Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr og brusekabine

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Antarctica
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 aug 2016 10:18

Pillefyr og brusekabine

Indlæg af Antarctica » 28 aug 2016 10:28

Hej alle,

Jeg er nyt medlem af familien pillefyr. Har netop fået installeret mit spritnye pillefyr i kælderen. Vi udskiftede vore oliefyr, da vi er nogle skide miljøbevidste hippier. :) Det gør self. heller ikke noget at udgifterne falder en del. ;)

Indtil videre køre fyret uden problemer, og det er self. super fedt. Men.. Vores hus har en brusekabine i fyrrummet, som vi fik at vide af installatøren, at vi ikke længere kunne bruge af hensyn til træpillerne, der opbevares i siloen. Dette giver self. rigtig god mening. Det var dog ikke noget jeg overhovedet havde overvejet, da jeg bestilte fyret. Jeg ved ikke om det skyldes dumhed, den manglende erfaring, eller at jeg har hovedet fyldt med andre renoveringsprojekter.

Mit spørgsmål er om der er nogle der har oplevet et lignende scenarie? og som har fundet en løsning på problemet, der ikke kræver en flytning af hverken brusekabine eller fyr?


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Pillefyr og brusekabine

Indlæg af Lintz » 28 aug 2016 10:57

Hej Antarctica og velkommen til.

Er det frygten for at pillerne skal optage fugt der er problemet ?
Flere siloer er enten lukkede eller der kan tilkøbes låg dertil. Det er vel også et krav fra "fejeres" side at siloen er lukket. Det var det ved min silo.

Har I ordentlig udluftning i /ved brusekabinen tror jeg ikke det kan være det store problem - Alt andet lige er det også bedre for huset at du har en god udluftning når der bades - især i kælder.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Antarctica
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 aug 2016 10:18

Re: Pillefyr og brusekabine

Indlæg af Antarctica » 28 aug 2016 12:32

Hej Lintz. Tak for svar,

Ja det er netop frygten for fugt fugt er problemet. Men det var nu mest installatørens frygt. Det var ham der sagde at det var slut med at bade. Han nævnte intet om at siloen skulle have et låg, hvilket fejer i øvrigt heller ikke gjorde. :) Men er siloen med låg i sig selv tæt nok til at modstå damp fra bad?

Mht. udluftning, så er der et vindue (0,5m x 0,3m) knap 1 m. fra brusekabinen, der altid står halvt åbent. Vil det umiddelbart være nok udluftning?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Pillefyr og brusekabine

Indlæg af Lintz » 28 aug 2016 13:19

Om sådan et vindue er nok udluftning skal jeg ikke kunne udtale mig om.
Hvilken fyr og hvilken silo har du ?

Prøv da at se hvordan det udarter sig med hensyn til fugten - Det kan da kun gå ud over lidt piller i værste fald

Alternativt kan du vel ligge plastik over silotop til at starte med.

En anden ting som man skal tage i betragtning er at forbrændningen i fyret er med til at holde luftfugtigheden nede.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

xkfc

Re: Pillefyr og brusekabine

Indlæg af xkfc » 28 aug 2016 13:20

Det er måske heller ikke nemt at holde brusekabine ren og i orden når det er i samme rum. Når man renser pillefyret er det nærmest uundgåelig at der kommer lidt sort støv, og når der påfyldes piller på vil der komme lidt lyst støv.
Er der ikke mulighed for at opdele rummet i to?
Det vil altid være et gæt om det åbne vindue er nok og om dampen skaber problemer for pillerne i tanken, et låg vil naturligvis minimere problemerne.
I bør også spørge jeres forsikringsselskab og de har krav til låg på pille siloen.
Hvis der er meget fugtigt i rummet vil man også føde forbrænding og kedel med den fugtige luft, og det er helt sikkert ikke noget der forbedrer forbrændingen eller forlænger levetiden på kedlen, omvendt tror jeg såmænd heller problemet er særlig stort.

Der er nok ikke andet at gøre end at prøve.


Antarctica
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 aug 2016 10:18

Re: Pillefyr og brusekabine

Indlæg af Antarctica » 28 aug 2016 13:47

At fyret snavser rummet til, er ikke noget problem. Det er en bruser der benyttes i forbindelse med afvask efter beskidt arbejde.. Netop derfor er den forvist til dette rum.

Selvfølgelig er det muligt at dele rummet i to. I teorien er det jo bare at lave bruseren til et lille rum for sig. Det handler om at have så lidt arbejde/udgifter med det som muligt. Specielt når det bare er en bruser til arbejdsbrug, der udelukkende skal fungere. :)

Under alle omstændigheder kan jeg forstå at det er en god ide at anskaffe sig et låg, hvilket jeg vil bestille med det samme. Har nemli' også en kat. ;) Og har hørt fra min nabo at sådan en pillesilo kan være et attraktivt "mål" for en kat. ;)

Så må jeg se tiden an. Tak for svar til jeg begge. :)

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Pillefyr og brusekabine

Indlæg af bennylar » 28 aug 2016 14:29

Jeg har i 2004 bygget brusekabine 2 meter fra min Scotte, der har aldrig Været et problem m fugt.. selv når 3 har taget bad lige efter hinanden. .
har aldrig haft låg på silo..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Pillefyr og brusekabine

Indlæg af Hjemme teori » 28 aug 2016 15:59

Jeg tror ikke det er nødvendigt, men ellers, hvis brusekabinen er med dør, kunne du lave låg til brusekabinen og sætte sug på med en kanalventilator. Så kommer der ingen fugt i rummet. Jeg har lavet det hos min bror (af andre årsager end et fyr, men samme behov). Udsugning startes med en kip kontakt og justerbart efterløb på 5min-2timer.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Pillefyr og brusekabine

Indlæg af Brandsen » 28 aug 2016 21:26

Halløj i forum,

Jeg har da badet lystigt de seneste 3 år, lige ved siden af en Scotte, og det har da ved gud
i himlen aldrig givet nogen problemer, med hverken fugtige piller eller andet.
Vi tale rom ca 2 meters afstand fra brusebad til tanken på Scotte, og oplag af træpiller.
Faktisk er det da fedt at bade lige ved siden af en Scotte, så er der jo altid dejligt lunt.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

pendec

Re: Pillefyr og brusekabine

Indlæg af pendec » 29 aug 2016 18:23

Tvivler på at låg er noget krav, jeg har haft min skorstensfejer på min silo/tønder, og det eneste krav fra ham, var at jeg ikke måtte bruge plastik regnspande med låg, så han sagde min tønde løsning var perfekt. Så mon ikke det er helt i orden uden låg, eller har nogen en henvisning til reglerne, så vi kan få det slået fast, istedet for en masse frem og tilbage omkring det. (mindes ikke snakken har været her før)
edit: Ahhh, det er vist et levn fra stoker dagene, iflg. andre tråde her på forum, da snegl havde direkte kontakt med silo, sån er nedfalds pillefyr jo ikke konstrueret i dag


Du skal nok alligevel holde luft udtræk åbent i fyrrum, så det vindue du vil holde åbent er nok ikke anderledes end de luft udtræk jeg har i mit fyrrum.


Besvar