BioMax 16 Extren start funktion

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Sammo
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jul 2016 17:46
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 220
Brændsel: træpiller 8
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Har takket: 4 gange

BioMax 16 Extren start funktion

Indlæg af Sammo »

Hej

Er der nogen her der kender til Externstart funktionen?

Jeg kunne nemlig godt tænke mig at sætte noget styring og nogle ventiler op, som gør, at når min varmtvands beholder når under en hvis temperatur, så starter fyret op, altså hvis den er slukket.
Samtidig skal ventilerne stille om, sådan at de leder det varme vand ind i varmtvandsbeholderens spiral istedet for ud til radiatore og gulvvarme.

Når varmtvandsbeholden når sin ønsket max temperatur skal ventilerne stille om igen, sådan at vand fra fyret bliver ledt udenom varmtvandsbeholderens spiral og istedet for direkte ud til radiatore og gulvvarme.
Fyret skal selvfølgelig slukke igen, såfremt klokken er uden for drifttidsintervallerne.

Mit beholv er afledt af, at jeg køre med SommerDrift funktion og at alt rumvarmevand fra fyret driver gennem spiralen i varmtvandsbeholderen, hvilket vil sige, at når fyret ikke er igang, så køler rumvarmevandet vamtvandsbeholderen ned.

Alternativt, kunne jeg måske også sætte timer på min cirkulationspumpe, sådan at den kun er tænt på samme tid som fyret + nogle minuter...?
Dette vil formentlig trække nedkølingstiden ud. Tilgengæld vil jeg stædigvæk hurtigt løbe tør for vamt vand, da min varmtvandsbeholder kun rummer 70l...

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: BioMax 16 Extren start funktion

Indlæg af J-B »

Det kan sagtens laves.
Hvis det er en combi beholder som f.eks. en Metro du har, så er der en kontakt hvor du kan skifte mellem, om det er el der skal varme beholderen op eller en ventil der skal åbne.
Det du skal bruge er en trevejsventil som denne, http://www.dvcenter.dk/udstyr-varmeanla ... s-3-4.html, og den skal monteres med port A-B til fremløb fra fyret, port A til din vvb og port B til centralvarmen, derudover skal du have et potentionalfri relæ der aktiverer ext. indgang når vvb kalder på varme, husk at du må IKKE sende fremmed strøm ind i fyrets styring.
Så er vv prioritering lavet, men for at det skal virke 100% så skal du også have en rumtermostat, den skal kobles parallelt med relæet fra vv prioriteringen, så kan du f.eks sætte den på 20 grader her om sommeren og så varmer fyret kun op hvis indetemperaturen er under 20 grader, ellers er fyret slukket.
Urstyring kan du ikke rigtig bruge medmindre at i alle dage er væk hjemmefra i en fast tidsrum, men det er nok bedst at undgå.
Om vinteren er det bare at sætte rumtermostaten op på maks, så kører fyret hele tiden eller sætte en kontakt på, der skifter mellem sommer og vinterdrift.
Håber at du kan bruge det her til noget, ellers så spørg bare løs :great:
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: BioMax 16 Extren start funktion

Indlæg af J-B »

Dog med forbehold for, at Extern start funktionen er aktiveret i styringen.
Sammo
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jul 2016 17:46
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 220
Brændsel: træpiller 8
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Har takket: 4 gange

Re: BioMax 16 Extren start funktion

Indlæg af Sammo »

Nice! Det er da lige de funktioner jeg skal have lavet :D

Ved du hvordan man sådan rent fysisk tilgår extern start funktionen?... Der står ikke rigtig noget om det i manualen...

Det er vel noget med at sætte en ledning i et eller andet sted, som går høj med en bestemt spændning der indikerer at fyret skal køre...? Men så sender man jo fremmed strøm ind i fyrets styring, som du siger man ikke må... :S...
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: BioMax 16 Extren start funktion

Indlæg af J-B »

Extern start funktionen på en scotte, som jeg kender meget godt, virker på det måde at der er en lus i mellem to terminaler, er den der så kører fyret og hvis den ikke er der, så lukker fyret ned.
Det de potentionalfri relæer skal fortælle styringen, er om lusen er der eller ej.
"Hjernen" i styringen han en svag spænding på den ene terminal og "ser" efter at der også er på den anden, hvis der er så drift, hvis der ikke er, så stopper fyret til der er forbindelse igen.
Det er derfor at der aldrig må sendes fremmed spænding til de terminaler, hvis det sker så går styringen op i røg.
Jeg vil lige prøve at se om den mulighed er brugbar på din styring, ellers skal der jo findes på noget andet.
PS. hvis du udfylder din brugerprofil med hvor du bor i landet, så kan det være at du har en næsten nabo der vil hjælpe dig med det.

Besvar