Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mange opstarter, samt mærkelige temperatur data

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Mange opstarter, samt mærkelige temperatur data

Indlæg af TOTAL » 12 jul 2016 21:25

Hej Alle.

Vi har for efterhånden et par mdr siden, overtaget vores nye hus, som er bygget i 89. Varme installationen er også derfra, undtagen er solvarme anlæg fra 2013 mener jeg det var.

Jeg irriterede mig over jeg ikke kunne overvåge systemet, så jeg satte lidt op, og kan nu følge de forskellige temperature.

Men jeg undre mig meget over de mange starter vores oliefyr har. Jeg har for at teste skruet lidt ned for varmen, hvor den slår til. Har planer om at sætte den op igen, det ser ikke ud til at hjælpe særlig meget.

Det ser ud til at fyret starter 2 gange i timen, hvilket lyder helt vildt. Desuden, kl ca 01.30 i nat, skete der noget med temperaturene. De gik fra at være relativ stabile, til at flyve op og ned, nogen der har en ide til hvad der sker der ?.

I skal ikke tage jer af de mange data punkter, det var bare for at vise det lidt bedre
Vedhæftede filer
Capture.PNG
Vaillant varmepumpe


TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Mange opstarter, samt mærkelige temperatur data

Indlæg af TOTAL » 12 jul 2016 21:26

I skal forresten ikke ligge for meget i, hvad jeg har kaldt de forskellige, jeg er ikke helt sikre på det er de korrekte sensore, som sidder de korrekte steder. Eller hvordan det hele er koblet til endnu. :)

I kan forresten se de live data her: https://thingspeak.com/channels/126914
Vaillant varmepumpe

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Mange opstarter, samt mærkelige temperatur data

Indlæg af kovas » 12 jul 2016 21:44

Hej.
Uden at ville kloge for meget i det så må de mange opstarter komme af hysteresen i termostaten altså graderne mellem start stop. På vores gamle oliefyr tror jeg den var 5gr. Spørgsmålet er hvad er det som afkøler dit anlæg? På vores gamle var der bare en drøvling på vvb-en så der kørte altid anlægsvand igennem vvb-en. Efter at jeg nu har fået pillefyr og er kommet til at opservere mit forbrug mere er jeg kommet på at det jo var helt tumpet at jeg ikke satte en tidstyring på fyret om sommeren.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Mange opstarter, samt mærkelige temperatur data

Indlæg af TOTAL » 12 jul 2016 21:56

Desværre er den så gammel. Så der er ingen styring i oliefyret.
Så det skal jeg tænde og slukke manuelt. Jeg har kun en drejeknap at dreje på, som er hvornår den skal tænde.

Men jeg tænker om jeg ikke brænder en masse varme af på solvarmen. Når solen ikke skinner, så må jeg jo varme rørene på taget med olie varmen?
Vaillant varmepumpe

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Mange opstarter, samt mærkelige temperatur data

Indlæg af kovas » 12 jul 2016 23:32

Nu ved jeg ikke hvor teknisk du er, men som mit gamle fyr var opbygget ville det ikke ha været særlig svært at indsætte et tænd/sluk ur før termostaten. Men det er vel til at finde ud af om der sendes varme ud i solfangerne. Det er der jo ikke god økonomi i.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Mange opstarter, samt mærkelige temperatur data

Indlæg af TOTAL » 13 jul 2016 08:20

Jeg tror sq der enten har været en bug i min kode, eller en dårlig forbindelse et sted. Pludselig igår ved 19 tiden, blev alle grafer normaliseret. Og giver nu et bedre overblik over alle opstarter.

Og på de to grafer for solvarme, altså frem og tilbageløb, ser det kun ud til den mister et par grader. Men det kan self også sagtens være nok.
Hvad gør man normalt ? Der sidder jo sådan en pumpe station på anlæget, og jeg troede egentlig ikke den ville pumpe væske rundt, hvis ikke solen er på. Men hvis vandet varmer panelerne op til 40+ grader, så kan det jo være den tror der altid er varme på ?

Du tænker simpelthen at sætte et ur på selve termostaten til oliefyret ?
Vedhæftede filer
Oliefyr.PNG
Vaillant varmepumpe

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Mange opstarter, samt mærkelige temperatur data

Indlæg af kovas » 13 jul 2016 08:29

Godmorgen.
Jeg må indrømme at jeg bliver ikke klogere af dine grafer. Men ja hvis du sætter et ur ind på ledningen fra husinstallationen og keddeltermostaten, så kan du selv bestemme hvornår du vil ha det til at køre.
Kan du sige lidt mere om dit solfangeranlæg, de kan være bygget meget forskelligt. Hvilke muligheder har du med solfangerstringen? er der akutank på osv. Forskellen på 2gr på frem og retur på solfangeren hvornår er det? for det lyder ikke af meget.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Mange opstarter, samt mærkelige temperatur data

Indlæg af TOTAL » 13 jul 2016 12:37

Kan godt forstå du har svært ved at tyde data på kurverne :) Jeg fik det hurtigt lige lavet igår. Jeg har tilrettet det lidt, og sat navne på de forskellige.

Jeg havde så vidt jeg kunne se, også byttet om på et par stykker.


Vedhæftet er de to grafer for fremløb på solvarme, samt tilbageløb. Og den er i snit ca 3 graders forskel. Nu er solen åbenbart kommet frem, så nu kan jeg se fyret ikke starter op hele tiden. Du kan se alle bakkerne i starten, er når den starter ved en temp under 45grader, og starter igen når den rammer 55 grader. Men nu holder solvarmen vandet varmt nok, til den lige præcis ikke kommer under 45grader, selvom det var tæt på en enkelt gang :).


Solvarmen er et Sun-pro lux, med 45 rør mener jeg det var

(EDIT). De første timers data på solvarmen, skyldes vist en bug, eller dårlig forbindelse. Der hvor temperaturen ryger op og ned.
Vedhæftede filer
Olie.PNG
Solvarme.PNG
Vaillant varmepumpe

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Mange opstarter, samt mærkelige temperatur data

Indlæg af kovas » 13 jul 2016 16:45

Hej igen Total.
Ja altså ud fra de foreliggende oplysninger kan jeg ikke sige mere. Så enten må du forklare anlægget nærmere. Eller prøve at finde hvilke muligheder sun pro giver mht styring sammen med et olie fyr. Feks burde det jo være sådan at oliefyret først starter når vvb er under en vis temp. Jo længere man sætter den ned jo længere vil der gå før fyret starter. Jeg synes bare at hvis der ikke er andre parametre at stille på så kan man jo nemt komme ud for at fyret starter og så kommer solen så varmer de sideløbende og man spilder en masse olie. Så afhængigt af forbrugs mønster på det varme vand ville jeg sætte et ur som først tænder for fyret så det passer med at der er varmt vand til morgenbadet, hvis det er der man bader.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar