Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjælp til varmveksler kw?!

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
TjalfeF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 aug 2016 21:51

hjælp til varmveksler kw?!

Indlæg af TjalfeF » 17 aug 2016 21:59

hejsa,

jeg er nu lidt i tvivl og håber på at der er nogle kloge hoveder herinde der kan løse mit problem


jeg har et pillefyr (ved desværre ikke mærke og kw) udover det har jeg en varmvandsbeholder til sommer måneder..

undskyld de dårlige info jeg kommer med men har lige overtaget huset, og det er noget værre gylle :)

nå men det er en nedlagt landbrug fra 1750 så jeg er i gang med at renovere styk for styk ;)

jeg har et helt nyt Heliotherm Frischwassersystem liggende som jeg gerne vil have op sammen med en 500L akkumuleringstank da jeg gerne vil have nogle solvarmer op på taget engang

men varmveksleren har 50kw er det for meget? fik at vide i dag 5kw er nok ??!?!?!? det kan jeg slet ikke forstå fordi det der heliotherm stammer fra et almindelig 1 familie hus

selve bo delen er omkring 300m2 når alt er færdig
jeg vil gerne have det op at hænge fordi der er mange der siger at det er billigere i drift..


hele varmesystem her er ....... det halve af bo delen er 2 rør og den anden halvdel er et rør system ..... men samles et eller andet sted ......

hvis der er nogen i nærheden af tinglev er du velkommen til at komme og se på det :P

tak for hjælpen

til dem der gerne vil se det der Heliotherm
http://www.heliotherm.com/de/frischwassersystem.html


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: hjælp til varmveksler kw?!

Indlæg af Brandsen » 17 aug 2016 22:15

Halløj i forum,

Velkommen til.

Man skal altså ikke bruge 50kw til at opvarme et hus, naturligvis med mindre du har taget
alle døre og vinduer ud, og det blæser en pelikan udenfor, i mega pingvin vejr en vinterdag.
Tror jeg brugte små 2-3kw her til morgen, hvor det var 11 grader udenfor, til 325 m2 hus.

Jeg tror derfor de 50kw er den teoretiske max efekt på din varmeveksler, og så er det jo fint nok,
men du skal prøve at finde ud af kw effekten på din varmepumpe, og på din varmtvands beholder,
for at kunne sige noget begavet om installationen, herunder især om den mon er tilstrækkelig,
eller om du har et over-kill.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

TjalfeF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 aug 2016 21:51

Re: hjælp til varmveksler kw?!

Indlæg af TjalfeF » 17 aug 2016 23:09

hejsa,

her er en link til selve varmveksleren det var det du spurgte om ik ?
http://onlineshop.ttz-phe.com/zc43.html

og på beholderen står der

beholder 10 bar varmespiral 25 bar
drift temperatur beholder 95 C varmespiral 110 C
indhold beholder 500 ltr varmespiral 12,5 ltr
varmeydelse 10-45 C beholder 1240 l&/h varmespiral 80/60

pillefyr er fra tatano k2202 ja aner ik hvor mange kw da det er fra italien og jeg ikke kan læse hvad der står på deres side :P



håber du kan bruge det til noget....
for jeg aner ik en dut af vvs :D

xkfc

Re: hjælp til varmveksler kw?!

Indlæg af xkfc » 18 aug 2016 09:26

Fyret er 23kW, det skal nok være meget passende til 300m2.

Jeg forstår dog ikke varmtvandsbeholderen! selv efter at have læst manualen og set en video :oops: Det må kun være den halve information man får, og i reklamen skriver de at der intet tab er.. det tvivler jeg meget på kan være sandt.

For at få overblik er det bedst at tegne anlægget i streg tegning.

TjalfeF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 aug 2016 21:51

Re: hjælp til varmveksler kw?!

Indlæg af TjalfeF » 18 aug 2016 11:38

øøøhhhhhmmmm hvordan, hvad mener du med det? :D


xkfc

Re: hjælp til varmveksler kw?!

Indlæg af xkfc » 18 aug 2016 12:06

Hvad skal energikilden til Heliotherm Frischwassersystem være, og hvorfor vil de holde cirkulation i beholderen? hvad skal varmeveksleren bruges til?

Er det udstyr der bare lå der da huset blev overtaget, eller er det noget du har indkøbt?

TjalfeF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 aug 2016 21:51

Re: hjælp til varmveksler kw?!

Indlæg af TjalfeF » 18 aug 2016 12:20

det er noget der lå her

men her er 2 billeder måske kan du se prinzip i det så ?

http://www.geosolar.de/files/Geosolar/w ... sser15.pdf





tror der her er samme princip

http://www.weinmann-schanz.de/xs_db/xs_ ... -01-de.pdf

xkfc

Re: hjælp til varmveksler kw?!

Indlæg af xkfc » 18 aug 2016 12:33

Hvad med varmepumpen! har du også den?

Nu begynder jeg at se ideen.. De har beskidt vand i hele anlægget og først til sidst kører det igennem veksleren.. så passer en 50kW også lige akkurat.

Men er der ikke flere badeværelser i så stort et hus?

TjalfeF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 aug 2016 21:51

Re: hjælp til varmveksler kw?!

Indlæg af TjalfeF » 18 aug 2016 12:43

jo der er 3 badeværelser

og nej har ikke varmepumpen
men ka fyret ikke bruges istedfor ?

xkfc

Re: hjælp til varmveksler kw?!

Indlæg af xkfc » 18 aug 2016 17:16

50kW varmeveksler er ikke meget til 3 brusehoveder, og måske køkken og bryggers.

Det virker som en noget kompliceret måde at lave brugsvands installation på, men du kan naturligvis koble fyret på. Jeg gætter på at det skal laves som åben ekspantion, det er nemlig noget de ofte bruger i tyskland. Jeg har aldrig mødt systemet herhjemme, derfor er jeg lidt i vildrede icon_cheesygrin.gif
Det må være sådan at når man åbner for det varme vand registrerer sensoren flow og starter ladepumpen og så opvarmes vandet i varmeveksleren.

Det er nok heller ikke underordnet ved hvilken Δt varmeveksleren yder 50kW. Når der er to der bader er der jo kun 25kW til hver, så tager det længe at få sæbe ud af håret icon_cheesygrin.gif hvis vandet skal være lunt, jeg spekulerer også på at de påvirker hinanden således at hvis der åbnes et andet sted så får man lige et koldt skyl.


Besvar