minilæsser m tilbehør

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
10
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Har takket: 144 gange
Blevet takket: 10 gange

minilæsser m tilbehør

Indlæg af madssakre »

Hej

Til rent privat brug på en nedlagt landejendom ønsker jeg mig en maskine der kan
1) grave render
1a) frontlæsse/grave
2) løfte paller (med træpiller)

Maskin markedet er helt nyt for mig. Og ved knapt nok hvad tingene hedder. Er det en "minilæsser" jeg har i kikkerten, og hvilke mærker kan det hele til et rimeligt budget?

Jeg vil helst købe brugt, så det er lige det med at få noget købt ind der passer sammen.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 26 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af Alex fs »

En minilæsser er ikke velegnet til at grave andet en måske lidt afretning.

Tror du mangler enhver fornuftig bondes følge, en rendegraver ! Den kan grave render, brede og smalle. Agerer som kran i bagarmen, Løfte tungt i fronten og grave kæmpe huller med frontskovlen. Køber du en med 4i1 skovl og 2 bagskovle, så du vist godt kørende.

Meeen alle disse herligheder er ikke gratis, og faldgruberne er mange.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af timkenneth »

hvad er et rimeligt budget for dig?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af Lintz »

Du kan få ALT VERDENS udstyr til en minilæsser. Du kan lave simpelthen alt med den hvis du har udstyret. Til gengæld er den ikke særlig god til at lave de forskellige ting og den er hundedyr i forhold til dens størrelse. Og så skal den have en rimelig størrelse for at magte en palle træpiller. Det kan godt være den kan magte en palle når du kører lige ud men ligeså snart du drejer vælter skidtet.

Men vil du gerne drømme lidt om sådan en minilæsser, syntes jeg at Schäffer er et godt bud (tør slet ikke tænke på hvad den koster brugt)
Du skal nok op i denne størrelse for at magte paller http://www.helmstmt.com/schaeffer/2428/403

Ellers er Alex fs inde på noget af det rigtige med hensyn til en rendegraver - Men det kræver lidt kyndig hjælp ved køb.

Alternativt få dig to forskellige maskiner til de tre opgaver du vil have udført.
Men hvad vil du ofre på det ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af baggadap »

Hvad med en traktor med frontlæsser, og så en bobcat?
Her i nabolaget klarer vi os med traktor, bobcat og minigraver - den sidste mest til at muge ud med. Alle har lidt forskelligt, og så låner vi af hinanden. Måske I også kunne deles lidt om maskinparken?

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af Kruse »

Det er nok en rendegraver der rammer kravene bedst.
Ved køb få hjælp af en der har forstand på dem, for nogle dele kan blive ret dyre at reparere på.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Jens J
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Blevet takket: 5 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af Jens J »

Hej

mini læsser er fint til rigtig mange opgaver, du kan få rigtig meget udstyr til dem, minus er de er bræk dyre kontra hvad du får, de bliver ofte solgt til export, og mange have, små entreprenør firmaer og osv. som bruger disse maskiner leaser dem i stedet for at købe så markedet er blevet en del mindre,
hvis du har plads og skal der graves en del og tunge løft er rende graver nok det bedste valg, jeg købte en ford 555 4wd for en 4 år siden slidt men ikke bund tæske opslidt, den er jeg glad for er ved at bygge om og bruge den en del til det
traktor med front skovl er også en god ide, dog skal du lige ha i mente du ikke må køre på off vej med den uden nr plader, men mindre du har bondemanderi og køre med egne produkter, og gøre andre ting som høre gården til,
du må gerne køre på off vej med rendegraver så vidt jeg kan husker
pendec

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af pendec »

Jeg ville da også godt have en rendegraver stående men prisen gør det kedeligt! Afhængig af antal timer den har kørt, så bliver den rigtig gammel hvis man skal ned i 50-75.000 før den kan købes, så ligner den næsten noget på vej til skrot. De koster dog også en del fra ny.

Dem jeg har set er på auktion og på tv, når de sælger landbrugsmaskiner. Måske værd at følge noget af det på nettet, og se salgs priser.
john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af john_madsen »

en traktor må også gerne køre på vejen, som en rendegraver må. (de skal selvfølgelig kunne bremse, lys osv.) uden plader.
-man må derimod IKKE køre med "varer" dvs. grus, sand, træ osv. hvis der ikke er plader på. Dette gælder også rendegravere.
Man må dog køre med det der hidrører maskinens arbejdsopgave. Dvs. du må gerne have en vogn med en ekstra skovl/klo efter en traktor med frontlæsser også uden plader. Du må også gerne have en ekstra klo/grab i frontskovlen på en rendegraver, men du må ikke have en skovlfuld grus med.
pendec

Re: minilæsser m tilbehør

Indlæg af pendec »

john_madsen skrev:en traktor må også gerne køre på vejen, som en rendegraver må. (de skal selvfølgelig kunne bremse, lys osv.) uden plader.
-man må derimod IKKE køre med "varer" dvs. grus, sand, træ osv. hvis der ikke er plader på. Dette gælder også rendegravere.
Man må dog køre med det der hidrører maskinens arbejdsopgave. Dvs. du må gerne have en vogn med en ekstra skovl/klo efter en traktor med frontlæsser også uden plader. Du må også gerne have en ekstra klo/grab i frontskovlen på en rendegraver, men du må ikke have en skovlfuld grus med.
Ikke at glemme, man må ikke køre med frontskovlen nede ved jord højde på vejene :) Den skal helt op i skyerne men det siger måske også sig selv :)

Besvar