Ukrudt i gårdsplads

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
11
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 16 gange

Ukrudt i gårdsplads

Indlæg af Knaldperlen »

Hej.

Hvordan klarer i nemmest/bedst ukrudtet i gårdspladsen?

Jeg er ikke meget for at bruge roundup, eller lignende, men gasbrænderen er ikke særligt effektiv - der skal nærmest brændes 1 gang i ugen for at holde det nede.

Hvad kanni anbefale - salt, eddike, illegale,indvandrere, eller noget helt 3.?

Jens J
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Ukrudt i gårdsplads

Indlæg af Jens J »

tja der er jo et par muligheder

1. 10-15 cm vasket grus over det hele lidt træls og cykle og færdes i, dog skal de motioneres engang i mellem med en rive
2. evt, asfalt i hele gårdspladsen
3. herr gårds sten i det hele
4. beton i hele gården
5. køb en stor have traktor der kan trække en go harve og ræs rundt i vildskab med den vel og mærke der er grus nu her
6. af med alt grus lig en fiber dug ned og over med 2-3 cm granit det stopper ikke ukrudt men besværlig gøre det gror godt
eller
roundup blandet, med pistol, der er blandet meget tyndt og kun lige giver der hvor der er ukrudt, det forurener såmen ikke mere end når naboen står og vaskerbil og shampo og olie rester drøner lige ned i afløb til drænvand, og ud i havet, eller de flere 1000 liter benzin som bliver futtet af i dårlige forbrændings motor som er på div have traktorer rundt om
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Ukrudt i gårdsplads

Indlæg af Kruse »

En gårdspladsrive kunne være en løsningen.
Salt i større mængder er også ret miljøskadeligt.

Og det giver ikke meget mening at blande roundup med pistol, da det er den ene halvdel.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
jopa

Re: Ukrudt i gårdsplads

Indlæg af jopa »

Jeg har grus som jeg renser med havetraktor og en gammel harve.
Fungerer super.
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Ukrudt i gårdsplads

Indlæg af Grevens »

... kedelig info: ukrudt skal ikke brændes væk ( som sort som kul ) ... det skal bare lige " blancheres" således at porene i bladene lige åbner sig, popper op... ... på den måde "snyder" man planten til forsat at sende vædske ud i systemet , med det resultat at den forbløder ... ... lidt ligesom at bruge kogende vand ...
- hvis man brænder det helt væk, sker det samme som at hugge hovedet af : den starter forfra ...
...

xkfc

Re: Ukrudt i gårdsplads

Indlæg af xkfc »

Vi bruger Roundup, men sammenholdt med at vi også har en dieselbil så mener jeg ikke at Roundup forbruget er målbart på miljøet.

Nu er det lidt svært at rådgive når man ikke kender underlaget, det er jo ikke underordnet om det er perlegrus, kampesten eller fliser!

Som tidligere nævnt er harvning en ideel løsning i grus, men det kræver en ugentlig tur for at holde det 100% rent.

Hvis du har fliser, kan jeg ikke anbefale at harve icon_cheesygrin.gif og jeg ved at konen har forsøgt sig med alverdens husmoder tricks, grønt og frodigt blev det :great: men da jeg ønskede modsatte effekt så er det nu engang Roundup der virker. Vi har små 400m2 fliseareal og en liter koncentreret holder 3-4år.

Da jeg ikke gider gøre sprøjtedunkene rene så har vi 3 x 5l stående. En med Roundup, en med myregift og en med fliserens, så får man det nemlig gjort da men ikke skal til at blande og rense hver gang.
Senest rettet af xkfc 05 jul 2016 10:44, rettet i alt 1 gang.
xkfc

Re: Ukrudt i gårdsplads

Indlæg af xkfc »

Grevens skrev:... kedelig info: ukrudt skal ikke brændes væk ( som sort som kul ) ... det skal bare lige " blancheres" således at porene i bladene lige åbner sig, popper op... ... på den måde "snyder" man planten til forsat at sende vædske ud i systemet , med det resultat at den forbløder ... ... lidt ligesom at bruge kogende vand ...
- hvis man brænder det helt væk, sker det samme som at hugge hovedet af : den starter forfra ...
Hørt :great:
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
11
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Ukrudt i gårdsplads

Indlæg af Knaldperlen »

Det havde jeg helt glemt at fortælle - gårdspladsen er naturligvis med perlegrus
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 667
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 26 gange

Re: Ukrudt i gårdsplads

Indlæg af Alex fs »

Jeg ville nok give det med roundup. eller et billigere glyphosat middel.
Det forurener ikke. Hvis du vel og mærke holder dig til de blandingsforhold der står på bøtten.
Selv plejer jeg at blande koncentrat med 1,3 liter/200 liter vand. Det skal så fordeles over 1 hektar = 10.000 kvm.
Så det er intet der skal til for at slå lidt kim planter ihjel
Landmand og Jølrøv' af guds nåde
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Ukrudt i gårdsplads

Indlæg af fryseren »

Altså sådan 2 stk illegale 25 årige Brasilianske tøser der gik og lugede i passende outfit...............

Men hvis det ikke falder i resten at husstandens smag.
Så kan du gøre som min tidligere nabo gjorde: En vand/eddike blanding som han gik og vandede perlestenene med.
Skide hyggeligt i et villa kvarter mens man sad og grillede med vinden i den forkerte retning :( NOT

Men ukrudt var der ikke meget af.

Besvar