regulering af solvarmepumpe

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: regulering af solvarmepumpe

Indlæg af John Skov Jensen »

Skovløber skrev:Hvis man har en akkutank til varmen fra fanger, så er det vel ligemeget hvor hurtigt/langsomt solpumpen køre.....
Hvis solen skinner med en vis stråling, så kan man jo ikke få flere kw ud af den, ved at styre hastigheden.
Jeg ved selvfølgelig godt at du nok gerne vil have den varmeste temperatur tilbage i tanken, men hvad nu hvis----
Nu kan jeg ikke lige huske hvad "stokerpro-guru" hedder, men ham der har lavet så mange diagrammer og en lille bog.
Han har jo et princip til hvordan man opnår en god lagdeling i akku, med et aflangt rør ved siden af tanken, der har flere studse ind i akku. Hvis så solpumpen f.eks kommer tilbage til dette aflange rør, med f.eks 40 grader, så vil denne temperatur selv finde ind i akku, i det rigtige "lag".
Også er det vel bare at finde max hastighed på pumpen en solrig dag, hvor man lige drosler pumpen ned, til det niveau inden fanger koger. Så skal den bare altid køre den hastighed fremover.

Ps: Dette var bare en ide.
Nej det er ikke helt ligemeget med den hastighedsregulering af mindst 2 grunde
Ydelsesmæssigt vil fangeren lave mest energi jo lavere fremløbstemp, derfor er det en god ide at have en pumpe der altid kører så hurtigt som muligt for at holde en set temp på f.eks. 60 eller 70 grader
Ved lav solindstråling vil et anlæg, hvor flow er justeret ind efter produktionen på en optimal dag, kun køre frem med lunken vand der ikke kan bruges i vvb. Derfor er det en god ide at køre med et ganske lavt flow under disse betingelser for at kunne lave vand der er varmt nok til vvb.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: regulering af solvarmepumpe

Indlæg af Aussieboy »

Skovløber. Din ide kan man vel hellere ikke bruge da solvarmen kører i sit eget lukket system, med spiral opvarmning af tanken.
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: regulering af solvarmepumpe

Indlæg af Skovløber »

John Skov Jensen skrev:Nej det er ikke helt ligemeget med den hastighedsregulering af mindst 2 grunde
Ydelsesmæssigt vil fangeren lave mest energi jo lavere fremløbstemp, derfor er det en god ide at have en pumpe der altid kører så hurtigt som muligt for at holde en set temp på f.eks. 60 eller 70 grader
Ved lav solindstråling vil et anlæg, hvor flow er justeret ind efter produktionen på en optimal dag, kun køre frem med lunken vand der ikke kan bruges i vvb. Derfor er det en god ide at køre med et ganske lavt flow under disse betingelser for at kunne lave vand der er varmt nok til vvb.
Hvis det nu var en akku tank med fin lavdeling, eller en vvb med lavdeling dvs 20 grader bund "sjældent", så ville spiralen jo give mere varme fra sig i tanken hvis flowet er højt (lavsolstråling) også spiralen en 40 grader over det hele.
Jo, hvis sol-pumpen køre langsomt hvor solstråling er lav, jaså vil temp ud af fanger selvfølgelig være højere, men spiralen i akku vil kun have dennne højere temperatur i starten af spiralen.

Det jeg egentlig vil frem til er, hvis solen skinner lidt, så optages varmen i fanger. Så langt er vi enige. :wink:
Hvis du gemmer det i fanger til en højere temperatur, vil der jo også ske en køling pga udetemp er lavere.
Men ja, hvis man skruer op for pumpen, forudsætter det at man kan aftage varmen i en tank der er kold i bunden.
Så det afhænger vel lidt af anlæg, vil jeg tro.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
claude7878
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 100
Tilmeldt: 09 nov 2010 17:51
Mit fyr: Scotte 16 kw+12 kw varmepumpe
Areal: 293 m2 + 165 m2 gara
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Resenbro, Silkeborg
Blevet takket: 1 gang

Re: regulering af solvarmepumpe

Indlæg af claude7878 »

problemet/udfordringen er i de tidlige/sene sommer måneder hvor det tager længere tid på at varme vandet op i dette tilfælde vil man gerne have vandet til at løbe langsommere for at få højest mulige temperatur.
Best regards claus østergaard
https://stokercloud.dk/v3/#/moellegaardsvej14/main-page
Scotte 16 kw touch v. 7 styring med trækstabilisator.
opvarmer 288 m2 + 165 m2 garage/værksted.
På sigt: solvarme 500 l med 60 vacuum rør + 3,6 kw solceller :)

Besvar