Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afvejning af piller

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Woop
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 13 aug 2016 23:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 140
Brændsel: Piller, blandet kvalitet.
Modtaget likes: 6 gange

Afvejning af piller

Indlæg af Woop » 01 sep 2016 23:32

Da jeg selv oplevede det som umuligt at finde en vejledning til afvejning af piller på MGM Junior vil jeg her forklare hvordan jeg gjorde.

1) forberedelse.
- sluk fyret og lad de køle lidt af
- rengør askeskuffen og askerummet.
- hav et stopur parat.

2) -gå i menuen "service" --> "udgangstest"
- du skal aktivere sneglen så den fylder op. Det gør du ved at gå til "Auger" og sætte 0 -->1 (ved at trykke +), samtidig skal du tænde dit stopur.
Kør i 3 minutter og ikke mere, for der kan ikke være flere piller i brænderrøret end til 3 min (3 minutter frem for 1, for at forøge nøjagtigheden af målingen).
Nøjagtig efter 3 minutter stopper du sneglen, ved at sætter "Auger" til 0 (ved at trykke -)

Du har nu et fyld brænderrør med piller. Nu skal de ud, og vejes.

Stadig i menuen "service" --> "udgangstest" går du til "Cln" og sætter 0 -->1 og efter et par sekunder sætter du den til 0 igen.
Brænderrøret med pillerne bliver nu tømt ud i askeskuffen, og du kan nu tage askeskuffen ud og veje pillerne. (Husk at trække vægten fra den tomme askeskuffe fra)
Divider vægten på pillerne med 3 (da det var 3 minutter) så har du hvad fyret levere af piller pr. minut. (ligger ca. på 110-125 gram pr./min)

Den værdi kan du nu taste ind i menuen "service" --> "Kedelindstilling" --> "piller g/min"


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Afvejning af piller

Indlæg af newpas » 02 sep 2016 15:21

Blot af nysgerrighed: Hvorfor skal du afveje piller?

Brugeravatar
Woop
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 13 aug 2016 23:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 140
Brændsel: Piller, blandet kvalitet.
Modtaget likes: 6 gange

Re: Afvejning af piller

Indlæg af Woop » 03 sep 2016 02:05

Kort, så tænker jeg fyret skal en menuen have oplyst energi/kilo (på pillerne) og mængde/gram/minut (fra sneglen) = samlet tilført energi/minut (til brænderen)
Nu kan jeg ikke med sikkerhed sige hvor nødvendigt det er med afvejning på MGM'en, eller om man skal, da den har iltstyring og o.a. der sørger for en korrekt flamme, men det er et indstilling i menuen, så den må være fundet nødvendig for driften.

Jeg er ikke helt sikker på at det er hele forklaringen, men min indgang til det er fin tuning, og korrekte værdier på det jeg kan styre.

....måske andre har et andet syn på det som de vil dele....

xkfc

Re: Afvejning af piller

Indlæg af xkfc » 03 sep 2016 09:32

Jeg kender såmænd heller ikke noget til MGM men i teorien kan det justere sig selv.
Forbrændingen sørger iltføleren for og da der er luftmassemåler på og korrekt forbrænding er et resultat af det rette forhold mellem piller og luft, burde den kunne beregne hvor mange piller den får.

Det står da også på deres hjemmeside. "Intet bøvl med afvejning af piller"

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Afvejning af piller

Indlæg af newpas » 03 sep 2016 16:10

:great: :great:


dannidines

Re: Afvejning af piller

Indlæg af dannidines » 04 sep 2016 06:46

Blot en tanke... Iltsensor og luftmassemåler styrer forbrændingen perfekt på sådan et MGM..

Men en afvejning af snegldosering er vel kun "en god ting" - ved defekt iltstyring, eller luftmassemåler kan forbrændingen vel "stikke helt af," hvis den faktiske pillemængde afviger markant fra det ilt og luftmassemåler kompensere for, eller hvordan?!

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Afvejning af piller

Indlæg af Flemmingth » 04 sep 2016 07:44

Med iltstyring burde pilleafvejning være overflødigt, men med luftmassestyring vil jeg mene, at pilleafvejning er nødvendigt, for at få den optimale forbrænding (det korrekte forhold mellem luft og brændsel).

Styringen "aflæser" luftmængden på luftmassemåleren i luftindtaget, og pillemængden på sneglens antal omdr./min., hvis ellers den har fået at vide, hvor mange gram piller sneglen giver pr. min.

Ud fra pillemængden beregner den også den viste kW ydelse. I denne beregning indgår også kedlens virkningsgrad og pillernes energiindhold (kWh/kg), som ligeledes er indtastet.

Dokumentation og beskrivelse af kedelstyringen (TCNet II) er langtfra fyldestgørende, og ovenstående er kun antagelser baseret på min maskinmester baggrund.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

xkfc

Re: Afvejning af piller

Indlæg af xkfc » 04 sep 2016 09:54

Jeps, jeg vil give dig ret i dine antagelser, årsagen til at luftmassemåleren alligevel er på en MGM kan jo være at kedlens ydelse måles ud fra den, og det er jo smart. Man kan sige at de vejer luften i stedet for pillerne.

Pilleafvejning er generelt ligegyldigt for forbrændingen, mit gamle TwinHeat kørte næsten lige så godt på er par justerbare timere og en termostat som alle de moderne computerstyringer. Bare man har stabil indføring og justerer luften så kan det ikke gøres meget bedre.

Hvis man kender den eksakte mængde træpiller man tilsætter og har luftmassemåler så har man intet at bruge iltmåleren til.

MGM's måde at gribe tingene an på er rigtig smart, luftmassemåler er for mig at se den helt rigtige løsning. NBE har forsøgt sig med automatisk afvejning af hver dosering men jeg gætter på det var for kompliceret for vi har intet set til det siden forsøgene og det er mange år siden.

Problemet med manuel afvejning og indtastning er at fødningen ikke er stabil det svinger i forhold til pillekvalitet og smuld.

Jeg gætter på at NBE også en dag får luftmassemåler på deres fyr, det kræver naturligvis en helt ny styring, men hvem ved hvordan V20 kommer til at se ud. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Afvejning af piller

Indlæg af Zarge » 04 sep 2016 15:16

Hvordan skulle en luftmassemåler hjælpe på en uens doserende snegl?

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Afvejning af piller

Indlæg af mgmone » 04 sep 2016 17:44

Hej tak for interessen om MGM's konstruktion
Styringen tildeler luft efter hvad der kræves til en given ydelse, måles af luftmasse måleren, styres med røgsugerens omdrejninger og servo ventil på indsugning der ned drosler ved højt træk (røgsuger skal jo ikke kører baglæns hvis der er godt træk i skorsten) servo ventil gør tillige der ikke skal være træk stabilisator på skorsten, derved undgås varme tab fra fyrrum til skorsten.
På modeller uden iltstyring tildeles piller efter: snegl ydelse, KWh indhold i piller, kedel ydelse. Da vor snegl er kort, har fast aksel, svejste vindinger, dossere den med en præcision over 1 minut på +/-7% over 10 minutter er denne afvigelse maks 5%, hertil skal tillægges evt variation i pillernes energi indhold.
Disse afvigelser er elimineret på modeller med lambda sonde, pga luftmasse måleren,ved styringen at en hver afvigelse i ilt procent skyldes at pille mængde x KWh/kg piller er højere eller lavere end forudset, og kan regulerer efter dette.
Så kort sagt vejer luftmassemåleren til ført ilt, og lambda sonden vejer og tjekker brændværdi af pillerne, hvorfor optimal mix af piller og ilt altid opnåes.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Besvar