Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
MHolt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 aug 2016 14:12
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af MHolt » 04 aug 2016 14:28

Hej alle

Vi har lige købt et 150 kvm hus på landet (energimærke E), og det er med et tudsegammelt oliefyr. Jeg har set lidt på priser med videre og er kommet frem til det enten skal være et pillefyr, eller hvis det står til konen, stoker.

Jeg er imidlertid faldet over et 10 KW RTB pillefyr med 220 l. silo som værende interessant, det skulle efter sigende være meget støjsvagt og fri for den store vedligeholdelse. Der står en isokern skorsten i bryggerset hvor oliefyret er koblet p.t. Det skal lige siges at jeg ikke har specielt meget forstand på det ene og det andet da jeg igennem hele livet har levet med fjernvarme.

Nu er mit spørgsmål om RTB er egnet til at vi kan sætte det i bryggerset, jeg tænker på støj og støv? Bryggerset er vel godt 2x5 meter med dør ud til åbent terræn og eksisterende skorsten.

Konen er helt forhippet på vi skal købe et brugt stokerfyr til lidt under halv pris (nypris 50k). Men jeg er ikke helt lun på tanken, da det både kræver mere vedligeholdelse og der er ikke langt prismæssigt op til RTB. Hun mener at priserrne på piller svinger så meget det ikke kan svare sig at have pillefyr fremfor et stoker.

Vi har mulighed for at installere det i stalden (også noget konen gerne ser da hun er bange for det sviner og støjer) og føre rør over til stuehuset, men det vil fordyre projektet en del.

Hvis i stod i samme situation, hvad ville i foretrække?


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af thy » 04 aug 2016 14:44

Tja stalden vil om alle omstændigheder være bedste sted for opsætning...

Brugt stoker.... Tja der findes ikke ret mange der kan opstilles igen....så den løsning kan godt give nogle udfordringer..

Men der er jo tilskud til en ny stoker/pillebrænder

Spørg hedestoker eller hs om mueligheder...

Rtb er et ret godt valg...

Det er kun meget få der brænder andet end piller,så detskal du nok ikke regne med du kommer til,da det ikke foregår uden betydelig mere arbejde med fyret..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af Hanefar76 » 04 aug 2016 14:50

Hej
Vi fik selv RTB 10 kw i 2014, og det har bare kørt fra starten af. Vi har vores til at stå i vores bryggers, og syntes altså ikke at det sviner. Der kommer selvfølgelig lidt støv, når du fylder piller på.
Angående vedligehold af det, så er det meget lidt jeg rører ved det fyr. Syntes virkelig at det er sine penge værd. :-)

Mvh
Thomas.

MHolt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 aug 2016 14:12
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af MHolt » 04 aug 2016 14:54

Tak for svar til begge ! :)

Lyder godt med jeres RTB Thomas, hvordan med støjgener, jeg antager det ikke er et problem overhovedet?

Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af Hanefar76 » 04 aug 2016 15:20

MHolt skrev:Tak for svar til begge ! :)

Lyder godt med jeres RTB Thomas, hvordan med støjgener, jeg antager det ikke er et problem overhovedet?
Nej ikke noget der på nogen måder generer mig.
Den laver jo en kompressor rens engang imellem, men det er ikke noget der generer os på nogen måder.
Jeg har dog lavet en isoleret kasse til kompressor, så hører vi heller ikke den. :great:


MHolt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 aug 2016 14:12
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af MHolt » 04 aug 2016 15:36

Ok, det skal nok overbevise konen om at det er det rigtige valg. :)

pendec

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af pendec » 04 aug 2016 15:59

MHolt skrev:Konen er helt forhippet på vi skal købe et brugt stokerfyr til lidt under halv pris (nypris 50k). Men jeg er ikke helt lun på tanken, da det både kræver mere vedligeholdelse og der er ikke langt prismæssigt op til RTB. Hun mener at priserrne på piller svinger så meget det ikke kan svare sig at have pillefyr fremfor et stoker.
Husk også at nogle modeller ikke må genopstilles i andre huse, da de ikke længere er godkendte, så brugt er godt men...Måske skulle du lige nævne modellem her, som konen er varm;)
Og er det så flis stoker? eller andet? Siden priserne er i centrum her?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af triumph » 04 aug 2016 17:53

