paller + 500 kr i levering lander jeg på 1,93 kr/kg...
Det er trods alt en del bedre end 2,17 kr.

pendec

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af pendec » 05 okt 2016 15:12

@nicdal
Så har da nogle bedre tal at generalisere over, eventuelt så også købe til de priser, hvis du ikke falder over andre. OG husk nu at check herinde, for der er nogle fjolser som snyder folk med paller priser på 1500,- lige pt, siges der.

nicdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 02 apr 2009 14:22

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af nicdal » 05 okt 2016 15:18

pendec skrev:Dem som betaler det, kommer nok sjældent på disse forums, for de betaler bare for det som er galt, og gider ikke bruge tiden på det. Der er jo nogen som har andre prioriteter i livet ;)
Ja, det tænker jeg også. Jeg tænker at hoveddelen af dem som er her på forummet, rent faktisk godt kan li' at "rodde" med deres fyr. Så det giver jo også et "skævt" billede af hvad som er godt/skidt etc. Og måske også derfor at EasyPell og ÖkoFEN ikke er så omtalt herinde? Blot en tanke.

pendec

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af pendec » 05 okt 2016 16:56

nicdal skrev:Ja, det tænker jeg også. Jeg tænker at hoveddelen af dem som er her på forummet, rent faktisk godt kan li' at "rodde" med deres fyr. Så det giver jo også et "skævt" billede af hvad som er godt/skidt etc. Og måske også derfor at EasyPell og ÖkoFEN ikke er så omtalt herinde? Blot en tanke.
Well, der er da et par BioWin ejere her på forum, og de har da ikke lavet noget i flere år (lyder det til). BioWin har været her i flere år før RTB kom ind i danske hjem. Priserne er lidt højere, når du er inde på østrig modeller, som kræver minimalt vedligehold. Men jo, der kan man nok ikke rode og ændre meget, og de behøver de nok heller ikke, når det bare kører. For nogle år tilbage haltede de østrigske modeller på IT siden, i forhold til en RTB men hvis det kører, så kører det jo :) Og jeg tror service er rimelig vigtigt her.

Hvis du vil kikke på de modeller, så kan jeg foreslå, at du ser på tyske http://www.ebay.de , der kan du godt få en klækkelig rabat, hvis du kører over grænsen og henter det på en trailer. Ved ikke om service kan nægtes, fordi du handler andre steder i EU (nok ikke). Jeg fandt en forhandler tæt på her, fra rødby-puttgarten og ca. 1 times kørsel ned i Tyskland, da jeg kikkede på dem.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af HR LUCCA » 05 okt 2016 18:34

nicdal skrev:Tak, det gav da lidt info til min beregning.

Ved køb af 6 paller + 500 kr i levering lander jeg på 1,93 kr/kg...
Det er trods alt en del bedre end 2,17 kr.
Jeg har lige købt 5 paller træpiller til 1.81 kr kg med levering på Sjælland http://www.jv-traepiller.dk/traepiller/
Dem jeg har købt er Maxan 5 x 896 kg til 8250 kr med levering , fine piller til prisen :wink:


Besvar