Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stokercloud med mobilt bredbånd?

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Stokercloud med mobilt bredbånd?

Indlæg af Torpet » 11 aug 2016 15:20

Hvad er erfaringerne omkring at benytte mobilt bredbånd til at stokercloud? Kan TP-Link TL-MR3020 evt. fungere og har nogen prøvet det? (Så forslaget fra xkfc i en tråd far 2015).

Som det er nu bruger jeg bare alm modem, som kan køre hele tiden, men egentlig er der ikke behov for at have det on konstant. Bruger Ethernet adaptors over el-nettet (stikkontakterne).

Min service hos Telenor med modem (fri download) koster 199 kr. per måned, hvor et mobilt bredbånd hos f.eks. CBB kun koster 39 kr. per måned (5GB, hvilket egentlig er nok for mig). Normalpris er 59 kr. per måned hos CBB, men da jeg allerede har en mobil telefon hos dem, er der rabat.

Altså koster det faktisk kr. 1920 kr. om året ekstra at have stokercloud on konstant (= bredbånd service (kr. 2388) kontra mobilt bredbånd (kr. 468). En ret kraftig forskel, som det ville være rart at spare. Ville selvsagt så miste evt. alarm opkald, når fyret kun ville være på nettet, når jeg satte det på efter behov, men det må jeg så leve med.

Jeg vil egentlig gerne skifte til mobilt bredbånd, fordi det giver mig muligheden at benytte internet også i sommerhuset. Om jeg så skal hæve abonnementet til lidt mere data vil vise sig, men det er stadigvæk ikke specielt dyrt.

Har nogen mon en erfaring her de vil dele?


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Stokercloud med mobilt bredbånd?

Indlæg af Torpet » 11 aug 2016 17:37

Anyone ?

pendec

Re: Stokercloud med mobilt bredbånd?

Indlæg af pendec » 12 aug 2016 16:27

Problemet med mobilt bredbånd er ip adressen, den skifter, og det næste er også at mobilt bredbånd hos alle undtagen 3, de er med adgang til internet på en delt ip adresse, som betyder du dele den offentlige ip med en masse andre, og du kan ikke komme ind til din styring fra internet.

men fungerer stokercloud med udgående opdatering, altså ingen indgående forespørgsler , så er det helt ok.
Så trafik fra hjem til internet, alt ok.
Trafik fra internet imod lokation af fyr, desværre nok ikke med telenor.

Jeg er ikke sikker på stokercloud det er der nogen andre som ved, så måske er du heldig.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Stokercloud med mobilt bredbånd?

Indlæg af Oldgaard » 12 aug 2016 22:14

pendec skrev:Problemet med mobilt bredbånd er ip adressen, den skifter, og det næste er også at mobilt bredbånd hos alle undtagen 3, de er med adgang til internet på en delt ip adresse, som betyder du dele den offentlige ip med en masse andre, og du kan ikke komme ind til din styring fra internet.

men fungerer stokercloud med udgående opdatering, altså ingen indgående forespørgsler , så er det helt ok.
Så trafik fra hjem til internet, alt ok.
Trafik fra internet imod lokation af fyr, desværre nok ikke med telenor.

Jeg er ikke sikker på stokercloud det er der nogen andre som ved, så måske er du heldig.
Vi har faktisk en kunde som var/er bundet til at bruge telenor, og der er det lykkedes at få statisk ip, på mobilt bredbånd
så mon ikke de bare skal gåes på klingen, men sådan en forespørgsel ?
Men ja normalt er det kun 3 som kan leverer statisk, dog lyder rygterne at TDC kommer med det i løbet af næste år.
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Stokercloud med mobilt bredbånd?

Indlæg af Pawgs » 12 aug 2016 22:46

Ellers skal du Evt kigge på ddns i forhold til at den ikke skifter ip hele tiden.


pendec

Re: Stokercloud med mobilt bredbånd?

Indlæg af pendec » 13 aug 2016 11:40

Pawgs skrev:Ellers skal du Evt kigge på ddns i forhold til at den ikke skifter ip hele tiden.
Desværre fungerer det ikke med delt ip, og det er hvad de fleste upbyder give dig, så alt indgående er blokeret, fordi de ikke ved hvem sender det, når ip er delt mellem mange brugere.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Stokercloud med mobilt bredbånd?

Indlæg af Flemmingth » 13 aug 2016 12:05

pendec skrev:Desværre fungerer det ikke med delt ip, og det er hvad de fleste upbyder give dig, så alt indgående er blokeret, fordi de ikke ved hvem sender det, når ip er delt mellem mange brugere.
Er det ikke det man overkommer, ved at købe en fast ip adr. hos sin udbyder ?
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

pendec

Re: Stokercloud med mobilt bredbånd?

Indlæg af pendec » 13 aug 2016 13:03

Flemmingth skrev:Er det ikke det man overkommer, ved at købe en fast ip adr. hos sin udbyder ?
Her nævnes jo mobilt bredbånd, så det har jeg også skrevet, at kun 3 tilbyder (vistnok kun erhvervskunder), så nej.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Stokercloud med mobilt bredbånd?

Indlæg af Bri_Jac » 13 aug 2016 19:42

Jeg har haft held med 3.dk samt en Asus RT-N56U da jeg lavede forsøg for et års tid siden. Lige netop denne Asus router har dels indbygget VPN server samt dyndns client så den kunne jeg tilgå og pga VPN er det "sikkert" netværk (for de fleste amatør hackere kan ikke komme igennem). Samt den understøtter USB stick med simkort

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Stokercloud med mobilt bredbånd?

Indlæg af H.S » 13 aug 2016 20:54

Hej
De fleste mobil udbydere bruger NAT og så får du en lokal ip lidt lige som på dit eget netværk / router dog
Er det ikke noget problem med stokercloud da dit fyr er client og beder om data også når du på stokercloud ændre data så er det din styring der beder om data og derfor er der ingen problemer med firewall ip osv
Den får en pakke med data på samme måde som når din browser åbner en hjemmeside
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


Besvar