Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
MHolt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 aug 2016 14:12
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af MHolt » 05 aug 2016 14:13

Stokerfyret er et Atmos, jeg er ikke sikker på hvilken model, men hvis det er 50k for nyt ca. et år siden. Hvis det er det kan det næsten kun være voldsomt overdimensioneret til vores lille hus.

For mig hænger det iøvrigt ikke sammen økonomisk at satse på det stoker, jeg skal blot have det bekræftet af folk der har mere forstand på det når nu konen var så persisterende. Det seneste påhit var at det "lugtede" fælt, og derfor skulle ud i stalden.

Men... Konen ER nu overbevist, og som hun siger; "Du har jo undersøgt det mere end jeg", så ingen grund til hjemmebesøg, jeg er sikker på hun nok skal blive glad for løsningen. ;)

Der er ingen tvivl om det bliver et RTB, og det bliver i vores bryggers som allerede har skorsten, rørføring med videre.

:great:


MHolt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 aug 2016 14:12
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af MHolt » 05 aug 2016 14:14

Tak til alle der ar svaret, regnestykket er også et meget stærkt argument, og meget nyttigt :)

pendec

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af pendec » 05 aug 2016 14:43

MHolt skrev:Tak til alle der ar svaret, regnestykket er også et meget stærkt argument, og meget nyttigt :)
Husk, at med en RTB, skal du vælge service ordning fra aut. tekniker, før dine 5 års garanti på fyret dækker, ellers har du kun 2 års reklamations ret. Service aftalen dækker ikke skiftning af forbrugs dele, som visse andre firmaer gør på deres, så det er værd at finde ud af præcis hvor meget du skal betale i service på fyret de næste 5 år. Bare for du ikke køber en aftale som er uden x og y, hvis du kan få den alt inkl.

Når jeg kikker, synes jeg at Triumph glemte service aftalen, så man formoder du ikke vil have service aftale eller udvidet garanti dækning :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af triumph » 05 aug 2016 14:54

pendec skrev:Husk, at med en RTB, skal du vælge service ordning fra aut. tekniker, før dine 5 års garanti på fyret dækker, ellers har du kun 2 års reklamations ret. Service aftalen dækker ikke skiftning af forbrugs dele, som visse andre firmaer gør på deres, så det er værd at finde ud af præcis hvor meget du skal betale i service på fyret de næste 5 år. Bare for du ikke køber en aftale som er uden x og y, hvis du kan få den alt inkl.

Når jeg kikker, synes jeg at Triumph glemte service aftalen, så man formoder du ikke vil have service aftale eller udvidet garanti dækning :)
Det var nu mest et oplæg til en beregning..... icon_cheesygrin.gif

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af baggadap » 06 aug 2016 11:07

Et RTB larmer meget mindre end et gammelt oliefyr, og sviner mindre end en brændeovn. Jeg vil mene at det pga varmetab og økonomi er smartest at have det stående i bryggers, men det kræver selvfølgelig at du nemt kan bære piller ind til det. Kan du måske have en palle stående uden for bryggers døren under overdækning?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af triumph » 06 aug 2016 16:50

Et Atmos er da ikke en stoker, er det, og hvis det er. Er den så godkendt ?
Eller er det sådan noget: http://bioeksperten.dk/product/atmos-d1 ... silo-1663/
Den koste ikke 50 k (faktisk kun 20 hos hedestoker)
En atmos kedel er ellers virkeligt god.
Bræderen har været lavet i 20 år. Jeg er er ikke så meget inde i de nøjagtige specifikationer, men jeg tror nok den har en lidt gammeldags styring (nærmest on-off Andre kan sikkert redegøre bedre) Vølund/pellux/metro laver samme brænder men med en opdateret styring.
Den mekaniske konstruktion af kedel og brænder er noget af det bedste man kan få. God gedin kvalivare, men det er ikke det mest moderne. Der er ikke selvrens, modulernde brænder, smart styring, over internettet.

De fleste godkendte anlæg er på denne liste
http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35412

MHolt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 aug 2016 14:12
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af MHolt » 15 aug 2016 13:18

triumph skrev:Et Atmos er da ikke en stoker, er det, og hvis det er. Er den så godkendt ?
Eller er det sådan noget: http://bioeksperten.dk/product/atmos-d1 ... silo-1663/
Den koste ikke 50 k (faktisk kun 20 hos hedestoker)
En atmos kedel er ellers virkeligt god.
Bræderen har været lavet i 20 år. Jeg er er ikke så meget inde i de nøjagtige specifikationer, men jeg tror nok den har en lidt gammeldags styring (nærmest on-off Andre kan sikkert redegøre bedre) Vølund/pellux/metro laver samme brænder men med en opdateret styring.
Den mekaniske konstruktion af kedel og brænder er noget af det bedste man kan få. God gedin kvalivare, men det er ikke det mest moderne. Der er ikke selvrens, modulernde brænder, smart styring, over internettet.

De fleste godkendte anlæg er på denne liste
http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35412
Jeg ved ikke hvad det er for et de tilbød brugt, da det var konen der var i dialog. Vi er dog meget længere i processen nu, og skal snart have installeret RTB fyret.

Stalden er lige 3 meter siden af, så det er ret let at bære piller ind i vores bryggers. :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af triumph » 15 aug 2016 13:36

Den skal du nok blive glad for


Besvar