Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vandalarm

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Vandalarm

Indlæg af lamborg » 18 aug 2016 19:31

Hej
Jeg vil lige dele denne mega smarte vandalarm med jer. Jeg har så meget automatisk drivhusvanding - hestevanding-osv udvendig som kører på byvand da min egen boringer er forurenet af okker og jeg var lidt nervøs for hvis nu slanger springer osv mens man er på ferie så kan der løbe mange 100 m2 ud inden der blev lukket så jeg faldt over denne alarm som lukker for vandet hvis der er forbrug på i 1/2 time. Har netop installeret den og den virker perfekt . Hvis man glemmer at slå den fra når der vandes have så lukker automat ventilen som jeg har monteret lige efter måleren for vandet.
jeg sover roligere :-)
http://www.danskvandalarm.dk/Produkter
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Vandalarm

Indlæg af Alex fs » 18 aug 2016 21:15

Smart nok !
Dog kan du få reduceret vandafgiften hvis du har rørbrud.
Jeg har selv monteret en lav tryks ventil. Virker dog kun hvis det er rørene i stalden der sprænger. Men det også er risikoen er størst hos mig.

Hvad koster sådan et uhyre?
Og hvordan kan du klage over okker? Heroppe lever vi af okker... Den "vandlomme" jeg, min mester, og flere andre her i området er på. Den er fra helt urørte lag. Det har gaslugt(indbygget sodastream) og masser af kalk/okker..
Kaffe maskinen skal afkalkes hver 14. dag.
Dog har jeg også byvand, som jeg er begyndt at bruge i stuehuset, selvom det dyrt
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Vandalarm

Indlæg af lamborg » 18 aug 2016 21:27

jeg har givet knap 2200 for den :-)
Min klager over okker ligger i at alt bliver gult :-) Vinduer i drivhuset ,flagstangen,planter , alt spiseligt smager af jern osv :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Vandalarm

Indlæg af Brandsen » 18 aug 2016 22:47

Halløj i forum,

Arh, man får ikke sådan bare lige reduceret vandafgiften hvis man har rørbrud.

For det første er der en slags selvrisiko på 300m3, som lægges oven i familiens normalforbrug,
og for en familie på 4 er det typisk 150-170m3 årligt, og så er det kun forbrug ud over 450m3
man kan ansøge kommunen om at få reduceret.

Dernæst vil kommunen normalt kun imødekomme ansøgningen, hvis også vandværket frafalder
sit krav om betaling, og det er jo ikke altid sikkert at vandværket vil det.

Og så er det i øvrigt 'bedst', hvis man kan påvise vandet ikke er røget i kloaken, og man dermed ikke
har belastet rensningsanlæget, og derfor påberåbe sig det urimelige i at skulle betale vandafledningsafgift,
der jo ret typisk er den langt dyreste del af prisen for et forbrug af 1 m3 vand,

Der er sikkert forskelle på ovenstående mellem de enkelte kommuner, men uanset hvilken kommune man bor i,
så er en sådan vandvagt jo en glimrende investering, hvis man har extra høj risiko for rørbrud, for bare selvrisikoen
på 300m3 løber alene nemt op i kr 15.000 i vandafgifter.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

pendec

Re: Vandalarm

Indlæg af pendec » 18 aug 2016 23:50

Her i området, satte de nye elektroniske fjernaflæste målere op, disse har indbygget alarm, og jeg fik forklaret at vandværk alarmeres hvis mit forbrug er unormalt og ikke stopper efter nogen tid, præcis hvornår ved jeg ikke. Det lyder som en fin løsning som jeg ikke selv behøver overvåge, når så meget andet overvåges.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Vandalarm

Indlæg af lamborg » 19 aug 2016 01:01

Det lyder også smart Pendec men hvor hurtigt reagere de så . Der kan jo rende en frygtelig masse m2 ud inden de får fat i dig og skaden er jo så efter måleren og derfor vil de vel stadigvæk kræve deres penge .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Vandalarm

Indlæg af pendec » 19 aug 2016 22:39

lamborg skrev:Det lyder også smart Pendec men hvor hurtigt reagere de så . Der kan jo rende en frygtelig masse m2 ud inden de får fat i dig og skaden er jo så efter måleren og derfor vil de vel stadigvæk kræve deres penge .
Aner det ikke men penge sparet er penge tjent :) Hører sjældent om rør skader som er så omfattende at jeg kan redde noget med en alarm her.

Sidst jeg havde rørskade i væggen i køkken , så dækkede husforsikring alt, så det kostede mig intet at røret var gået der. Tror heller ikke husforsikringen giver rabat hvis jeg installerede en løsning som sikrede det bedre end hvad jeg allerede tilbydes af vandværk når det er værst. Jeg antager de primært vil sikre deres egen røv, og hvis vandrør ødelægges på vejen ud til mig og den enhed de har, end de checker forbrug.

Personligt synes jeg indbrud sker oftere end rørskader, så hellere bruge 4-5000kr på det og se om jeg ikke skulle fange nogle som render rundt på området med list ups og kamera og sikring på det område :) Om jeg vinder noget der, nok ikke mere end det som normalt skræmmer folk når de optages på områder de ikke burde være.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Vandalarm

Indlæg af hensan » 20 aug 2016 08:37

pendec skrev:Aner det ikke men penge sparet er penge tjent :) Hører sjældent om rør skader som er så omfattende at jeg kan redde noget med en alarm her.

Sidst jeg havde rørskade i væggen i køkken , så dækkede husforsikring alt, så det kostede mig intet at røret var gået der. Tror heller ikke husforsikringen giver rabat hvis jeg installerede en løsning som sikrede det bedre end hvad jeg allerede tilbydes af vandværk når det er værst. Jeg antager de primært vil sikre deres egen røv, og hvis vandrør ødelægges på vejen ud til mig og den enhed de har, end de checker forbrug.

