Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor lang tid tage gulv at varme up

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Hvor lang tid tage gulv at varme up

Indlæg af Jens J » 10 aug 2016 08:47

der kommer noget 160 mm isoleirng i jeg har for meget fra det exstrende byggeri så det er jeg ikke så bange for,


xkfc

Re: Hvor lang tid tage gulv at varme up

Indlæg af xkfc » 10 aug 2016 11:21

Jeg kender ikke dagens regler for betongulv, men jeg ved da hvordan murerene lavede vores i sin tid icon_cheesygrin.gif og det virker. :great:

Først rejste de 15mm flamingo plader rundt langs alle mure (også indermure).
Så kom der ca. 400mm Leca nødder, derpå lagde de RIOnet og kørte med vibrator, og fjernede Rionettet igen. Så kom der 150mm flamingo på Leca nødderne. Så blev der lagt plastic som blev fuget sammen så det var helt tæt.
Rionettet kom i igen og smeden bandt varmeslanger fast, og så blev rionettet forsigtigt løftet op på fødder så slangerne kom et par cm. op i betonen. Betonen er max 100mm, jeg vil nok hellere gætte på 80-90mm.
Gulvet er små 60m2 og det er et vinkelrum, ca. 3 x 20m2 rimelig regulære.

Der skulle limes Merbau sildebens parket direkte i betonen så kravet til støbe slut resultatet var store. De støbte gulvet af en gang, altså ikke nogen med af grovstøbe og pudse bagefter.

På trods af at det er et stort rum, er gulvet opdelt i 3 gulvvarme strenge, og slangerne ligger tæt, på den måde kan vi cirkulere 30-38° og alligevel have (relativ) hurtig opvarmning.

Hvis du bor i et område med meget Radon er det nok en god ide at tage det med i betragtning hvis der støbes indendørs.

Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Hvor lang tid tage gulv at varme up

Indlæg af Jens J » 10 aug 2016 21:37

har lige støbt gulv i stuen der kom først 100-150 mm grus i, så kom der 420 mm falmingo på, dernæst kom jeg dampspærre på, som du siger pga af radon, men også for at flyebetonen ikke kommer ned under falmingo, det giver sådan et kedelig resultat, så kom der 12 mm tentor stål på skulle ha det i forbindelse med nogel stolper, så 6 mm rionet slanger oven på de ligge så tæt som mulig ca en 15 20 cm, og en 4 mm rionet overtilsidst, det er et gulv på ca 70 m2 har en kollega som er tidligere vvs mand, han nævnte det var en go ide med 4 mm rionet over igen pga det koster ikke det helt vilde, med giver større sikkerhed for at beton ikke slår en revne, beton tykkelse er ca 7-9 cm, regner med det bliver nemmere at regulere

så tænker lidt på samme prencin i teresse gulvet, omkring kom der 50mm kan isolering

Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Hvor lang tid tage gulv at varme up

Indlæg af Jens J » 10 aug 2016 21:38

men har ikke fået gang i gulvet endnu og har ikke i forvejen gulv med varme så derfor det sprøgsmål ang hvor lang tid det tager

xkfc

Re: Hvor lang tid tage gulv at varme up

Indlæg af xkfc » 10 aug 2016 22:06

Der går vel en time inden der er varme på, men jeg har aldrig taget tid på det, og varmen begynder jo langsomt efterhånden som der er brug for den, men der skulle gerne gå en rum tid endnu, vi har stadig 22-23° uden gulvvarme.


pendec

Re: Hvor lang tid tage gulv at varme up

Indlæg af pendec » 10 aug 2016 22:39

xkfc skrev:Der går vel en time inden der er varme på
Du mener vel ikke at du har opvarmet gulvvarme og rum på en time her eller kan du præcisere det?
Det er nyheder her, at gulvvarme skulle være klar på så kort tid, når almindelig rådgivning på nettet og mit eget gulv også bruger cirka 24 timer på at ramme angivet temp i stuen, og det betyder jo der har været gang i de 25-30 grader i 24 timer, og det er ikke restvarme vi taler om her ;)

xkfc

Re: Hvor lang tid tage gulv at varme up

Indlæg af xkfc » 11 aug 2016 08:48

Jeg har som skrevet aldrig taget tid på det, men der går ikke længe fra slukket til vi kan mærke at der er varme på. Nu er det jo også kun en grad eller to temperaturen skal hæves. Vores bryggers og et badeværelse har gulvvarme og fliser som gulvbelægning, der er tændt for de to mens fyret laver varmt vand til vores VVB'er, og der kan man hurtigt mærke at fyret har kørt.


Besvar