Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ændring af sneglydelse

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
jesperlambert
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22 mar 2016 13:52
Mit fyr: Woody/scotte 16kw
Areal: 120
Brændsel: 8mm Neova
Fremviser gerne i postnummer: 4200

Ændring af sneglydelse

Indlæg af jesperlambert » 01 aug 2016 13:34

Kære board

Jeg har et scotte 16kw anlæg, hvor installatøren har stillet flamme mm. efter en 1000 gram snegl. Når jeg vejer den af når den ca. 700g. Det gør at beregningerne er helt off i forhold til forbrug og rest i magasin. Vil det ændre på opsætningen hvis jeg justere sneglens ydelse ned og skal fyret så stilles igen, eller er det udelukkende til beregning?

På forhånd tak.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ændring af sneglydelse

Indlæg af Lintz » 01 aug 2016 13:43

jesperlambert skrev:Kære board

Jeg har et scotte 16kw anlæg, hvor installatøren har stillet flamme mm. efter en 1000 gram snegl. Når jeg vejer den af når den ca. 700g. Det gør at beregningerne er helt off i forhold til forbrug og rest i magasin. Vil det ændre på opsætningen hvis jeg justere sneglens ydelse ned og skal fyret så stilles igen, eller er det udelukkende til beregning?

På forhånd tak.
Hej jesper - Den afvejning som du laver skal sættes ind i styringen for at få fyret til at køre optimalt.
Det er jo lavet sådan at hvis fyret beder om 20 g piller og den leverer 700 g på 6 min. og den tror at den leverer 1000 g på samme tid går det galt med hensyn til forbrændning.

Lav gerne 3 afvejninger og tage gennemsnittet - Skulle en af afvejningerne afvige meget tag da en ny.
Er fyret nyt bør du gentage afvejninger om måske 14 dage igen. Snegl og sneglrør skal lige slides til.

P.s. Udfyld gerne din avatar med fyrdata og styrings version og hvis du er på stokercloud sæt da dit link nederst i din signatur.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
jesperlambert
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22 mar 2016 13:52
Mit fyr: Woody/scotte 16kw
Areal: 120
Brændsel: 8mm Neova
Fremviser gerne i postnummer: 4200

Re: Ændring af sneglydelse

Indlæg af jesperlambert » 02 aug 2016 14:39

Tak for svaret.

Den indstilling der er foretaget af fyret er lavet af installatørren efter at det blev fintunet. Mit spørgsmål går på om det vil ændre sig, hvis jeg skifte sneglydelse, eller om det udelukkende har betydning for den beregning af forbrug der udføres.

Jeg forestiller mig at det har en betydning, men vil være lidt loren ved at skulle indstille fyret helt forfra, da jeg oplevede en del udfald i opstartsperioden.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Ændring af sneglydelse

Indlæg af Hjemme teori » 02 aug 2016 14:55

Det er faktisk omvendt og fyret bruger vægten til at justere forbrændingen, eller rettere at dosere pillerne korrekt.

Fyret er i sin tid indstillet med en vægt på 1000g. Nu giver sneglen så kun 700g, men fyret ved det ikke og derfor får fyret nu for få piller. (700g, for hver gang det skulle have haft 1000g) Altså får fyret for få piller i forhold til luft, hvilket giver en dårlig udnyttelse.

Ved store afvigelser, anbefaler feks. "pillebruger" fra NBE at man laver en ny grundjustering.

Tanken er dog at så længe vægten passer burde den sidste grundjustering kunne bruges. Men måske er det med mistanke om hvis pillerne har ændret sig og afvejningen derfor er ændret, er brandværdien også ændret og så skal der ny grundjustering til.
Mvh. Sophus

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ændring af sneglydelse

Indlæg af triumph » 02 aug 2016 19:25

lidt samme problem her:
Købt nyt hus med et Blackstar 1016


baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Ændring af sneglydelse

Indlæg af baggadap » 04 aug 2016 10:51

jesperlambert skrev:Tak for svaret.

Den indstilling der er foretaget af fyret er lavet af installatørren efter at det blev fintunet. Mit spørgsmål går på om det vil ændre sig, hvis jeg skifte sneglydelse, eller om det udelukkende har betydning for den beregning af forbrug der udføres.

Jeg forestiller mig at det har en betydning, men vil være lidt loren ved at skulle indstille fyret helt forfra, da jeg oplevede en del udfald i opstartsperioden.
Jeg vil lige supplere med det enkle svar du måske efterspørger: :lol:
NEJ - hvis du ændrer på sneglydelsen, skal du ikke ændre på andre indstillinger igen. :great:

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Ændring af sneglydelse

Indlæg af pille bruger » 04 aug 2016 13:19

jesperlambert skrev:Kære board

Jeg har et scotte 16kw anlæg, hvor installatøren har stillet flamme mm. efter en 1000 gram snegl. Når jeg vejer den af når den ca. 700g. Det gør at beregningerne er helt off i forhold til forbrug og rest i magasin. Vil det ændre på opsætningen hvis jeg justere sneglens ydelse ned og skal fyret så stilles igen, eller er det udelukkende til beregning?

På forhånd tak.

Start helt forfra icon_cheesygrin.gif
Lav en korrekt pilleafvejning og en frisk grundjustering, som vist i manualen.
Er din styring på StokerCloud ?
Hvis den er, så sæt gerne linket ind i din signatur.
Så er det meget nemmere at hjælpe dig :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar