Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Optændingsfejl....

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
jens-ansoe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 aug 2016 21:30

Optændingsfejl....

Indlæg af jens-ansoe » 28 aug 2016 21:35

Jeg har i den seneste tid døjet med optændingsfejl i mit Woody fyr.

Der ligger uforbrændte piller på risten når det sker så troede først at det var optændings patronen der var brændt af. Den er nu skiftet og virker fint men optændingsfejlen kommer igen efter alm drift et stykke tid...(vi bruger fyret til varmt vand samt har lidt varme på een radiator lige nu)...har også skiftet lysføleren for en god ordens skyld dog uden det har hjulpet. Jeg kan tænde fyret igen og det kører so, det skal i nogle dage eller timer indtil den melder fejl igen. Mit gæt er styrrings fejl? ...snegl og blæser kører tilsyneladende fint....nogen ideer?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Optændingsfejl....

Indlæg af triumph » 29 aug 2016 07:01

Der kan være flere fejl. For det første skal du chekke at der altid kommer piller ved hver optænding, hvis du har meget smuld i din silo, risikere du at fødningen bliver ustabil, og at der ikke kommer nogen (eller for få) piller til opstart.
Når du har kontrolleret at der kommer piller, så er der en årsag til at at pillerne ikke tænder. Det er at luften ikke er varm nok.
Man kan få luften varmere ved enten at skrue op for effekten til eltænderen, eller ned for luftmængden.
Hvad er dine indstillinger, dit styringsnummer (f.eks 7,35), og den type blæser der bliver brugt ?

xkfc

Re: Optændingsfejl....

Indlæg af xkfc » 29 aug 2016 07:09

Hej jens-ansoe

Det ville være nemmere at hjælpe hvis der var stokerkontrol, uden bliver det det rene gætteværk.

Man er nok nød til at observere fyret, vurdere trækket, sørge for kedel, brænder, røgrør og skorsten er rent, og at trækstabilisatoren virker og er tilstrækkelig. Eltænderen kan også justeres i effekt.
Herden og eltænderen skal også ligge rigtigt.

lamp98
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26 okt 2011 19:29
Mit fyr: Bedste 1016 biocomfort 16kw
Areal: 151
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4-6 tons

Re: Optændingsfejl....

Indlæg af lamp98 » 29 aug 2016 19:29

Hej min gør det også, det er som om at når den tar piller ind går lux om på ca 50
Mvh John

jens-ansoe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 aug 2016 21:30

Re: Optændingsfejl....

Indlæg af jens-ansoe » 29 aug 2016 20:12

Tak for svar....

Jeg har kørt med fyret i 4 1/2 år uden at have oplevet lignende....pille tilførsel er konstant da der altid ved stop har været piller på risten.

Jeg tror grunden til at pillerne ikke tænder er at der ikke kommer strøm til optændingspatronen i fejlsituationen ...de piller der ligger i fremføringssneglen er helt uden farvepåvirkning af tænderen.....når jeg tænder igen opnår jeg rørdannelse med det samme og fyret kører igen til næste fejl. Jeg har ikke lige aflæst indstilling endnu da jeg ikke tror det er her problemet ligger....
triumph skrev:Der kan være flere fejl. For det første skal du chekke at der altid kommer piller ved hver optænding, hvis du har meget smuld i din silo, risikere du at fødningen bliver ustabil, og at der ikke kommer nogen (eller for få) piller til opstart.
Når du har kontrolleret at der kommer piller, så er der en årsag til at at pillerne ikke tænder. Det er at luften ikke er varm nok.
Man kan få luften varmere ved enten at skrue op for effekten til eltænderen, eller ned for luftmængden.
Hvad er dine indstillinger, dit styringsnummer (f.eks 7,35), og den type blæser der bliver brugt ?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Optændingsfejl....

Indlæg af triumph » 30 aug 2016 08:33

Godt, så der kommer piller til optænding. så er det ikke det.
Man kan godt være uheldig at pillerne ligger lidt uheldigt ifh til den varme luft, og derfor ikke tænder. Ved næste optænding kommer der en ny portion piller, og så bliver de flyttet.
Selvom du ikke har oplevet det har været et problem i 4½ år, behøver det ikke at være fyret (Det er jeg faktisk sikker på det ikke er, da jeg selv har oplevet det samme)
Der er stor forskel på hvor nemme piller er at tænde. Og selv om du ikke lige har skiftet piller, så er årsagen til du oplever det nu, måske bare at fyret har fået flere opstarter pr dag. Så hvis den ikke tænder f.eks. hver 20 gang, så ser du det nu.
Hvis der ellers ligger en passende mængde piller, ved hver opstart, så er løsningen mere varme (Højere effekt til varmelegne, eller mindre blæst)
(Eller selvfølgeligt andre piller)

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Optændingsfejl....

Indlæg af T-mek » 30 aug 2016 08:46

Kontroller også for løse ledningsforbindelser til el-tænder, både i klemrække i styring + i brænder.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Optændingsfejl....

Indlæg af T-mek » 30 aug 2016 08:49

lamp98 skrev:Hej min gør det også, det er som om at når den tar piller ind går lux om på ca 50
Mvh John
Det kunne måske være pga. støv/skidt på motorprint i brænder.
Eller måske en defekt lysføler.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

jens-ansoe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 aug 2016 21:30

Re: Optændingsfejl....

Indlæg af jens-ansoe » 01 sep 2016 19:38

Prøvede lige at rette på varmelegemet så rørene stod oven på hinanden...tænkte at så er det tættere på pillerne...samme problem..

aflæste mine indstilling..(lidt besværet da "PIL OP" knappen pludselig også er stoppet med at fungere??)

Brændsel: 16S
TID: 10M
Effekt:70%
LYS: 10L
Eltænderstart: 60S
Blæser start: 5%
Blæser midt: 8%
Blæser slut: 15%

håber det giver mening for nogen af jer.....jeg roder ikke så tit med det da det typisk kører upåklageligt....

Tak for svarene indtil videre!

xkfc

Re: Optændingsfejl....

Indlæg af xkfc » 02 sep 2016 08:56

Jeg ville da helt sikkert skrue op for eltænderen.


Besvar