Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overvejer 120rørs kombi anlæg med pillefyr

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Sammo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jul 2016 17:46
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 220
Brændsel: træpiller 8
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Givet likes: 4 gange

Overvejer 120rørs kombi anlæg med pillefyr

Indlæg af Sammo » 15 jul 2016 22:26

Hej
Jeg har lige overtaget et gammelt hus (d. 1/6-2016), energi klasse D med 30 grader tagryk ca. 10 grader fra syd (110m2 stueetage & 110m2 kælder).
Jeg er i gang med at lave gulvvarme støbt i beton i halvdelen af kælderen. Til næste år laver jeg gulvvarme med trægulv i hele stueetagen, samt. genvækst udluftning i hele huset.

Huset har pillefyr i kælderen og det fungere rigtig dårligt her om sommeren (optændings fejl, brænder ud, dårligt træk i skorsten og ryglugt i kælderen osv.) Jeg forventer/håber det fungere fint om vinteren, altså når det kommer til at køre mere eller mindre i døgndrift.

Jeg overvejer derfor kraftigt at sætte et 120 rør vakuum solfanger kombi anlæg op sådan, at jeg kan undgå at bruge pillefyret i sommermånederne og derforuden kan spare lidt på pillerne forår og efterår. Meningen er at solfangerne både skal varme brugsvand op og derforuden lune de gulve der har gulvvarme (specielt i kælderen for at undgå sommerfugt på væggene).

Hmm... jeg kan se at der er mange måder at konstruere sådanne anlæg (type af varmtvand beholdere, placeringer af varme veksler, zoneventiler mm.). Trods min ingeniør begrund er det rimeligt svært for mig, at vurdere fordele og ulemper ved de forskellige typer anlæg.

Jeg har overvejet at købe et 120rørs, 500l, anlæg med Pannex styring hos VVS-Eksperten der er på tilbud til 26.000kr. Det virker billigt, men der kommer nok også en del oveni inden man står med et komplet anlæg...
http://www.vvs-eksperten.dk/varme/solva ... aet-roer-l

PDF Manualen fra vvs-eksperten beskriver nogle forskellige anlægstyper, men jeg er også åben overfor at lave det på andre måder, hvis I har et bedre forslag.

Hvilken anlægstype vil I anbefale mig at lave?... Hvad fordele og ulemper er der med det anlæg du vil anbefale?

Venlig hilsen
Simon


xkfc

Re: Overvejer 120rørs kombi anlæg med pillefyr

Indlæg af xkfc » 15 jul 2016 23:39

Jeg ville få pillefyret til at virke. Vi har ingen optændingsfejl, og ingen røglugt.
Vi bruger 3-6kg piller i døgnet på vores to VVB'er og varme i badeværelsesgulve, ikke meget at installere og drive et solvarme anlæg for.

Der mangler lidt information, det er f.eks. ikke uvæsentlig hvor meget varmt vand der bruges.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Overvejer 120rørs kombi anlæg med pillefyr

Indlæg af JFinderup » 16 jul 2016 06:57

Jeg har et lignende hus (placering og taghældning og et velfungerende anlæg - se evt. i mit galleri for anlægstegning.
Jeg har godt nok kun 80 rør - men selv med flere er jeg usikker på om det er nok til helt at slukke fyret hen over sommeren.
Mit pillefyr kører 1-3 gange i døgnet nu, men forbruget er kun 6-8 kg. pr. dag.
Solen hjælper skam godt til. Da jeg havde oliefyr og satte sol på sparede jeg 5-600 l olie pr. år.
Overvej om du vil flytte fyrret ud af huset - jeg har en garage hvor fyret står nu og det er skønt der er oppe i jordplan og for sig selv i forhold til pillesvineri og driftslyde.
Hvis du går solvejen, vil jeg kraftig anbefale en buffer - 1000-2000 L - så kan du bedre opfange og udglatte varmeproduktion og forbrug fra solen
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Sammo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jul 2016 17:46
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 220
Brændsel: træpiller 8
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Givet likes: 4 gange

Re: Overvejer 120rørs kombi anlæg med pillefyr

Indlæg af Sammo » 16 jul 2016 09:44

"Vooups"! jeg har lige set de gamle tegninger af huset igennem... Taget har kun en vinkel på 20 grader og ikke de 30 grader, som jeg først har skrevet.

Ps. Tak for de foreløbige svar :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Overvejer 120rørs kombi anlæg med pillefyr

Indlæg af triumph » 16 jul 2016 19:16

Hvis du skriver hvilken pillefyr du har, var der nok nogen der kunne hjælpe med at løse optændingsproblem. Der findes mange mange måder der giver mere vv, end et solvarmeanlæg, i den danske sommer


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Overvejer 120rørs kombi anlæg med pillefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 20 jul 2016 07:47

Sammo skrev:"Vooups"! jeg har lige set de gamle tegninger af huset igennem... Taget har kun en vinkel på 20 grader og ikke de 30 grader, som jeg først har skrevet.

Ps. Tak for de foreløbige svar :)
Et anlæg med 120 rør vil sagtens kunne lave alt det varme vand du skal bruge fra slut af april til omkring oktober. Derudover vil det kunne supplere med varme, og nogle gange helt overtage vareproduktionen på solrige dage resten af året.
Når du allerede har et pillefyr vil økonomien i sådan et anlæg være spinkelt, men så slipper du selvfølgelig for at skulle være fyrbøder i sommerhalvåret.
Alternativt kan du få optimeret dit pillefyr så det tænder hver gang og få kikket på det ringe træk ved f.eks at få monteret en form for trækforøger, elektrisk eller mekanisk.
En større vvb, kan også gøre intervallerne mellem at pillefyret skal starte op, længere

Men en solfangerløsning er da en god løsning til at få lavet varmt vand om sommeren. Jeg har selv et anlæg i samme størrelse. Så hvis du leder efter en "grøn" løsning der ikke kræver noget af dig som bruger i sommerhalvåret, så er det bare at komme igang.

Sammo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jul 2016 17:46
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 220
Brændsel: træpiller 8
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Givet likes: 4 gange

Re: Overvejer 120rørs kombi anlæg med pillefyr

Indlæg af Sammo » 20 jul 2016 07:55

Jeg har BioMax 16 pillefyre og er fuldt igang med at finde de rigtige indstiller til den. Det går allerede langt bedre, efter at have læst alt igennem her inde som jeg har kunnet finde omkring. Til foråret 2017 vil jeg vurdere om jeg skal købe solvarme som supplering. Jeg kan faktisk godt klemme 180rør op på en række på taget til den syd vendte side :-)

ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

Re: Overvejer 120rørs kombi anlæg med pillefyr

Indlæg af ccc28748 » 02 aug 2016 20:52

Hej Sammo

Fint at du har plads til rørene, men få dig lige en ide om hvor meget solvarme du har behov for. For en alm familie og deraf følgende vand forbrug, vil 60 til 120 rør være rigeligt. Med 180 rør vil du selvfølgelig kunne forlænge sol sæsonen lidt, men du skal også have en tilsvarende pænt stor accumulering tank. 2000L vil jeg tro. Der findes nogle tommelfinger regler, andre kender mere til end jeg.

På den anden side, vil 180 rør kunne give et supplement til varmen hele året. Ikke meget i de kolde måneder, men noget. Men du risikerer at stå med et anlæg i kog midt på sommeren :)

Det er fedt at ha solvarme og træpiller i kombi!
Hvis du har råd til det, skal du ikke høre på dem, der altid siger at det ikke kan betale sig. Energiregnskabet er fantastisk (det har jeg så heller ikke forstand på).

God sol

mvh Carsten

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Overvejer 120rørs kombi anlæg med pillefyr

Indlæg af newpas » 02 aug 2016 22:33

ccc28748:: Det kan godt være at energiregnskabet(??) er fantastisk, men hvad siger banken?? :shock: :shock:

Vyffe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 sep 2014 21:11
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 278 + 278 værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Overvejer 120rørs kombi anlæg med pillefyr

Indlæg af Vyffe » 16 sep 2016 19:56

Hej alle,

Vil lige dele, med jer andre, hvad jeg har derhjemme.

Vi købte vores hus for 2 år siden. Her stod et gammelt oliefyr i en kælder under køkkenet. Regnede ud at vi brugte 1000 kr om ugen, den første vinter, på olie. Det førte så til, at vi nu har renoveret hele huset samt skiftet oliefyret ud med et Pellux pillefyr + 120rørs vakuum solfanger anlæg. Buffer er på 500l. Det giver latterligt meget varme på en god sommerdag. Vi har dog en indendørs pool. Her har jeg lavet en simpel styring, som åbner for en 2-vejs ventil og poolpumpen, når tempeturen enårover et vist niveau i buffertanken. Det sikrer at poolen aftager al overskudsvarmen, men ikke mere end det.
I en god solrig periode, sætter jeg gerne styringen til, at poolen skal aftage overskudsvarmen over 52-53 gr. I en dårlig periode, som eksempelvis i den noget triste juli vi lige har haft, har jeg sat styringen til 60-65 grader. Det sikrer at der er varmt brugsvand til husstanden i mindst 2 dage.
Har lige sat styringen op på 65 gr i dag, da det lader til, at den lune sensommer er ved at slippe op - samtidigt er poolsæsonen også slut :P . Håber derved at udsætte tidspunktet for, hvornår pillefyret skal startes op.
Pillefyret var holdt pause siden 7 maj. VIl gerne runde 4,5 måned inden jeg tænder for det icon_cheesygrin.gif
"Viljen til at ville, skaber evnen til at kunne"


Besvar