Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

scotte 10eller 16 kw

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

scotte 10eller 16 kw

Indlæg af lille_smed » 04 jul 2016 19:31

hej

lige nu har jeg en 16kw scotte . og den køre ok .. men har brændt 6,5 tons piller fra 1 september, sidste år og til nu .. fyret køre hele tiden .. har været slukket de 3 uger hvor der var så varmt.. , og kun tændt til varmt vand.

men brænder kan ikke bliver kold nok, og soder noget ,ved start og stop.. har fået tilbudt en næsten ny 10 kw brænder med snegl. til en pris på 4000 kr.. kørt ca 5 tons piller . og sneglen er nu .. ikke en flexsnegl men en fast snegl.

tror ikke på jeg vil kunne spare det hjem.. men bare det med at den ikke sviner så meget vil være dejligt, at man ikke skal gøre kedlen rent så tit.. men beholder, den gamle brænder. hvis det bliver for koldt til at 10 kw ikke klan følge med.

men er 4000 kr for høj en pris for sådan en-.. hvad må den koste .?=??


xkfc

Re: scotte 10eller 16 kw

Indlæg af xkfc » 04 jul 2016 19:47

Med lidt snilde bør det kun koste en ny herd.
Eneste forskel på 10 og 16kW er længden på herden, hvis du kan svejse, skærer du bare 5cm af brænderen og køber en ny herd, men denne bør også kunne modificeres, så er det gratis.
Hvis du lukker 1/3del af hullerne i herden (de yderste) er du også nede omkring 10kW, men der vil kunne hobe sig lidt aske op. Jeg har haft lukket af med rockwoll, det virkede fint.
At den soder ved start og stop har intet med størrelsen af brænderen at gøre, det er justeringen.
Når der skal 10ton igennem, tror jeg dog du får brug for 16kW når det bliver koldt.

Det er så skammeligt at man ikke kan få sommerherden længere, den ændrer nemlig 16kW til omkring 10kW, og den kører jeg med ca.8md om året.

Edit:
Ved nærmere eftertanke, kan du vel bare købe en 10kW herd, og så svejse et stykke jern på der fikserer den så den ikke rutcher frem, så er det jo ninja nemt at udskifte til 16kW igen.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: scotte 10eller 16 kw

Indlæg af lille_smed » 04 jul 2016 20:16

Jeg har endelig to komplette brænder med snegl og styrring. Så kan godt bygge den ene helt om hvid det skulle være.. Har også lave en anden rust med hun halvt så mange huller i. .. Det jeg er lidt kun på et år komme væk fra den flex snegl. Den giver meget ujævnt med piller. Har prøvet med rør i og den ligger næsten med med det svinger nemt 100-200gram

xkfc

Re: scotte 10eller 16 kw

Indlæg af xkfc » 04 jul 2016 22:24

Jeg har ingen problemer med flex sneglen. Den doserer helt jævnt. Der findes 100vis af tråde angående tips og tricks, men det vigtigste er gode piller.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: scotte 10eller 16 kw

Indlæg af HR LUCCA » 05 jul 2016 20:08

lille_smed skrev:hej

lige nu har jeg en 16kw scotte . og den køre ok .. men har brændt 6,5 tons piller fra 1 september, sidste år og til nu .. fyret køre hele tiden .. har været slukket de 3 uger hvor der var så varmt.. , og kun tændt til varmt vand.

men brænder kan ikke bliver kold nok, og soder noget ,ved start og stop.. har fået tilbudt en næsten ny 10 kw brænder med snegl. til en pris på 4000 kr.. kørt ca 5 tons piller . og sneglen er nu .. ikke en flexsnegl men en fast snegl.

tror ikke på jeg vil kunne spare det hjem.. men bare det med at den ikke sviner så meget vil være dejligt, at man ikke skal gøre kedlen rent så tit.. men beholder, den gamle brænder. hvis det bliver for koldt til at 10 kw ikke klan følge med.

men er 4000 kr for høj en pris for sådan en-.. hvad må den koste .?=??
Sæt varmtvandspriotering på hvis det er muligt , eller ur styring , så vil du spare mange piller og fyret køre bedre .
Urstyring har du allerede , sæt den til og køre nogle gange hver dag , vil tro din besparelse vil være så stor så du på kort tid har sparet hvad det koster og sætte varmtvandspriotering på . jeg bruger ca 1.5 til 3 kg piller om dagen på varmt vand om sommeren , så du kan sikkert spare en del :)


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: scotte 10eller 16 kw

Indlæg af lille_smed » 05 jul 2016 21:22

det var bare det at konen går hjemme for tiden og hun vil ikke fryse .. og det er ikke så behageligt. når det regner så meget som det gør for tiden, tror jeg bruger 12-15 kg pr døgn. hun er gravid. og hun fryser nemt.. vi har 22-24 grader i huset

xkfc

Re: scotte 10eller 16 kw

Indlæg af xkfc » 05 jul 2016 21:33

Tja, vi har 22-23° uden at pillefyret tilføjer nævneværdig energi. Bryggersgulvet har jeg ikke slukket for, og da der til tider står et tørrestativ er det ganske fint. 3-6kg pr døgn bruges der. ca. 3kg pr 2 timer.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: scotte 10eller 16 kw

Indlæg af HR LUCCA » 05 jul 2016 21:40

Hvis hun fryser , så sæt urstyring på så det køre et par gange om dagen ,vil mene du kun vil bruge det halve i piller , du kan jo prøve det koster ikke noget , du kunne også vælge og sætte en rumtermostat over styringen så vil fyret kun starte når der er brug for varme , det vil også give en stor besparelse .

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: scotte 10eller 16 kw

Indlæg af lille_smed » 05 jul 2016 22:09

lige nu har jeg bio comfort styring på.. 4,28 . men har ikke fået gang i min scotte 6,28.. men det komme nok .. den har flere muligheder for urstyring. .. har sidste på året .. uge 36-38. sætter jeg 18 m2 solfangere op. så i fremtiden vil der ikke brugt mange piller på varme i sommer halvåret ..

det problem vi har .. er at der ikke skal så meget vind til før vores stue kommer til at føles kold..

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: scotte 10eller 16 kw

Indlæg af Lintz » 06 jul 2016 07:54

Jeg har også en 16 kw samt solfanger. Bruger ikke styring om sommeren da vores hus også hurtigt kan føles (rå)Kold, især hvis det regner og er lidt blæsende. Derfor er aftalen at konen slukker fyret om morgen og tænder (hvis nødvendigt) om aftnen igen De dage hvor jeg ikke er hjemme. Solvarmen sørger for at der er nok varmt vand til konen og tøsen i hverdagen og har sat styringen til at sende overskudsvarme ud i huset allerede ved omkring 58 grader. Det gør at gulvvarmen på badeværelserne næsten aldrig bliver helt Kold.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar