Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hydrofor til husvandværk

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
martinjensen123
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 aug 2016 13:14

Hydrofor til husvandværk

Indlæg af martinjensen123 » 25 aug 2016 13:21

Hej allesammen.

Jeg har 3 palletanke på 1000L, som er forbundet. Til dette har jeg tilsluttet et Gardena husvandværk 5000/5E LCD.
Det fungerer for såvidt fint til alt min havevanding, men den stopper og starter hele tiden, og det resulterer i at vandværket bliver meget varmt, samt at trykket falder og stiger konstant.

Efter lidt læsning herinde ser det ud til at jeg kan løse begge dele med et hydrofor. Jeg har kigget på et Grundfos GT-H-24, som skulle være fint stort til mit forbrug.

Nu kommer problematikken så, jeg har ingen idé om hvordan man tilslutter det? Den har en G1 indgang, men ikke noget udtag, så har svært ved at se hvordan det hele skal sættes sammen.
Jeg havde troet at hydroforen havde haft en indgang og en udgang, og vandværket, så leverede til indgangen på hydroforen, og hydroforens udgang så brugte til det der skal have leveret vand.

Kan en af jer kloge hoveder give mig et hint, en tegning, eller en reference til noget manual af hvordan man installerer det?

Og nu vi er ved det, er i enige i at det er et hydrofor jeg leder efter?

På forhånd rigtigt mange tak!


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Hydrofor til husvandværk

Indlæg af pelle » 25 aug 2016 13:37

Det er super nemt. Der skal også kun være et udtag på en hydrofor. Der sætter du et tee stykke på vandrøret mellem tappestedet og pumpen, og monterer den der. En hydrofor er jo en beholder med en gummiballon inden i. Det er ballonen der fyldes med vand.. På selve beholderen er der en ventil hvor man laver et fortryk.. ca. 2-2,5 bar..Det er det der er bufferen. din pumpe kører længere tid og holder en længere pause. Vandværks pumpen fylder ballonen og luften i beholderen presser vandet ud af ballonen igen. Luft kan komprimeres. Det kan vand ikke.Håber det giver mening. skruer du dækslet af på trykontakten på pumpen kan du med en skruetrækker dreje på skruen. der er markeret med + og - til hvor højt du ønsker trykket skal være for at der tændes for pumpen igen.Det skal bare være et højere tryk end fortrykket på beholderen.
Last edited by 1 on pelle; edited 25 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

martinjensen123
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 aug 2016 13:14

Re: Hydrofor til husvandværk

Indlæg af martinjensen123 » 25 aug 2016 14:06

Ahh, så giver det mening.
Nu er det jo en beholder under tryk, er det farligt at rode med sådan noget selv? Tilsluttede selv husvandværk, træk PE rør, mv. Mener kun mit vanværk kan levere 3.6 bar, men det kan vel delvist også være "farligt" nok.

Tak for dit svar!

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Hydrofor til husvandværk

Indlæg af pelle » 25 aug 2016 14:17

martinjensen123 skrev:Ahh, så giver det mening.
Nu er det jo en beholder under tryk, er det farligt at rode med sådan noget selv? Tilsluttede selv husvandværk, træk PE rør, mv. Mener kun mit vanværk kan levere 3.6 bar, men det kan vel delvist også være "farligt" nok.

Tak for dit svar!
Nej.. Der er ikke noget farligt i det.. Hvis beholderen er med fortryk. Så, lad det være ved det. Skulle ventilen blive utæt med tiden kan du jo puste lidt luft i.. Ork... Det har jeg tit rodet med herhjemme.. Har skiftet 2 stk 50 liter hydroforer ud da ballonen blev utæt. Så, blæste jeg bare lidt luft i indtil beholderen også blev utæt for vand....Vi har ikke byvand.. Nu, har jeg sat en 150 liters trykekspanktionsbeholder på i stedet for.Det var en brugt en jeg havde til overst. Den er jo med en membran i stedet for.Jeg kan tappe 50 liter af inden pumpen starter igen.. springer membranen med tiden vil jeg bare puste noget luft i beholderen engang imellem. Men højst et par bar når beholderen er tom og pumpen er slukket.. :)
Last edited by 1 on pelle; edited 25 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

xkfc

Re: Hydrofor til husvandværk

Indlæg af xkfc » 25 aug 2016 14:18

Hmm, umiddelbart vil jeg mene at gardenaen netop er en hydrofor pumpe!
Noget er måske galt med den eller måske passer den ikke til opgaven. Min genbo har også sådan et og der kører pumpen konstant når der er flow.
Jeg tror måske du kan justere pressostaten så det kører mere jævnt.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Hydrofor til husvandværk

Indlæg af pelle » 25 aug 2016 14:29

xkfc skrev:Hmm, umiddelbart vil jeg mene at gardenaen netop er en hydrofor pumpe!
Noget er måske galt med den eller måske passer den ikke til opgaven. Min genbo har også sådan et og der kører pumpen konstant når der er flow.
Jeg tror måske du kan justere pressostaten så det kører mere jævnt.
Jo det er rigtig nok. Jeg købte også en pumpe med hydrofor til nogle lejere jeg har. Der kørte pumpen også hele tiden. Jeg spændte justeringskruen lidt på pressostaten. Så, fik det ende. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

martinjensen123
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 aug 2016 13:14

Re: Hydrofor til husvandværk

Indlæg af martinjensen123 » 25 aug 2016 16:40

Min pumpe har ikke nogen fysiske kontakter. (udover tænd/sluk)
Jeg kan justere trykket digitalt, er det det i mener jeg skal prøve? Og i så fald op eller ned?

Jeg tror ikke den har hydrofor. Det virker den for lille til.
Kan dog tage fejl.

xkfc

Re: Hydrofor til husvandværk

Indlæg af xkfc » 25 aug 2016 16:57

Den er næsten nød til at være en hydrofoer ellers ville den starte og stoppe i et væk selv om den ikke var i brug, man kan nemlig ikke komprimere vand så der må nødvendigvis være noget luft understøtning gætter jeg på.

Men måske man skulle bladre lidt i manualen :oops:
Dette var det første jeg stødte på:
GARDENA Elektriske trykpumper er beregnet til privat brug i huset
og til kolonihaver og ikke beregnet til vandingsanlæg og systemer
i offentlige haveanlæg.


Jeg tror nu fint den kan bruges alligevel, og i manualen står der også hvordan man indstiller den.
http://www.gardena.com/ddoc/GARO/GARO20 ... -1760_.pdf

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Hydrofor til husvandværk

Indlæg af Hjemme teori » 25 aug 2016 17:32

Hvis den ikke skal stoppe skal du skrue trykket op, så falder flowet fra pumpen og aftaget stiger.

Men endnu bedre, køb nogle større slanger og måske en vander mere, så skal den heller ikke stoppe, for så er pumpen ikke længere for stor.

Og ja, et vandværk bør have en hydrofor, men flere steder kalder de den en trykpumpe, så mon ikke bare det er en trykpumpe med elektronisk styring.
Mvh. Sophus

martinjensen123
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 aug 2016 13:14

Re: Hydrofor til husvandværk

Indlæg af martinjensen123 » 27 aug 2016 14:13

Tak for hjælpen allesammen.
Da jeg kom hjem og så på det, så jeg at mit sprit nye, dyrt indkøbte Gardena vandværk var utæt.

Kørte op i Jem og Fix, og købte et hus and værk til 398 med hydrofor. Nu kører det kun meget sjældent, og fungerer perfekt. Jeg har købt det ekstra hydrofor også, så det ryger på, men det betyder måske at vandværket kun skal køre 5min om dagen, eller når jeg bruger haveslange med tryk på..

Der sker ikke noget ved at have to hydroforer på samtidig vel?

Tak for jeres råd!


Besvar