Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

minilæsser m tilbehør

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af Jens J » 08 aug 2016 19:23

Hej John

Tak for bedre info er ikke helt stiv i de regler var der lidt derhen af

Ja en fin rendegraver ligger til en 70.000 og op, det er ca samme pris for en meget slidt minilæsser, men kan du ikke selv reparere i dem så bliver de en dyr fornøjelse begge dele, det er det sådan set også selv om du selv kan reparer den, for bare rolig den skal nok gå i stykker,


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af Kruse » 08 aug 2016 20:51

john_madsen skrev:en traktor må også gerne køre på vejen, som en rendegraver må. (de skal selvfølgelig kunne bremse, lys osv.) uden plader.
-man må derimod IKKE køre med "varer" dvs. grus, sand, træ osv. hvis der ikke er plader på. Dette gælder også rendegravere.
Man må dog køre med det der hidrører maskinens arbejdsopgave. Dvs. du må gerne have en vogn med en ekstra skovl/klo efter en traktor med frontlæsser også uden plader. Du må også gerne have en ekstra klo/grab i frontskovlen på en rendegraver, men du må ikke have en skovlfuld grus med.
Enig. Husk dog at have en ansvarsforsikring.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Cyberfox
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2008 08:09
Mit fyr: Blackstar+ 16kw & Orlan 18kw
Areal: 220
Brændsel: Træpiller / Pind
Dagligt forbrug: 43
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Sønderborg
Modtaget likes: 6 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af Cyberfox » 08 aug 2016 21:42

Mig bekendt er en rendegraver et arbejdsredskab. Den kan ikke indregistreres, og du må teknisk set gerne køre ned i brugsen og handle i den. Den skal være lovlig og have ansvarsforsikring.
Jeg giver ca 400,- i året for forsikring af rendegraver.
MVH
Christian

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af john_madsen » 09 aug 2016 07:52

En rendegraver er et motorredskab og følger generelt reglerne for traktor, så den må du ikke handle i, uden plader (af den rigtige slags)
De kan fint indregistreres, men meget få er det dog.
Frontlæsseren med skovl SKAL være nede ved kørsel på vej med rendegraver, da maskinen ellers er ustabil.
Du skal tilgengæld sikre f.eks. stengreb, pallegafler og andre spidse ting, således de ikke udgør en fare. (kan spidde folk osv). Det kan enten gøres ved at kippe greb/gafler til lodret eller afdække disse med "noget" (halmballe, palle eller lign. som skal være fastgjort til gafler/klo).
Hvis det er en traktor med frontlæsser uden "redskab" påmonteret, er den ofte så let at den kan køres med oppe i luften, uden det påvirker stabiliteten af traktoren.

pendec

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af pendec » 09 aug 2016 08:36

john_madsen skrev:En rendegraver er et motorredskab og følger generelt reglerne for traktor, så den må du ikke handle i, uden plader (af den rigtige slags)
Jeg tror lidt det er er personligt synspunkt når det sker. Selvom du har ret. Folk gør ting selvom loven siger noget andet. Min onkel hjalp ofte den lokale brugs med kørsel af affald og grave arbejde, sagde han hvis politiet stod på parkingen til brugsen og de bekræftede gerne hans udsagn :)
john_madsen skrev:Frontlæsseren med skovl SKAL være nede ved kørsel på vej med rendegraver, da maskinen ellers er ustabil.
Nå, ved nærmere læsning er vægten på rendegraver sgu for tung :) , du får ret her, det er kun ved traktor og frontlæssere , det var tilfældet.

http://www.barjordtilbord.dk/Files/Bill ... 270809.pdf


madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af madssakre » 09 aug 2016 11:50

timkenneth skrev:hvad er et rimeligt budget for dig?
Jeg takker alle herinde for gode input.

Jeg havde tænkt 50.000, men kan godt se det er skudt alt for lavt.

Min nabo er entreprenør og det er hans maskinpark jeg går og misunder (på den gode måde) lidt.

Min gamle traktor som i øvrigt ikke kan bremse har en palleløfter. Den må jeg nok klare mig med og så tror jeg, jeg vil se mig om efter en mini rendegraver som, ja, både kan grave smalt og bredt.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af Alex fs » 09 aug 2016 16:40

Altså jeg har haftg indkøbt en gammel MF rendegrave til 28.000 + moms, så de kan fåes billigt. Men det kræve et vist håndelag at holde sådan en gammel dame igang. Bl.a. servostyringen, skal renoveres hver fredag på sådan en MF. Og der er selvfølgelig godt med slup alle steder. Men det vænner man sig til.

Du har jo mulighed for at få en bagarm, til at montere på traktoren. Her gælder næsten de samme ting som for rendegraver, mht. slup og slid.
Husk at få en med egen hydraulikstation, da det ellers er traktorens hydraulik der skal levere. Det er sjældendt hurtigt, eller godt for en gammel traktor.
Og lad være med nogensinde at lån en rendegraver, når du har købt en bagarm.. Du bliver voldsomt misundelig på rendegraverens kapacitet og hastighed ift. traktoren
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af Alex fs » 09 aug 2016 16:42

http://www.guloggratis.dk/maskiner/entr ... -ford-4500

nærmest foræring, bortset fra at motoren måske tærer op i den.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af Alex fs » 09 aug 2016 16:43

http://www.guloggratis.dk/maskiner/entr ... -166011678

Sådan en har jeg brugt 1000 timer i(næsten) og den er med converter endda... og han vil sælge den sort :D
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af Alex fs » 09 aug 2016 16:45

http://www.guloggratis.dk/maskiner/entr ... guson-50bx

endda med perkins motor. og converter.. der vælter lækkerier frem til under 30.000
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Besvar