Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

varmeveksler til pool

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
deseinar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 sep 2016 23:20

varmeveksler til pool

Indlæg af deseinar » 05 sep 2016 23:33

Hej Forum

Er der en klog der ved om mit Baxi multiheat 2 5 kan trække denne varmeveksler http://www.welldana.dk/aquatemp-varmeve ... kappe.html

Fyret trækker pt. ca 200m2 gulvvarme og 2stk Vandvarme Metro 60l uden problemer.

på forhånd tak


Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af Rene`Strøm » 06 sep 2016 07:04

Det var skisme en stor veksler , hvad skal du varme op en svømmehal ?? :-) jeg varmer selv en 10000 l pool op med en 16 kw veksler , og det køre fint , og 2 110 l metro beholder og huse på 360 m2

deseinar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 sep 2016 23:20

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af deseinar » 06 sep 2016 07:46

Rene`Strøm skrev:Det var skisme en stor veksler , hvad skal du varme op en svømmehal ?? :-) jeg varmer selv en 10000 l pool op med en 16 kw veksler , og det køre fint , og 2 110 l metro beholder og huse på 360 m2

hahah ikke en hel svømmehal bare en pool på 25m3 , det var min pool mand der anbefalede den, men kan måske nøjes med en mindre.
kom i tanke om at det er ikke 60l men 2 110 l metro beholder jeg også har, men det gør jo ingen forskel.

xkfc

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af xkfc » 06 sep 2016 09:57

109kW nej det kan fyret bestemt ikke trække.
Dit Baxi er på 25kW og fra det skal du trække husets forbrug, her skal man kende pilleforbruget den koldeste dag. Det er heller ikke uvæsentlig om det er inden dørs eller udendørs pool, og hvor mange grader vandet skal varmes op.
Hvis blot ikke varmeveksleren er for lille, så betyder ikke noget at den er for stor ( til en vis grænse naturligvis)

Du skal bruge 29kWt for at varme vandet i poolen 1° uden tab men da der afgives energi til omgivelserne skal du sikkert bruge væsentlig mere.

Man kan heller ikke uden videre koble en så stor varmeveksler på et lille fyr, det ville trække temperaturen i kedlen helt i knæ, så der skal laves noget styring af en art.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af thy » 06 sep 2016 14:01

Hvis der er termiskshunt kan fyret i trækkes under 60 grader,den vil så kunne give de kw den justeret til...

En pool er vel om sommeren så kan den nok være med når den lige kommer op i temp..

Baxien kan også tunes/ justeres til 25-35 kw men så bliver der noget tap på skorsten røgen.

Men sårn en opvarmning i lavlast perioden vil holde fyret glanssod fri..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af Pawgs » 06 sep 2016 17:14

Faldt lige over denne som var billig

https://www.vidaxl.dk/p/90868/pool-varm ... Al2Z8P8HAQ

deseinar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 sep 2016 23:20

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af deseinar » 06 sep 2016 20:04

tak for svar..

Hvor stor vil i så mene at den skal være?

det er til en hunde svømmehal så den er indendørs i isoleret 80cm2 gammel stald med gulvvarme.
vandet skal være 20 grader, og jeg har tænkt mig at over dække den om natten.

xkfc

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af xkfc » 06 sep 2016 23:22

Det er ikke sikkert at overdækning giver mening opvarmningsmæssig, det er kun hvis rum temperaturen skal være meget koldere end vandet, ellers kan man lige så godt lade vandet varme rummet op.
Den største gevinst ved overdækning er nok at fordampningen reduceres, og man kan spare mange penge på affugtning af rummet og her er der virkelig penge at hente, til 80m2 rum med svømmebad er det måske 3-5kW/t der skal til. Affugteren gør også at der nok ikke bliver brug for gulvvarme, vi havde indendørs swimmingpool da jeg var dreng (før pillefyr og olie krise :roll: ) og der var opvarmning af poolen og affugtning rigeligt til at skabe en solid temperatur i rummet. I dag kunne man måske med fordel montere en varmepumpe der flytter energien ind i huset.

Igen, varmeveksleren på 109kW er ganske fin, du kan måske også nøjes med at gange René Strøm's anlæg på 16kW op så du ender omkring 45kW, men personligt vil jeg hellere have den for stor.
Vi skal dog holde i mente at du måske ikke har ret meget energi at føde den med om vinteren, og hvis fyret er defekt et par dage vil det tage længe at varme hus og vand op igen.

Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af Rene`Strøm » 07 sep 2016 09:45

Hej
Jeg har i nu 6 år varmet en udendørs pool på 10000 l , op med den 16 kw veksler , det køre fint , og tror som også den kunne varme mere op . Har en avtb ventil på veksleren , så den måler retur vandet fra pool , det køre upåkladeligt :-) , men det har meget at sige med en termo dug over om natten , der er en del varme spild ud i den blå luft , hvis ikke dette er på , men ofre i en ordentligt dug første gang :-) , er selv blevet snydt og skuffet over noget billigt bras , som man troede man havde fundet et kanont tilbud ha ha , købe en go fra start . Det tager mig ca 10 - 12 timer , at varme mit vand op fra ca 20 til 33 grader , men så ligger den også konstant der , med den avtb ventil :-)

xkfc

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af xkfc » 07 sep 2016 10:15

Rene`Strøm skrev:.
Det giver god mening..
Teoretisk skal du bruge 151kW/t energi for at hæve de 10m3 13°C hvilket med et 25kW fyr skulle kunne klares på 6 timer men da din varmeveksler kun er på 16kW kommer det til at tage 10 timer.

Ved du hvor mange piller du bruger til en opvarmning? Hvis jeg regner lidt på det kommer jeg frem til 38kg :)


Besvar