Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Regler for gipsloftsplader i fyrrummet

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Regler for gipsloftsplader i fyrrummet

Indlæg af Torpet » 23 aug 2016 19:59

Ja, det er korrekt, jeg behøver ikke nødvendigvis nogen forsikring. Brandforsikring er ikke lovpligtig, med mindre der er gæld i ejendommen og der så forlanges en forsikring.
Troldtekt plader kender jeg ikke, dem må jeg lige google lidt om :)


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Regler for gipsloftsplader i fyrrummet

Indlæg af Brandsen » 23 aug 2016 21:46

Halløj i forum,

Nu indsatte jeg den præcise ordlyd, krav, og regulativer som ønsket,
i tidligere indlæg.

Cowboy versionen er, at benytte to lag ganske almindelig gipsplader i loftet,
forskudt for hinanden, og er der hjørner, kanter, og inddækninger du ikke kan
dække 100% men er nødt til at skumme, så skal det absolut være brandskum.
Har aldrig hørt om hverken fejere eller forsikringer der ikke ville godkende det.

Og hey, både fejer og forsikring kan meget nemt se forskel på skum, for almindeligt PU-skum
er normalt gult, somme tider grønligt, eller blåligt, men det er kun brandskum der er rødt !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Regler for gipsloftsplader i fyrrummet

Indlæg af newpas » 23 aug 2016 22:59

Egentlig lidt underligt at troldtek accepteres uden ar være to-lags. For jeg går da ikke ud fra at der anbefales to lag troldtek?

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Regler for gipsloftsplader i fyrrummet

Indlæg af Torpet » 23 aug 2016 23:15

Ja, det er jo netop det der er problemer, altså at man intet rigtigt har at gå efter, hvorfor hele projektet kan komme i fare for at blive for irriterende og risikabelt, besværligt og for dyrt.

I forvejen har jeg overvejede jeg om egentlig burde gå for et luft-til-vand system, da jeg jo har alle radiatorer osv på plads (og en brændeovn i stuen). Varmt vand har jeg med solar på taget. Fordelen ved luft-til-vand vil være at jeg helt slipper for alt det vrøvl med skorstenfejer og maglende regulering omkring fyrrummets indretning. Man sparer også skorstensrensningen derefter, men skal til gengæld regne med et årligt lovpligtigt check på kølervæsken i et luft-til-vand anlæg. Der er altid en slange i Paradiset :).

Begge anlæg laver jeg selv installationen på. Luft-til-vand vil være lidt dyrere, men til gengæld så sparer jeg arbejdet med at slæbe piller senere. Strømmen til varmepumpen er et handicap, men da det er et sommerhus skal det ikke arbejde så hårdt. En anden fordel er at det kan køre mere automatisk om vinteren i bare nogle timer for at holde huset frostfrit, hvor et pillefyr skal køre på timer og vil kræve mere opsyn.

Men med i alt dette er dog, at da jeg nu har erfaringen i at montere en Blackstar fra min privatbolig i Sakskøbing sidste år og vil helt klart være mere på hjemmebane der. Jeg gider dog ikke at have for meget bøvl med indretningen af fyrrummet, men vil nok tage fejeren med på råd og hvis han er for besværlig må jeg helt droppe at tænke på et pillefyr.

Jeg ved om denne fejer, at han følger stramme ‘skole’ regler og han elsker branddøre. Og igen, selvom en branddør slet ikke bør komme på tale her, så er reglerne så løse og uigennemsigtige, så en lille konge fejer vist kan slippe afsted med at forlange hvad som helst. Man giver dem næsten retten til at omskrive byggereglerne, da de er så svage. Forrige år, da jeg afmeldte skorstenen for brændefyret (jeg har to skorstene, den anden er for brændeovn i stuen), da bemærkede han loftslemmen med en trappe nedgang og lavede en let kommentar om at han vist måtte snakke med sine lærere på skolen om hvordan man sikrer den slags i et fyrrum, for det havde de endnu ikke lært noget om, men mente der måtte være regler om sikring der. Han har ikke siden kommet tilbage til det, da jeg jo blændede den skorsten af og sparede dobbelt skorstensfejer regning. Opgangen til loftet er flere meter fra fyret og på den anden side af skorstenen, rummet er pænt stort med også et værksted i sig.

Alt i alt ville jeg langt foretrække at kunne følge en eller anden byggelov og så lave det hele uden nogen indblanding, på min egen måde, men korrekt — og så få det synet når alt var klart. Selve loftlemmen burde der da også være faste rammer omkring hvordan den skal sikres, så man bare kan lave det som der forlanges i et byggeregulativ. Men sikkert ikke?

Jeg faldt iøvrigt over en kommentar fra en fejer i en gammel tråd her i StokerPro, som lyder:
----------
'Jeg er selv skorstensfejer og det vi gør er at godkende efter de regler der er i den enkelte kommune de er nemlig ikke ens landet over. Men 95 % af alle fejere godkender efter BTV 32, i denne står intet om en branddør i et normalt hus og et fyr under 60 Kw. og loft står der også kun 9mm. Det er så det vi arbejder efter'
------------
Forskellige kommuneregler? Det hele er noget rod og meget uprofessionelt, eh?

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Regler for gipsloftsplader i fyrrummet

Indlæg af Torpet » 23 aug 2016 23:23

Newpas: Jeg kiggede lige efter hvad troldtek egentlig er og det er jo så altså cement plader, som jeg godt kender fra tidligere ting. At eet lag er nok er vel fordi de er 25mm tykke? Men de koster ca. 100 kr m2, så det er en dyr sag.


xkfc

Re: Regler for gipsloftsplader i fyrrummet

Indlæg af xkfc » 23 aug 2016 23:30

Jeg har valgt fibercement i fyrrum og værksted, det er en super fin løsning.
Det behøver ikke være Troldtekt der er en mærkevare.
Jeg brugte http://www.net2traelast.dk/pi/25_mm_Tr% ... 3_272.aspx

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Regler for gipsloftsplader i fyrrummet

Indlæg af Torpet » 23 aug 2016 23:44

Ja, de er jo så lidt billigere. Hver plade er 1.44m2 og prisen er så kr. 68,75m2.

Men så er der vel også en mulighed med disse 13mm gipsplader fra Jem&Fix til omkring 20 kr.m2. De påstår jo i annoncen at de er velegnet hvor der stilles brandkrav.
Gipsplader.jpg
Hvis de ville kvalificere med bare eet lag, ville det ikke være så galt?

xkfc

Re: Regler for gipsloftsplader i fyrrummet

Indlæg af xkfc » 24 aug 2016 00:31

Det kommer jo også an på æstetiske og funktionelle krav. Selv mit fyrrum må gerne være i orden, jeg har set gips i rum der ikke er varmet op, eller skiftevis varmt og koldt, eller lidt fugtigt.. det bliver hurtigt en trist affære.
Jeg syntes fiberpladerne er en pæn og praktisk løsning ikke mindst på lydsiden. Jeg bekledte først væggene med fliser hvor det gamle pudsede loft stadig var der, det var umuligt at føre en samtale, det rungede og larmede helt vildt. Efter fibercement pladerne kom op var der bare ro :great:

Både min skorstensfejer og mit forsikringsselskab er tilfreds med fibercementpladerne. Da jeg har meget højt til loftet accepterede forsikringsaggenten at der ikke var låg på pilletanken hvilket ellers var et normalt krav ved mit forsikringsselskab.

Man får masser af god viden i dette forum, men i dette tilfælde ville jeg spørge skorstensfejeren og forsikringsselskabet, det er jo dem der har det sidste ord alligevel.


Besvar