Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

opsætning på bio18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: opsætning på bio18

Indlæg af MichaelK » 22 jun 2008 03:03

Ole S. skrev:Hej

Nej MichaelK du har helt ret, var det mig der havde problemer med for meget varme ville jeg også vente med røgvendere til vinterens kulde er over os.
Nå, OK. Jeg var ved at være nervøs for, at jeg havde misforstået noget icon_cheesygrin.gif

-

I øvrigt har jeg for sjovs skyld regnet lidt på pilleforbruget med Kenneth's montør opsætning.

1,75 kg/time x 24 timer = 42 kg/døgn Jeg håber da ikke det gælder for pausefyring?
Det giver ca. 80 kr/døgn i udgift til piller, eller 1200 kr/md. :shock:

Med det regnestykke, vil en VVB med elpatron da sagtens kunne betale sig. Og så slukke for fyret.

Til sammenligning bruger jeg for 150 kr/md. når vi kun taler varmt brugsvand. Jeg ville smelte
helt væk, hvis jeg havde 28 grader i huset. Alle mine radiatore er lukkede og jeg har 22 grader.

Er et Bio18 så meget billigere end et andet produkt med automatisk tænd/sluk funktion at det
kan betale sig?


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: opsætning på bio18

Indlæg af Fyrteknik » 22 jun 2008 06:15

MichaelK skrev: Nå, OK. Jeg var ved at være nervøs for, at jeg havde misforstået noget icon_cheesygrin.gif

-

I øvrigt har jeg for sjovs skyld regnet lidt på pilleforbruget med Kenneth's montør opsætning.

1,75 kg/time x 24 timer = 42 kg/døgn Jeg håber da ikke det gælder for pausefyring?
Det giver ca. 80 kr/døgn i udgift til piller, eller 1200 kr/md. :shock:

Med det regnestykke, vil en VVB med elpatron da sagtens kunne betale sig. Og så slukke for fyret.

Til sammenligning bruger jeg for 150 kr/md. når vi kun taler varmt brugsvand. Jeg ville smelte
helt væk, hvis jeg havde 28 grader i huset. Alle mine radiatore er lukkede og jeg har 22 grader.

Er et Bio18 så meget billigere end et andet produkt med automatisk tænd/sluk funktion at det
kan betale sig?


Mvh.
Jeg skriver jo til Kenneth, at han skal skrue ned for brændsel, fordi at hans fyr yder meget mere end han har brug for.
Og jeg vil da også anbefale ham at han køre tænd/sluk om sommeren, men hvis han nu vil køre hele døgnet, så må han jo gøre det.

Jeg selv køre tænd/sluk og mit forbrug eg ca. 3.5 kg i døgnet, og endag med mit gulvvarme i badeværelset.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: opsætning på bio18

Indlæg af kenneth baunsgaard » 22 jun 2008 10:26

Godmorgen alle sammen.
Fyret har på 14 timer siden i går kl 20 brugt ca 4kg piller [ 10 min snegltid A ca 400 gram pr min]. Så hvis jeg kan holde et forbrug på 8-10 kg pr døgn med nuværende vejrtype er det vel ok.
Min vvb har en elpatron men den bruger ca 9kw pr døgn så det er ikke rentabelt .
Mens det var rigtig varmt har jeg brugt tænd-stop fungtionen 2*2 timer dagligt og det har virket godt, fyret synes umildbar også at køre godt med de nye indstillinger, har dog ikke fået åbnet mit træk spjæld i skorstenen helt endnu :oops: , dem star ca en 1/3 åben, og ved ikke hvad det vil ændre på min forbrænding
Den udregning som michaelk har lavet, gælder den ikke kun hvis fyret kører 100% i et døgn, eller har jeg misforstået noget

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: opsætning på bio18

Indlæg af MichaelK » 22 jun 2008 12:34

Nå, der er tænd/sluk funktion på en Bio18. Det var det jeg ikke troede der var, da der blev snakket pausefyring
i et af de tidligere indlæg. :oops:
Det giver jo mulighed for, at spare en betragtelig mængde piller :)

Jeg ser forbruget har fundet et passende leje. Tillykke med det. :great:

Dog kan jeg se at J.P's forbrug, ved brug af tænd/sluk funktionen, er endnu lavere.
Det mener jeg må være målet. Selvom piller er forholdsvis billige, er der vel ingen
grund til at frådse med dem. :?


Mvh.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: opsætning på bio18

Indlæg af pendec » 24 jun 2008 18:54

Jeg kan til orientering fortælle at jeg fyldte 100kg på d. 25 maj, og kører 2x 1.5time , og forbruget siger ca. 3.3 pr. dag som jeg cirka kan beregne mig frem til. med tænd/sluk på pumpen sat på 50c, så har jeg eftervarmen ned til 50c kørende i cirka 1.5 time efter den slukker, så sammenlagt varmes vand i en 3 timers tid hvis jeg ser på de 50c hvor pumpen stopper.
Tænkte jeg kunne holde gulvvarme på badet kørende med de 23-30c, men det resulterede i at det sænkede min varmtvandsbeholder temp tilsvarende når pumpen kørte og kedel gik kold. så spiralen kølede så vandet ned istedet.. Er der en løsning på sådanne noget, eller må man ikke lukke tilførsel af cirkulationen til beholderen? eller kan man?

Jeg hørte engang at hvis vandet i beholder ikke holdte 60c, så ville det skade beholderen i længden og ikke dræbe bakterier. og kom jeg for højt op så ville beholder forkalke indenvendig? er dette så problemerne med at køre sådan her om sommeren?


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: opsætning på bio18

Indlæg af Flunk » 25 jun 2008 07:37

Du kan evt sætte en magnetventil eller en zoneventil på til at lukke for tilførslen til VVB
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

pendec

Re: opsætning på bio18

Indlæg af pendec » 25 jun 2008 07:39

Flunk skrev:Du kan evt sætte en magnetventil eller en zoneventil på til at lukke for tilførslen til VVB
hvilken funktion får jeg ud af disse, og hvilken er at foretrække hvis jeg bruger en af dem?

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: opsætning på bio18

Indlæg af Flunk » 25 jun 2008 07:51

Som jeg forstår dig, vil du gerne have pumperne til at køre ved temp under 50 gr uden at du derved trækker varme ud af VVBen ?
Ved at sætte en magnetventil eller er zone ventil på centralvarmefremløb til BBV kan du hvis din BIO18 kan give start/stop signal ved flere forskellige temperaturer, så den lukker magnetventilen ved f.eks. 50 grader, men først stopper pumpen ved 25 grader.
Der er ingen forskel i virkemåden på en zone ventil og en magnetventil
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

pendec

Re: opsætning på bio18

Indlæg af pendec » 25 jun 2008 07:56

Flunk skrev:Som jeg forstår dig, vil du gerne have pumperne til at køre ved temp under 50 gr uden at du derved trækker varme ud af VVBen ?
Ved at sætte en magnetventil eller er zone ventil på centralvarmefremløb til BBV kan du hvis din BIO18 kan give start/stop signal ved flere forskellige temperaturer, så den lukker magnetventilen ved f.eks. 50 grader, men først stopper pumpen ved 25 grader.
Der er ingen forskel i virkemåden på en zone ventil og en magnetventil
Som du forklarer det, er det lige præcis som det er idag. bio18 stopper pumpen ved 50c..

Det jeg gerne ville have er at pumpen cirkulerer vandet udenom vvb, så gulvet derved opnår de 20-23c som kedlen står på når den ikke kører, det er helt klart bedre end kolde fliser på badeværelset eller i køkken.. jeg har prøvet det og det virker. problemet er bare at det samme vand kører igennem min vvb og de 23c vil køle min beholder ned til de grader og det er derimod ikke ønsket.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: opsætning på bio18

Indlæg af Flunk » 25 jun 2008 08:32

Jeg mener også det er det jeg har prøvet at forklare.
Cirkulationspumpen kører ved temp under 50 gr, men magnetventilen stopper for centralvarmevandet til VVB ved 50 gr.
Herved trækkes ikke varme ud af VVB og over i centralvarmevand.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Besvar