Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

opsætning på bio18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: opsætning på bio18

Indlæg af kenneth baunsgaard » 21 jun 2008 11:11

Godmorgen. Det vil blive prøvet med det samme, da kedlen skal renses i dag.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: opsætning på bio18

Indlæg af MichaelK » 21 jun 2008 15:22

Hej - Lige en lille sidebemærkning :?

Du er løbet i et klassisk problem. Dit fyr er for stort til så få kvm. Dermed vil dit pilleforbrug også ligge i den høje ende.
Du har selv opdaget, at man kan eliminere problemt ved at skabe et vist forbrug ved, at tænde for gulvvarmen.
Dermed kan fyret bedre komme af med varmen og det koger ikke over.
En skam at du ikke har en temperaturstyret tænd/sluk funktion i denne type fyr. Det ville have givet et væsentlig mindre
forbrug, samt en mere problemfri drift.

Jeg håber J.P. og andre, mere erfarne brugere, andre hjælpe dig med at indstille fyret til mere optimal drift. Når fyret er
for stort, er det bare mere besværligt at finde de bedste indstillinger.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: opsætning på bio18

Indlæg af kenneth baunsgaard » 21 jun 2008 17:47

Det er forhåbelig ikke for stort så længe endnu, regner med at udbygge huset med ca 40m2 i længden samt at bygge 88m2 udnyttet overetage på, så burde det problem være løst. :great:

Jeg har her i eftermidag renset kedlen og ændre på mine instillinger som foreslået, og har ved samme lejlighed været ved at opmåle til div røgvenderer og så er spørgsmålet så, hvisken plade tykkelse bruger i andre og skal det rustfri eller alm jern stål37 som skal bruges.
Påtænker at lave en røgvender i bunden, { buet model over harden ] skal denne røgvender gå fra bagkant af kedlen og frem til brandkammerkant ved låge således at røgen/varmen kommer en tur forbi bundristen og op ude i siderne langs kedel vægen ?, lige ledes påtænkes der en røgvender i toppen af kedlen ca 5cm over bunden af øverste lågekant, regner med at den skal være tæt ved lågen, så røgen tvinges til at pasere bagerst i kedlen, er en spalte på ca 5-7 cm nok mellem bagvæg og røgvender ?. vil alle disse røgvenderer skabe formeget modstand så varmen står op i føderøret og plastslangen vil smælte ?

Brugeravatar
ArneHo
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 09 feb 2008 21:29
Mit fyr: BIO 18
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25-30 kg

Re: opsætning på bio18

Indlæg af ArneHo » 21 jun 2008 20:35

kenneth baunsgaard skrev:Det er forhåbelig ikke for stort så længe endnu, regner med at udbygge huset med ca 40m2 i længden samt at bygge 88m2 udnyttet overetage på, så burde det problem være løst. :great:

Jeg har her i eftermidag renset kedlen og ændre på mine instillinger som foreslået, og har ved samme lejlighed været ved at opmåle til div røgvenderer og så er spørgsmålet så, hvisken plade tykkelse bruger i andre og skal det rustfri eller alm jern stål37 som skal bruges.
Påtænker at lave en røgvender i bunden, { buet model over harden ] skal denne røgvender gå fra bagkant af kedlen og frem til brandkammerkant ved låge således at røgen/varmen kommer en tur forbi bundristen og op ude i siderne langs kedel vægen ?, lige ledes påtænkes der en røgvender i toppen af kedlen ca 5cm over bunden af øverste lågekant, regner med at den skal være tæt ved lågen, så røgen tvinges til at pasere bagerst i kedlen, er en spalte på ca 5-7 cm nok mellem bagvæg og røgvender ?. vil alle disse røgvenderer skabe formeget modstand så varmen står op i føderøret og plastslangen vil smælte ?

