Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Min plan for flis fyring

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Besvar
Handsbjerg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 nov 2015 17:12

Min plan for flis fyring

Indlæg af Handsbjerg » 21 jul 2016 10:29

Vi har noget haft vores ejendom i 1 år.
Status er ca 10 paller træpiller hvilket koster ca 18.000kr
Det må kunne gøres billigere

Er flis min redning?
Jeg har et Twinheat CPI12 med 350 litters magasin med omrører.
I vinters prøvede jeg at fyre med bøgeflis. Der skulle fyldes hver-hveranden dag. Ellers ingen gener.

Herunder er mine planer:
A: Oplagring
Jeg har en mødingsplads (beton) som måler 8x8 meter. der er afløb fra pladsen så der står aldrig vand.
Her vil jeg opbevare stakken med ensilageplast over.
Er dette en ide?

B: Logistik
Det er her problematikken opstår. Mit fyrrum måler ca 4x3m og er kun udstyret med en almindelig dør.
Jeg har tænkt mig at anvende en foddervogn (dem som man selv skubber) hvor jeg vil montere en tømmesnegl på (opkortet kornsnegl) så jeg minimerer svineri og manuelt arbejde. Med dette setup forventer jeg at kunne tømme flis op i magasinet fra foddervognen uden selv at skulle skovle det op.
På den måde kan jeg fylde magasinet og "forlade" fodervognen så jeg kan fyre forholdsvis let i en 4 dages periode.
Er dette en ide?

C: Hvad har jeg overset?
D: Hvad kan jeg mon forvente af besparelse?
E: Hvor købes flis i Herning/Holstebro området?


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Min plan for flis fyring

Indlæg af Lintz » 21 jul 2016 11:06

Hej Handsbjerg.
Skal ikke kunne udtale mig om hvor meget du vil kunne spare ved at gå over på flis - Men men men, De ti paller, er det lig med 10 tons eller?
Hvor mange m2 skal der varmes op ?
Isoleringgrad ?
Opvarmes vvb med fyret ?
Antal personer i huset = Hvor meget varmt vand skal der produceres ?

Alle disse ting har jo indflydelse på dit forbrug.

Mener du at du kender dit fyr ordentlig efter et års forbrug eller kan du få det til at køre mere optimalt - Evt. med noget tilbehør ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Min plan for flis fyring

Indlæg af timkenneth » 22 jul 2016 07:46

hvis du vil opbevare flis med plast over skal det være tørt, det må ikke være fliset grønt og så få plast over sig.
hvis du mener det med flis over en længere årrække ville jeg istedet bygge noget simpelt overdæk og evt fra vest (eller der hvor vinden/regnen kommer mest fra). du bliver træt af det med plasten, især om vinteren når der er 25 cm sne og koldt!

din plan med fodervogn lyder egentlig meget godt, om den korn snegl kan holde til flis kan jeg have mine bange anelser om.

hvis du kan aftage et helt læs, evt bare en forvogn, kan du opnå en betydelig besparelse kontra træpiller. flismarkedet er i disse år oversvømmet af flis grundet meget stormfald, så det er let af lave en god aftale. både med og uden kvittering!
der findes en del forhandlere i midt vestjylland, både professionelle og semi professionelle. find en som ikke laver flisen alt for grov.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Min plan for flis fyring

Indlæg af timkenneth » 22 jul 2016 07:50

og nå ja. her på 4. år med rent flis fyring, må jeg jo indrømme der er mega meget arbejde ved det når man ikke har en udendørs silo og en minilæsser til at fylde op med ;(
der er også en del mere rens forbundet med flis, samt at der nok skal kæles lidt for indstillinger for at opnå en optimal forbrænding. specielt hvis der skiftes mellem eksempelvis nåletræ og løv.

Handsbjerg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 nov 2015 17:12

Re: Min plan for flis fyring

Indlæg af Handsbjerg » 22 jul 2016 09:58

Lintz:
Huset er på 200kvm hvor de ca. 60 er på 1. sal.
Huset er fra 1926 og med leca i hulmuren. Alle vinduer og døre i stueetagen er udskiftet (hen over det sidste år) Der er i halvdelen af underetagen blevet efterisoleret med 45mm rockwool på indersiden samt lavet gulvvarme med 300 mm isolering.
I taget kunne isoleringen uden tvivl være bedre, men der er jeg ikke nået til endnu. tag og 1. sal er fra 1976.
vvb er ren el opvarmet.

mht justering af fyret har jeg fået den kørt ret godt i stilling vil jeg selv mene :)

timkenneth:
mht. kornsneglen har jeg tænkt mig at forstærke sneglvindingerne i forbindelse med opkortningen.
Jeg har bestemt mulighed for at aftage en forvogn ad gangen. har ældre traktor med frontlæsser, så jeg kan til nød håndtere flisen med denne :)
Ingen tvivl om at jeg drømmer om at flytte fyrrum samt anskaffe mig en minilæsser... men det er "tiden" desværre ikke til.

Jeg har et maskinhus som træflisen kunne opbevares i, men jeg frygter at svampesporer vil gøre dette til en dårlig ide. Maskinhuset skal også kunne anvendes til anden opbevaring.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Min plan for flis fyring

Indlæg af Lintz » 22 jul 2016 10:14

Handsbjerg skrev:Lintz:
Huset er på 200kvm hvor de ca. 60 er på 1. sal.
Huset er fra 1926 og med leca i hulmuren. Alle vinduer og døre i stueetagen er udskiftet (hen over det sidste år) Der er i halvdelen af underetagen blevet efterisoleret med 45mm rockwool på indersiden samt lavet gulvvarme med 300 mm isolering.
I taget kunne isoleringen uden tvivl være bedre, men der er jeg ikke nået til endnu. tag og 1. sal er fra 1976.
vvb er ren el opvarmet.

mht justering af fyret har jeg fået den kørt ret godt i stilling vil jeg selv mene :)
10 tons eller 10 paller a xx kg for 200 m2 er ikke vildt for et hus af den alder - Bevares 5 paller er da bedre :D
Jeg tænker også på om det er dit første pille/stoker fyr og om der har været en indkøringsperiode hvor man måske har brugt unødige mange piller - Vi alle skal jo lige lære det.

Derud over tænker jeg på om du ikke i perioder har "fyret for fuglene" under ombygning og efterisolering.
Prøv at give pillerne et år mere imens du tænker den bedste løsning til flisfyring/opbevaring igennem.

P.s. Jeg bruger godt 8 tons på 160 m2 gammelt hus. "Glemmer" tit at skrue ned for varmen når vinduer eller terrassedør bliver åbnet.
Huset er dårligt isoleret.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Min plan for flis fyring

Indlæg af timkenneth » 22 jul 2016 11:07

Handsbjerg skrev:Lintz:
Huset er på 200kvm hvor de ca. 60 er på 1. sal.
Huset er fra 1926 og med leca i hulmuren. Alle vinduer og døre i stueetagen er udskiftet (hen over det sidste år) Der er i halvdelen af underetagen blevet efterisoleret med 45mm rockwool på indersiden samt lavet gulvvarme med 300 mm isolering.
I taget kunne isoleringen uden tvivl være bedre, men der er jeg ikke nået til endnu. tag og 1. sal er fra 1976.
vvb er ren el opvarmet.

mht justering af fyret har jeg fået den kørt ret godt i stilling vil jeg selv mene :)

timkenneth:
mht. kornsneglen har jeg tænkt mig at forstærke sneglvindingerne i forbindelse med opkortningen.
Jeg har bestemt mulighed for at aftage en forvogn ad gangen. har ældre traktor med frontlæsser, så jeg kan til nød håndtere flisen med denne :)
Ingen tvivl om at jeg drømmer om at flytte fyrrum samt anskaffe mig en minilæsser... men det er "tiden" desværre ikke til.

Jeg har et maskinhus som træflisen kunne opbevares i, men jeg frygter at svampesporer vil gøre dette til en dårlig ide. Maskinhuset skal også kunne anvendes til anden opbevaring.
ad. indstillinger: Der er stor forskel på at køre træpiller og så fyre med flis af ofte forskellig karakter. skal du have det "billige" flis kan du blive udsat for ændringer fra fra opfyldning til opfyldning.

hvis det flis du aftager enten har lagt og tørret i skovbunden inden flisningen skal du ikke tænke meget over svamp mv.
hvis det er taget grønt og har lagt og bræmmet er historien en anden. køb noget maske udstyr hvis du skal håndtere sådan.

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Re: Min plan for flis fyring

Indlæg af Blob » 22 jul 2016 12:15

Det giver også meget mere aske.
Jeg byggede mit fyr om, således det fik en askesnegl. Eneste problem er blot at askesneglen er lille, så når der sniger sig en lidt større sten med flisen, sætter askesneglen sig fast. Men det er skønt ikke at skulle ligge og grave aske ud.

Jeg halverede ca. mit fyringsbudget, men der er meget mere arbejde i det kontra piller.
Jeg har lige bygget mit brændeskur om, så jeg kan få til ca. 1 år ad gangen. Men pt. er alt håndteringen til fyret, i en blå plast-tønde... Det giver lidt motion:)
Så næste projekt bliver at lave transport af flisen.


Besvar