Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udstødningstest, syn vwpolo 1,4fsi

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Udstødningstest, syn vwpolo 1,4fsi

Indlæg af kovas » 25 jul 2016 20:01

Hej bennylar.
Hvis jeg havde en lift var jeg nok selv gået i gang med at undersøge det, men det har jeg ikke. og jeg synes jeg er blevet for gammel til at kigge på ryggen under en bil. Det var derfor jeg sendte den til mekaniker. Jeg kender ikke nok til alt det der, men troede at man dels kunne måle på lambdasonden når den køre om den regulere godt nok, og at man i motorstyringen kunne se om der var andre problemer.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Udstødningstest, syn vwpolo 1,4fsi

Indlæg af Brandsen » 25 jul 2016 20:51

Halløj i forum,

Nej, min erfaring er, at det er hulens svært at se på tests, om det er lambdasonden der er slidt op,
eller om det er dit partikelfilter der er slidt op, eller bare er blevet fyldt med sod. Alle tre ting viser
sig bare som en slags 'forstoppelse' på tests, og for mange partikler i udstødningen ved kontrol og syn.

Nogen mener, at man kan se det på rørhalen, altså om den er kraftigt tilsodet, men det er jeg nu ikke
enig i, den sidder jo alt for langt tilbage i udstødningssystemet, til det giver nogen mening, naturligvis
lige bortset fra, at hvis rørhalen er kraftigt tilsodet, så har man et problem, klart nok, men hvilket problem ?

På Mercedes står partikelfiltret typisk af ved ca 300K km, så kan det ikke selv regenerere mere, men er slidt op.
I teorien vil 100% katalysering jo ikke forbruge noget af katalysatoren, men i praksis forbruges katalysatoren
næsten altid lidt over tid, og til sidst ikke nogen katalysator effekt tilbage.
Hvis dette sker på en Mercedes, går motorstyingen på 'nød program', med det resultat at den skifter gear langt hurtigere,
vil ikke gå op i omdrejninger, og virker i det hele taget meget død i sværene, og det sker som sagt ved ca 300K km.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Udstødningstest, syn vwpolo 1,4fsi

Indlæg af bennylar » 25 jul 2016 22:09

Det jeg mener er hvis der er to sonder skal den sonde før katten regulere noget mere end den efter katten, ellers kan katten være defekt. Det er sqi svært at forklare på skrift...

Det kan man se på en tester. Men du kan ikke se fejlen på en fejl udlæsning, medmindre motor lampen lyser.. et vw værksted burde hurtigt kunne se hvor det er galt, ja selv et lille værksted burde ku finde hvor det er galt..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Udstødningstest, syn vwpolo 1,4fsi

Indlæg af kovas » 25 jul 2016 22:15

Hej Brandsen.
Bare lige, det er ikke en dieselmotor.
Bennylar. Så må jeg jo se hvad jeg kan få ud af det værksted. Det bliver nok ikke der jeg kommer fremover.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Udstødningstest, syn vwpolo 1,4fsi

Indlæg af bennylar » 25 jul 2016 22:24

Nej de burde ikke tage så mange penge for det når det ikke virker. .. desværre kan det være svært at finde et godt værksted. Ikke at alle er dårlige.
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Udstødningstest, syn vwpolo 1,4fsi

Indlæg af Brandsen » 25 jul 2016 22:25

Halløj i forum,

Ja undskyld mig, men jeg kan fanden tude'me ikke se forskel.
Somme tider lyser moterlampen på instrumentbordet, andre gange ikke, når Merc går
på nødprogram på grund af udstødningsfejl.
Sikkert ligeså upålidelig som både hunden, hestene, og ikke mindst katten, her på matriklen,
upålidelige bæster siger jeg bare, alle til hobe.

Nå, men hvad forstand har bønder på agurkesalat, vi spiser jo alligevel gladeligt skivede
Jalapeños, som om det var go' kraftig agurkesalat.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Udstødningstest, syn vwpolo 1,4fsi

Indlæg af Brandsen » 25 jul 2016 22:27

Halløj i forum,

Ups, så ikke seneste opdateringer, at det ikke var en diesel motor, my bad !

Jeg vender lige tilbage til agurkesalaten.....
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Udstødningstest, syn vwpolo 1,4fsi

Indlæg af kovas » 27 jul 2016 19:57

Hej igen.
Nu har jeg fået den hjem igen. Og denne gang er han kommet frem til at 1. en ny lambdasonde. 2. da der stadig var for højt co også en ny kat. Den havde han dog ikke tid til at skifte i dag. Så den skal derhen igen på onsdag. Er det ikke lidt tyndt at påstå at det ikke kunne ha været konstateret da den var der første gang? Jeg vil foreslå at de godskriver mig det første beløb. Så må vi se. Det bliver udslagsgivende for om jeg kommer der igen.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Udstødningstest, syn vwpolo 1,4fsi

Indlæg af bennylar » 27 jul 2016 21:40

kovas skrev:Hej igen.
Nu har jeg fået den hjem igen. Og denne gang er han kommet frem til at 1. en ny lambdasonde. 2. da der stadig var for højt co også en ny kat. Den havde han dog ikke tid til at skifte i dag. Så den skal derhen igen på onsdag. Er det ikke lidt tyndt at påstå at det ikke kunne ha været konstateret da den var der første gang? Jeg vil foreslå at de godskriver mig det første beløb. Så må vi se. Det bliver udslagsgivende for om jeg kommer der igen.
Jo det burde de ku se allerede første gang, jeg må sige at jeg tvivler på den lambdasonde fejler noget... men kan ikke sige det med sikkerhed. .
De bør give meget rabat på den rep..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif


Besvar