Argon Mix eller CO2

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Argon Mix eller CO2

Indlæg af Flemmingth »

Jeg har endelig fået mig taget sammen og købt et CO2 svejseanlæg - brugt vel at mærke.
1 år gl. Migatronic 183 med 6 kg flaske og Messer Griesheim reduktionsventil.
Flasken var tom og flowmeteret på red. ventilen har det med at "hænge" ved ca. 4 L/min. Jeg mener dog stadig de 5.000,- er givet godt ud.
500,- for at få flasken byttet hos 10-4 i Varde er vel heller ikke vildt dyrt.
Har været hos Rødgaards Import i Esbjerg med reduktionsventilen. Knap 300,- for et nyt flowmeter, som desværre var udsolgt. Ferietid oma. så jeg må vente utålmodigt.
Og så til emnet:
Den flinke ekspedient mente jeg skulle spare udgiften til flowmeteret, og skifte til Air Liquides nye flaskesystem "ALbee", hvor flaskerne har fastmonteret manometer og flowregulator.
Man kan så ikke få CO2 i ALLbee, men må skifte til Argon Mix. Han forklarede at Argon Mix er nemmere at svejse med, at svejsningen bliver bedre, at det giver mindre sprøjt og . . . . :roll:
Pris for 11 liter 200 bar Argon Mix: 1.685,- og min CO2 flaske.
For 300,- ekstra får man en 300 bar flaske (samme kapacitet som 20 liter 200 bar)
Spørgsmål:
Er Argon Mix meget nemmere at svejse med, bliver svejsningen meget bedre, giver det væsentlig mindre sprøjt ? ? ?
- eller er der tale om mindre forbedringer, f.ex. 5-7 %
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Argon Mix eller CO2

Indlæg af kovas »

Hej Flemmingth.
Det er rigtigt at man kan lave en pænere svejsning med argonblanding, men ikke stærkere. Jeg har selv været der, på anbefaling fra gaspuscheren. Efter min mening er det alt for dyrt og personligt kan jeg bedre li at bruge ren co2.
Jeg har en 5kg ejerflaske som ikke bliver byttet ret tit med det forbrug som jeg har. Ville aldrig vælge det andet system som du nævner.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Argon Mix eller CO2

Indlæg af Flemmingth »

kovas skrev:Hej Flemmingth.
Det er rigtigt at man kan lave en pænere svejsning med argonblanding, men ikke stærkere. Jeg har selv været der, på anbefaling fra gaspuscheren. Efter min mening er det alt for dyrt og personligt kan jeg bedre li at bruge ren co2.
Jeg har en 5kg ejerflaske som ikke bliver byttet ret tit med det forbrug som jeg har. Ville aldrig vælge det andet system som du nævner.
Hej Kovas,
Tak for din udmelding, som understøtter min egen fornemmelse, selvom jeg aldrig har prøvet Argon Mix, og indtil nu kun har brændt ca. ½ kg CO2 af icon_cheesygrin.gif
Det er jo egentlig forbavsende nemt at svejse med CO2, selv i et 20 år gl. gennemtæret klippeskjold fra min Stiga frontklipper.
Pga. utilregnelig flowmåler (ny er bestilt) skruede jeg ned for CO2 flow indtil tråden blev "stjernekaster", og skruede så gradvist op igen, indtil stjernekasteriet ophørte. Nu bøvler jeg så med at finde frem til rette strømstyrke og trådhastighed. Fornemmer at man skal have strømstyrke nok (hellere lidt for meget end lidt for lidt) aht. gennembrænding, og så finjustere svejsningen med trådhastighed.
Eller hva ? ? ?

Edit: De fleste kyndige har nok gennemskuet at der er tale om et Migatronic Automig 183 :oops:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Argon Mix eller CO2

Indlæg af kovas »

Hej igen.
Bare et råd. Husk altid at lukke hanen på flasken. Altså når du er færdig. Det er ikke sikkert at ventilen i svejseren er 100% tæt. Taler af erfaring.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Argon Mix eller CO2

Indlæg af Flemmingth »

kovas skrev:Hej igen.
Bare et råd. Husk altid at lukke hanen på flasken. Altså når du er færdig. Det er ikke sikkert at ventilen i svejseren er 100% tæt. Taler af erfaring.
Tak for det gode råd, som jeg første gang fik indprentet på værkstedsskolen i 1969 icon_cheesygrin.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Argon Mix eller CO2

Indlæg af thy »

Bruger også ren CO2

Det er meget billiger end blandgas...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 26 gange

Re: Argon Mix eller CO2

Indlæg af Alex fs »

Er det nye system ikke med leje flasker? for så bliver det helt tåbeligt dyrt, for os hobby klattere. Ja selv for en semi prof klatter.
Jeg ledte en del tid efter en ejer flaske, da jeg kun bruger omkring 1 flaske om året.. For mig er det pind svejseren der er hittet.

Meen en smed ville jo sige, at hvis du skal svejse eks. rustfrit så er argon mixet bedre.. Du kan dog sagtens svejse rustfri med co2, svejsningen er bare ikke rustfri
Landmand og Jølrøv' af guds nåde
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Argon Mix eller CO2

Indlæg af Flemmingth »

Alex fs skrev:Er det nye system ikke med leje flasker? for så bliver det helt tåbeligt dyrt, for os hobby klattere. Ja selv for en semi prof klatter.
Jeg ledte en del tid efter en ejer flaske, da jeg kun bruger omkring 1 flaske om året.. For mig er det pind svejseren der er hittet.

Meen en smed ville jo sige, at hvis du skal svejse eks. rustfrit så er argon mixet bedre.. Du kan dog sagtens svejse rustfri med co2, svejsningen er bare ikke rustfri
Det nye system er også ejer flasker. Jeg fik tilbudt på en ny 11 liter 200 bar flaske for 1020,- (816,- + moms) og den gamle flaske.
Incl. fyldning ville det løbe op i 1.685,- (incl. moms.) Dvs. 655,- for en Argon Mix fylning.
Sdst gav jeg 500,- for en CO2 fyldning.

11 liter 200 ba Argon Mix = ca. 2200 liter ved atm. tryk.
6 kg CO2 = ca. 2100 liter ved atm. tryk (2,93 kg/m3 ved 0°C)
Edit: Ved 15-20°C fylder det nok 2200-2300 liter.

Jeg fortsætter med CO2 !!
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Argon Mix eller CO2

Indlæg af Bigfoot »

og så kommer jeg på banen....

fordele ved CO2 er pris, og det kan ved RENT jern, lave en flot blank svejsning.
Ulemper: forurening, især for svejseren, og det kan være noget værre sprutteri i beskidt jern.

Blandgas har en del med sig. Argon kan dække bedre, ergo giver det en bedre svejsning ved beskidte overflader, og er derfor ikke så sart overfor overfladerengøringen.
Ulempen: pris.

Jeg underviser til dagligt som værkstedslærer, især omkring svejsning, og vil da også gerne gå ind i mit kattekismus for §26 svejsebevis (er selv instruktør)
Og vi bruger ALDRIG ren CO2. Simpelthen på grundlag af forureningsgraden deri.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Besvar