Brugeravatar
ArneHo
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 09 feb 2008 21:29
Mit fyr: BIO 18
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25-30 kg

Re: opsætning på bio18

Indlæg af ArneHo » 21 jun 2008 20:59

:) Kenneth, jeg forstår ikke din eproblemer med røgvenderne. Jeg har i mit BIO 18, røgvendere både foroven og forneden. At fremstille dem selv, kan da ikke betale sig. Hvis du bestiller dem hos J.P., får du røgvendere der er udviklet,specialfremstillet og godkendt af DTI ti BIO 18 og MULTI22. Hvorfor så have besvær med selv at fremstille. Så dyre er de nu heller ikke. Kan kun anbefale dig at bestile de stumper hos J.P., så vil dit fyr køre, hvis det er det du ønsker. Idag i mit BIO 18, er der bevet fyret med en de affadstræ, uden probemer, styringen har klaret det hele selv. Derfor kan jeg ikke forstå alle de problemer du har med dit fyr. J.P har for 1, ja 1 år siden indstilet mit fyr, som har kørt uden :roll: problemer, det skal derti også siges, jeg har ikke selv pillet i indstillingen :oops: . Hvis du ikke har J.P's nummer, kan du få det af mig, ring og få en tid. Hvis det er penge du vi spare, er et besøg pengene værd, og så kan du oven i købet sove roligt om natten. :great:


Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: opsætning på bio18

Indlæg af Fyrteknik » 21 jun 2008 21:06

kenneth baunsgaard skrev:Det er forhåbelig ikke for stort så længe endnu, regner med at udbygge huset med ca 40m2 i længden samt at bygge 88m2 udnyttet overetage på, så burde det problem være løst. :great:

Jeg har her i eftermidag renset kedlen og ændre på mine instillinger som foreslået, og har ved samme lejlighed været ved at opmåle til div røgvenderer og så er spørgsmålet så, hvisken plade tykkelse bruger i andre og skal det rustfri eller alm jern stål37 som skal bruges.
Påtænker at lave en røgvender i bunden, { buet model over harden ] skal denne røgvender gå fra bagkant af kedlen og frem til brandkammerkant ved låge således at røgen/varmen kommer en tur forbi bundristen og op ude i siderne langs kedel vægen ?, lige ledes påtænkes der en røgvender i toppen af kedlen ca 5cm over bunden af øverste lågekant, regner med at den skal være tæt ved lågen, så røgen tvinges til at pasere bagerst i kedlen, er en spalte på ca 5-7 cm nok mellem bagvæg og røgvender ?. vil alle disse røgvenderer skabe formeget modstand så varmen står op i føderøret og plastslangen vil smælte ?
kenneth, du skal passe på ikke at få for mange røgvender i din kedel, jeg køre kun med den originale i over herden og min røg temp. er ca lige over de 100 grader, når fyret har nået setpunkt.

Når du får fyret indstillet rigtigt, så vil du også se at din røg temperatur også bliver meget lav.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: opsætning på bio18

Indlæg af kenneth baunsgaard » 21 jun 2008 21:25

Så er der sendt en bestilling på en røgvender over hard. når denne engang bliver monteret, hvordan skal spjældet til skorstenen så stå ?. I dag er den åbnet så røgtemt er ca 170c ved 100%

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: opsætning på bio18

Indlæg af Fyrteknik » 21 jun 2008 21:28

Spjæld skal altid være helt åben.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: opsætning på bio18

Indlæg af MichaelK » 21 jun 2008 23:08

Øh - ret mig lige, hvis jeg tager fejl.

Monteres røgvendere ikke for at øge røgens varmeafgivelse til vandet i kedlen?

Når nu en del af problemet er, at fyret levere for meget varme, så er det da en meget
dårlig idé at montere disse. Det vil jo have den modsatte effekt.
I det mindste bør de da ikke være monteret i sommerhalvåret, eller hvad?


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: opsætning på bio18

Indlæg af Ole S. » 21 jun 2008 23:40

Hej

Nej MichaelK du har helt ret, var det mig der havde problemer med for meget varme ville jeg også vente med røgvendere til vinterens kulde er over os.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar