Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af svejseapparat

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Valg af svejseapparat

Indlæg af lamborg » 06 aug 2016 21:54

jaså sådan et par knøse kan ikke huske hvad man gjorde inden den der hersens bollespøjte blev opfundet . Men den gang var der jo også håndværkere til :-) Da var der heller ikke noget med at fylde ujævnheder ud med platisk skidt næ nej det var med stangtin .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Valg af svejseapparat

Indlæg af Bigfoot » 06 aug 2016 23:40

lamborg skrev:jaså sådan et par knøse kan ikke huske hvad man gjorde inden den der hersens bollespøjte blev opfundet . Men den gang var der jo også håndværkere til :-) Da var der heller ikke noget med at fylde ujævnheder ud med platisk skidt næ nej det var med stangtin .
Du holder dig godt af en 128 årig af være.... :roll: icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Nu har elektrodesvejsning og karrosseriplade ALDRIG været noget der skal nævnes i samme sætning. Så kan man ligeså godt lade være fra starten af.

Når du nu absolut vil rode med tin ilægning, og angiveligt vil have verdens mest skæve bil, efter at have klistret det hele sammen med ilt & gas øksen..... jamen værsgo.

Personligt hælder jeg mere til TIG, det ved man hva er. I alle materialetykkelser.

Men karrosseriarbejde er nu engang nemmere med et CO2 værk, og på lav styrke, med en tynd tråd. Det udelukker da heldigvis ikke tin ilægningen bagefter, selvom den proces nok mere eller mindre er udfaset grundet miljø og risikoer derved. Moderne autolak binder heller ikke så godt på tin, da det er vandbaseret.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Valg af svejseapparat

Indlæg af baggadap » 12 okt 2016 18:40

Jeg finder lige den her tråd frem igen :-)
Har ledt en del efter brugte CO2 svejsere, men enten koster de over 5.000 kr eller ligner noget fra en skrotbunke.. og jeg har slet ikke forstand på at vurdere om de er i orden..
Derfor tænker jeg, hvad med en billigere ny i stedet? Hvis ikke Harald Skrald duer, hvad så med fx: http://www.primusdanmark.dk/svejser-mars-p-599.html

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Valg af svejseapparat

Indlæg af Alex fs » 12 okt 2016 18:44

Den ser da muligvis fornuftig ud. Men man ikke se nogle kurver over hvor længe den rent faktisk svejser med 180 amp eller ved hvilken spænding. Udover det så kører den på 230 volt. Jeg ville nok spørge ind til hvor mange ampere den skal have.
Hvis den ikke er elektronisk, og det er den ikke til prisen. Så kræver den mere end 13 ampere
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Valg af svejseapparat

Indlæg af John Skov Jensen » 12 okt 2016 18:45

Jeg vil til en hver tid vælge en brugt af et kendt mærke end den du linker til der.

En brugt kemppi, migatronic eller esab kan man altid købe sliddele til.


baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Valg af svejseapparat

Indlæg af baggadap » 12 okt 2016 21:41

Ok, jeg kigger videre på brugt så.. men hvordan tjekker jeg at den er ok, og ikke for dyr at reparere på?
Er denne fx mon ok eller bare til skrot? http://www.dba.dk/co2-1mmtraad-svejser/id-1028180967/

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Valg af svejseapparat

Indlæg af Bigfoot » 12 okt 2016 21:56

http://www.dba.dk/co2-svejser-esab-lda- ... 026996535/

denne model har jeg rigtig gode erfaringer med, kombineret med en 0.8mm tråd, så er den ret lækker at arbejde med.
Den kan klare alt fra karrosseri til større opgaver. (har selv smeltet 18mm jernmaterialer sammen med sådan en)

Jeg ville aldrig tøve med at købe sådan en esab brugt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Valg af svejseapparat

Indlæg af Alex fs » 12 okt 2016 22:14

Den ville jeg heller ikke være bange for, omend den er noget kluntet
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Valg af svejseapparat

Indlæg af Brandsen » 12 okt 2016 22:30

Halløj i forum,

Som bonderøv af guds nåde, har jeg altid brugt pindsvejser, og det er stadig min favorit,
det virker altid, selv i regnvejr, eller der blæser så meget , at CO2 forsvinder.

Ser du bor lidt langt væk, men skulle du af vanvare komme i nærheden af 4300 Holbæk,
så har jeg en CO2 svejser, med egen flaske, og ca 0.8 mm tråd på rullen, som du kan købe
til favorabel pris, for vi bliver sgu nok aldrig enige om CO2 svejsning nogen sinde.

Kan sådan en tig svejer med Cegen O2 flaske, og meget tråd på rullen, mon koste en ostemad ??
Eller måske bytte med det par uåbnede æsker med pinde ?

.. og nej, sendes ikke, skal afhentes, ellers vil det vil gøre Oldgård helt vild i varmen,
nu han omsider har fået godkendt sin 3x3x3 meter postkasse, hos det royale postvæsen,
og det orker jeg bare ikke ! Synes ellers det er fedt, at Oldgård nu sådan uden problemer
nu kan indkøbe f.eks en 3 ton kornvogn, incl træk og prodskrog, og så få den leveret gennem sprækken,
eller for den sags skyld en træstige i to fag, hvert fag på 17 trin, den kan nu gå gennem Oldaards postkasse,
både på langs og på tværs. Ret sej postkasse siger jeg bare. Så nej, min beskedne CO2 svejser sendes altså ikke.

Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Valg af svejseapparat

Indlæg af baggadap » 12 okt 2016 22:41

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Som bonderøv af guds nåde, har jeg altid brugt pindsvejser, og det er stadig min favorit,
det virker altid, selv i regnvejr, eller der blæser så meget , at CO2 forsvinder.

Ser du bor lidt langt væk, men skulle du af vanvare komme i nærheden af 4300 Holbæk,
så har jeg en CO2 svejser, med egen flaske, og ca 0.8 mm tråd på rullen, som du kan købe
til favorabel pris, for vi bliver sgu nok aldrig enige om CO2 svejsning nogen sinde.

Kan sådan en tig svejer med Cegen O2 flaske, og meget tråd på rullen, mon koste en ostemad ??
Eller måske bytte med det par uåbnede æsker med pinde ?

.. og nej, sendes ikke, skal afhentes, ellers vil det vil gøre Oldgård helt vild i varmen,
nu han omsider har fået godkendt sin 3x3x3 meter postkasse, hos det royale postvæsen,
og det orker jeg bare ikke ! Synes ellers det er fedt, at Oldgård nu sådan uden problemer
nu kan indkøbe f.eks en 3 ton kornvogn, incl træk og prodskrog, og så få den leveret gennem sprækken,
eller for den sags skyld en træstige i to fag, hvert fag på 17 trin, den kan nu gå gennem Oldaards postkasse,
både på langs og på tværs. Ret sej postkasse siger jeg bare. Så nej, min beskedne CO2 svejser sendes altså ikke.

Dixi Baxi !
Kære Brandsen - det var ellers noget af et tilbud, og den bliver uden problemer afhentet med både ostemadder og en hornfanfare ud af sideruden på bilen!!
Sender dig fluks en PB :great:


Besvar