Det mest prisstabille i danmark er træpilleprisen.... :wink:
Jeg giver ca det samme for træpiller som jeg gjorde for 10 år siden, og prisen har været næsten konstant gennem de 10 år.
De fleste stokere opfylder ikke EN 305-5 klasse 5, og må derfor ikke genopstilles.
Selvom du finder en stoker der må genopstilles er det ofte ikke optimalt.
En stoker er rigtigt fin hvis man har billigt brænsel til rådighed, og f.eks har plads til, og kan håndtere et helt års forbrug.
Korn giver (vist nok) 6 gange så meget aske som piller. Korn laver slagge = meget mere rensning og tilsyn. Korn skal blandes med kalk for at neutralisere syre, men alligevel holder en kornkedel kortere end en tilsvarende pillekedel. Røgtemperaturen skal være højere, for ikke at få løbesod = dårligere virkninggrad. Og næsten ingen stokere kan tænde og slukke, hvilket medføre pausefyring, med dertil dårlig fyringsøkonomie i store dele af året.
Altså. Dine 150 m2 kan sikkert opvarmes med 5 t træpiller = 10.000
Hvis du køber en stoker, og fyre med korn, så er den ofte beskidt, og den vil pausefyre marts-april maj-sep-okt-nov. Altså ½ af året vil fyret køre med en dårlig virkningsgrad. 3 måneder vil det stå stille, og du skal opvarme dit vv med el (dyrt). Lad os antage at din installation af en RTB i dit bryggers vil koste 50 K. Hvis du skal installere det i stallen skal der laves en brandcelle med branddør(det skal der mærkeligt nok ikke i huset) der skal trækkes rør, med dertil hørene varme tab. Der skal laves skorsten, males, laves lys, trækkes vand frem. Inden du har set dig og en brugt 100 K.
Dertil skal du overveje hvor du får brændsel fra, og hvordan det skal opbevares og håndteres. Det koster i di fleste tilfælde også en del penge.
Når du så har fået det stillet op og fyre korn af, vil du få, anslået 20% kortere levetid på kedlen, og 20% dårligere årsvirkningsgrad:

Her er et tænkt regnestykke. Jeg siger ikke mine tal er rigtige, men prøv selv og lav regnestykket med de rigtige tal (installationsomkostninger, osv.)

Hvis vi antager at korn koster 1 kr/kg. og du bruger 6½ t/år. Piller koster 2 kr/kg, og du bruger 5 t/år. En stoker holder 12 år, et pillefyr 15 år, så bliver udgiften (uden kornlager)
Brugt stoker 25 k
installation: (skorsten, brandcelle, rør, mm) 50 K
6½ t korn x 12 år x 1 kr/kg 78 K
el til elpatron i vvb 2000 x 12 24 K
Totalt 177 K / 12 = 14.750 kr/år

Ny RTB
fyr + installation 50 K
15 år x 5 t piller x 2 150 K / 15 = 10.000 kr/år

Du skal i mit regnestykke betale 4750 kr/år for mere for dårliger komfort, og mere arbejde.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af triumph » 04 aug 2016 20:32

Hov en lille regnefejl:
triumph skrev: Hvis vi antager at korn koster 1 kr/kg. og du bruger 6½ t/år. Piller koster 2 kr/kg, og du bruger 5 t/år. En stoker holder 12 år, et pillefyr 15 år, så bliver udgiften (uden kornlager)
Brugt stoker 25 k
installation: (skorsten, brandcelle, rør, mm) 50 K
6½ t korn x 12 år x 1 kr/kg 78 K
el til elpatron i vvb 2000 x 12 24 K
Totalt 177 K / 12 = 14.750 kr/år

Ny RTB
fyr + installation 50 K
15 år x 5 t piller x 2 kr/kg 150 K
Totalt 200 K /15 år = 13.333 kr/år
Du skal i mit regnestykke betale 1417 kr/år for mere for dårlige komfort, og mere arbejde.

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Det første fyr (stoker/RTB pillefyr??)

Indlæg af DBS » 04 aug 2016 21:23

Hvad med at tage hende den langhåret i hånden, og tage ud at kikke på nogle pillefyr og stoker sammen, og få et indtryk om hvad det er.

Hvis du skriver hvor i bor, så er der sikkert nogle her på forum, som bor i nærheden, hvor i kan kikke forbi.


Besvar