Personligt synes jeg indbrud sker oftere end rørskader, så hellere bruge 4-5000kr på det og se om jeg ikke skulle fange nogle som render rundt på området med list ups og kamera og sikring på det område :) Om jeg vinder noget der, nok ikke mere end det som normalt skræmmer folk når de optages på områder de ikke burde være.
Selv har jeg for ca 4 år siden installeret en tilsvarende alarm som den Lamborg har. Den blev dengang solgt af andet firma og kostede 995 kr. Min husforsikring gav 10 pct kr rabat pga installationen hvilket betyder at efter ca 2-3 år er alarmen betalt via forsikringsbesparelse.

Nu skal du huske på at det ikke kun er de store/forsikrings skader du forhindrer med en vandalarm eller tilsvarende installation der kan give dig varsel inden for kort tid.
Inden for det sidste halve år har min vandalarm været i drift 2 gange:

1) Ungerne har leget med vandslangen i haven men efter at have stoppet har de glemt at lukke for vandhanen og kun lukket på sprøjtepistolen. Vandslangen er koblet på varmt vand og efter nogen tid skydes slangen ud af Gardena koblingen. Pga vand alarm lukkes vandet efter 30 min og vi finder et meget vådt værksted med ca 500 ltr vand på gulvet. Havde der ikke været vand alarm ville der have gået flere timer hvor en fuld åben vandhane have fyldt et par m3 varmt vand i værkstedet. Ikke nok til en forsikringsskade men bestemt nok til en træls weekend med optørring og tørring af alle ting der i mellemtiden er blevet våde. Her begrænsede tabet sig pga alarmen til 50 kg træpiller der var blevet våde samt lidt udluftning.

2) for ca 1 mdr siden stoppede vandalarmen uventet. Det viste sig at toilettet var begyndt at sive pga en defekt pakning. Igen en fejl der nok skulle have været opdaget efter tid og som aldrig ville blive til en forsikringsskade men dog et tab du ikke lider ved at opdage problemet efter 1 eller 2 x 30 min fremfor potentielt først når din årlige vandregning kommer.

Jeg ser ikke et modsætningsforhold i at forsikringen forsøger at "sikrer deres egen røv" Det er også i min interesse at forhindre skader både vand, brand samt indbrudsskader. Om ikke andet sikrer det mig en givtig forhandlingsposition som kan og bliver udnyttet hvert 2. år når forsikringer skal genforhandles.

Jeg kan kun se en træls ting med denne vand alarm: Hvis du har et planlagt kontinuerligt forbrug skal du enten resette alarmen eller deaktivere den under arbejdet. Dette kunne fx være da håndværkere lagde terrasse og skulle bruge løbende vand til deres skære maskine eller når ungernes 5.000 ltr have bassin skal fyldes. Det er dog forholdsvis nemt at gøre denne alarm inaktiv - det er bare at slukke for strømmen. Her er også alarmens akilleshæl - hvis strømmen utilsigtet slukkes stopper alarmen med at virke uden nogen form for varsel.
Derudover er det naturligvis træls at alarmen nu koster mere end dobbelt af prisen for kun få år siden.

pendec

Re: Vandalarm

Indlæg af pendec » 20 aug 2016 09:06

hensan skrev:Jeg ser ikke et modsætningsforhold i at forsikringen forsøger at "sikrer deres egen røv" Det er også i min interesse at forhindre skader både vand, brand samt indbrudsskader. Om ikke andet sikrer det mig en givtig forhandlingsposition som kan og bliver udnyttet hvert 2. år når forsikringer skal genforhandles.
Jeg har desværre ikke set nogen gode tilbud hos alka, på andet end alka lås på bilen. bedre låse, overvågning/vand/hus/brand, synes ikke at være noget de giver rabat på, måske andre som ved andet?
Jeg kan ikke skifte de næste par år, for at spare uden merudgift. da både bil/hus har haft skader, som koster hvis jeg flytter, indenfor 5 år. Så det er sikkert en god i ide når man bruger meget vand , har større ejendom med mange udsatte område og lign. Her synes jeg dog ikke det er værre. Toilet der løber, det synes jeg selv fanges når det sker, for mit larmer :)

Desværre vil start omkostninger umiddelbart være højere, da jeg ingen strøm har der, og man skal have vvs'r på til ventil på stophanen. så her ville det ikke være små 2000kr alene men måske dobbelt op, hvis strøm og vvs'r skal på? kan ikke se den alarm kan køre på batteri, kun at den klarer 12v som jo er lige fedt, for et bilbatteri gider jeg dog ikke stille op derude :) eller kan man bruge strøm på anden vis?

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Vandalarm

Indlæg af lamborg » 20 aug 2016 11:49

Sidste år havde jeg en 3/4" udendør hane der sprang af i frosten for idioten have glemt at lukke for vandet . Det kostede 90m3 . Heldigvis har vi eget nedsivingsanlæg så ingen kloak afgift men de 90 m3 løb ud på omkring 10 timer så det går hurtigt :-) og nu har jeg nedgravet en 50m lang slange ned til hestene . den er nede i 90cm og ligger i rillerør men hvis den springer så kan der løbe meget ud inden jeg opdager det. Ja jeg ved godt at jeg bare skulle have brugt et pelrør men jeg skulle have strøm og andet med så jeg troede bare lige jeg kunne trække ny slange i rillerøret hvis den gik . Det kan jeg så ikke men somme tider er man jo bare så klog så klog .-) Derfor har jeg sat alarmen på :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar