Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt værkstedsgulv

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Nyt værkstedsgulv

Indlæg af madssakre » 16 jul 2016 13:34

Jeg overvejer at give værkstedsgulvet på ca. 60 m2 en opfriskning.
Nu er der et beton dæk med et ca. <= 5 mm slidlag som mange steder er skruk eller helt skallet af.

Det er svært at feje gulvet, og man sparker hele tiden nye flager af gulvet hist og her.

Er der nogen der kan anbefale det ene eller andet?

Jeg har overvejet klinker, eller reparation af/ nyt slidlag, og derpå maling.

Jeg vil ikke ofre en tyk epoxi-glasur på det, selvom det kunne være optimalt.

Hvor tykt skal et slidlag være for at det kan holde til tunge vogne.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Nyt værkstedsgulv

Indlæg af Dunas » 16 jul 2016 14:30

Er faktisk i gang med mit garagegulv med en opfriskning, som er af beton. Jeg har så valgt og bruge Cempexo Let Støbebeton, hvor
jeg ligger omkring 0,5 cm Let støbebeton oven over det gammel garagegulv (beton). Underlaget skal selvfølgelig afrenset først, inden pålægning
af et nyt lag let støbebeton.
Synes det er let og arbejde med Cempexo Let Støbebeton når man skal ligge ca. 0,5 cm over på det gammel lag. Jeg vil ikke have flise på,
eller male det. Synes det ser meget pænt ud, når det er tørt.
Det kan købes i Jemogfix http://www.jemogfix.dk/moertel__1673/ce ... kg_9033955 65 kr. pr. sæk.

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Nyt værkstedsgulv

Indlæg af madssakre » 16 jul 2016 15:03

Dunas skrev:Er faktisk i gang med mit garagegulv med en opfriskning, som er af beton. Jeg har så valgt og bruge Cempexo Let Støbebeton, hvor
jeg ligger omkring 0,5 cm Let støbebeton oven over det gammel garagegulv (beton). Underlaget skal selvfølgelig afrenset først, inden pålægning
af et nyt lag let støbebeton.
Synes det er let og arbejde med Cempexo Let Støbebeton når man skal ligge ca. 0,5 cm over på det gammel lag. Jeg vil ikke have flise på,
eller male det. Synes det ser meget pænt ud, når det er tørt.
Det kan købes i Jemogfix http://www.jemogfix.dk/moertel__1673/ce ... kg_9033955 65 kr. pr. sæk.
Det lyder også som en god og rentabel løsning. Jeg tror jeg dropper klinker...

Har du fjernet tidligere slidlag eller havde du kun brug for at rense kemisk af?
Hvis kemisk rensning for oliepletter og hvad der ellers kan være spildt, hvad skal man så rense med?

Svummer du først med cementpasta?
Er 0.5 cm nok til at laget kan holde?

skrot1

Re: Nyt værkstedsgulv

Indlæg af skrot1 » 16 jul 2016 18:50

Jeg ville få lagt et epoxygulv istedet, tvivler kraftigt på at en halv centimeter holder. Slidlag kan til nød lægges ned til 2 -3 cm. Tykkelse, og så skal der ikke være sætningstevner eller dårlig bund. Mvh. Carsten

skrot1

Re: Nyt værkstedsgulv

Indlæg af skrot1 » 16 jul 2016 19:00

Bid i det sure æble og få lagt et nyt slidlag på min. 5cm, så er der en chance for det holder til tung trafik, ellers er det epoxy der er vejen frem, en halv centimeter holder ikke. Mvh. Carsten.


madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Nyt værkstedsgulv

Indlæg af madssakre » 16 jul 2016 19:24

skrot1 skrev:Bid i det sure æble og få lagt et nyt slidlag på min. 5cm, så er der en chance for det holder til tung trafik, ellers er det epoxy der er vejen frem, en halv centimeter holder ikke. Mvh. Carsten.
Undskyld undskyld, med tung trafik mente jeg ikke lastbil eller bil for den sags skyld. Det var misvisende, beklager.
Jeg har nogen transportable rulle-bure med værktøj og materialer som jeg kan skubbe rundt med afhængig af pladsbehov.
Så når vi snakker disse, svejseværk, og måske en palleløfter med max 500 kg på mener du så et slidlag på under 1 cm kan gøre det.

Gulvet behøver ikke fremstå perfekt. Det er trods alt bare en opfriskning

skrot1

Re: Nyt værkstedsgulv

Indlæg af skrot1 » 16 jul 2016 19:31

Det holder ikke med en centimeter, hvis du vil ha en tyndt lag på det eksisterende gulv, kan du lægge flydespartel på , men det forudsætter stadig at underlaget er fast og bæredygtigt, og afrenset for olie...og der kan du gå ned til en halv centimeter.ellers kan du evt. Lægge et slidlag af beton på minimum 3 cm. Og det er absolut det tyndeste lag.

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Nyt værkstedsgulv

Indlæg af madssakre » 16 jul 2016 19:40

skrot1 skrev:Det holder ikke med en centimeter, hvis du vil ha en tyndt lag på det eksisterende gulv, kan du lægge flydespartel på , men det forudsætter stadig at underlaget er fast og bæredygtigt, og afrenset for olie...og der kan du gå ned til en halv centimeter.ellers kan du evt. Lægge et slidlag af beton på minimum 3 cm. Og det er absolut det tyndeste lag.
Betondækket vurderer jeg er ganske solidt. Så flydespartel er nok vejen frem. Jeg gætter på at overfladen på flydespartel er mere hård eller egnet til daglig trafik end den på en let tør beton som Dunas foreslår?

skrot1

Re: Nyt værkstedsgulv

Indlæg af skrot1 » 16 jul 2016 19:45

Flydebeton er ikke hårdere, men lidt flexibel, og holder bedre fordi den bider bedre i underlaget, men husk at prime underlaget med en betonprimer, så flyder det bedre ud i kraft af gulvet så ikke suger vandet ud af spartelmassen, men find et produktblad på tømmergården der beskriver det nærmere.

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Nyt værkstedsgulv

Indlæg af madssakre » 16 jul 2016 19:47

skrot1 skrev:Flydebeton er ikke hårdere, men lidt flexibel, og holder bedre fordi den bider bedre i underlaget, men husk at prime underlaget med en betonprimer, så flyder det bedre ud i kraft af gulvet så ikke suger vandet ud af spartelmassen, men find et produktblad på tømmergården der beskriver det nærmere.
Super. Det prøver jeg. Tak for råd.


Besvar