Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varme - damlager, hvor billigt kan det laves ?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Varme - damlager, hvor billigt kan det laves ?

Indlæg af fryseren » 03 jul 2016 19:58

Kan.....man.......
1 stk 5000L pool + pool cover fra Onkel Harald -> 650 kroner i familie pris.
200mm flamingo om bund/top/sider.
1 stk veksler
1 stk simpelt tag på lægter og stolper så sneen ikke maser flamingoen ned i poolen og dermed presser vandet ud.
Noget simpelt hegn omkring så det ser ”lidt” anstændigt ud. (Efeu på hønsenet? buske ?)
30 meter fjernvarmerør.

Javist, der vil være noget vand der fordamper trods poolcover, men flamingoen kan tåle fugten, og efter fyldning med regnvand koster gratis.
Og hvor megen varme kan den skide pool egentligt tåle?

STØRRE ?
Hvad nu hvis.... man gik op i pool størrelse?
10.000L for 2.000,-

Bare lidt tanker inspireret af læsning om overskudsvarme i swimmingpools kombineret med læsning om fjernvarmens damlagre.

Jeg keder mig vist formeget sådan en søndag i timerne mellem Tour og fodbold :shock:


kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Varme - damlager, hvor billigt kan det laves ?

Indlæg af kivi » 04 jul 2016 08:51

nu ved jeg ikke hvilke temp. du havde tænkt dig, men normalt er pool linere kun beregnet op til 30 grader.

Måske ikke et problem her, hvis du ikke skal bruge den som pool.

Langt større problem bliver det stillestående vand, efter ganske kort tid står du med en gang ildelugtende algesuppe.
Mvh. Ole

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Varme - damlager, hvor billigt kan det laves ?

Indlæg af newpas » 04 jul 2016 10:18

Brug palletanke= lukket kredsløb og tilsæt frostvæske=fryser ikke og rådner ikke!

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varme - damlager, hvor billigt kan det laves ?

Indlæg af Hjemme teori » 04 jul 2016 20:01

kivi skrev:nu ved jeg ikke hvilke temp. du havde tænkt dig, men normalt er pool linere kun beregnet op til 30 grader.

Måske ikke et problem her, hvis du ikke skal bruge den som pool.

Langt større problem bliver det stillestående vand, efter ganske kort tid står du med en gang ildelugtende algesuppe.
Den tror jeg altså ikke på!

Hvis ikke der kommer lys i poolen, mangler algerne en ingrediens for at kunne blomstre!
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Varme - damlager, hvor billigt kan det laves ?

Indlæg af Oldgaard » 04 jul 2016 21:07

Hjemme teori skrev:Den tror jeg altså ikke på!

Hvis ikke der kommer lys i poolen, mangler algerne en ingrediens for at kunne blomstre!
Så kan jeg ikke forstå, at vores pool har grønt vand når vi starter op om foråret ;) og ja der er helt lukket for sollys til vandet
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varme - damlager, hvor billigt kan det laves ?

Indlæg af Hjemme teori » 05 jul 2016 09:02

Det er nok mig der ikke mener at alger, som "grønt vand" og "Suppe" er det samme.

og skal det bruges til varmelager er farven jo ligegyldig. Problemet er jo kun hvis "suppen" blev så tyk at varmekapaciteten falder.
Mvh. Sophus

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varme - damlager, hvor billigt kan det laves ?

Indlæg af fryseren » 05 jul 2016 12:19

Fedt med andre tanker :D

Tanken i mit forskruede hoved gik på at pool liner ikke var synderligt forskellige fra den liner Fjernvarmefolket bruger i deres damlagre.
Deres er nok lidt tykkere, men de skal jo så også holde til nogle tusinde gange mere vand.

Sollys og alt andet lys lukkes 100% ude af de 200mm isolering, der vil være totalt mørke.
Evt alge vækst vil derfor være mikromal og lide døden når vandet kommet op i temperatur.
Råddent vand kræver der kommer luft og snask i vandet (eller at det var der i forvejen) , med permanent poolcover og 200mm flamingo vil luftskifte og tilførsel af snask ikke være af synderlig betydning.
Man kunne evt. smide en solcelle drevet UV lampe i bassinet for at tage livet af det sidste. Og måske en dosis alm pool kemi. (livrem og seler)

Med 200mm isolering og 3-5-10.000L vand vil det aldrig komme til at fryse, dertil kommer at pools "godt kan tåle" at fryse til.
(dog IKKE pumperne)

Men hvis man smider 250 meter gulvarme rør i poolen og fylder det med frostvæske så vil det jo fungere som solvarmespiral og problemet med frysning af pumper er løst.

Hvis man kan finde plads til en af de store havetrampoliner, med net. Så kan den jo nedlægges "så ungerne SLET IKKE kommer til skade" :D
En 15.000L pool med 200mm isolering fylder vel ca det samme.

15.000L kan lagre 17 Kwh pr grad temperaturen hæves. kan man få den op på 60 grader så har man 500Kwh på lager, fra 60 til 30 grader.

Når man ikke længere kan hive brugbar varme energi ud af poolen, til opvarmning/varmtvand, og har man f.eks Genvex og-eller Luft/vand varmepumpe.

Kan der sættes en vandforvarmer på indsugningsluften og varme den op til den temp. der nu er i poolen.

Man tvangskøler dermed poolen til den er frosset i bund.
Men der er så til gengæld også hentet over 1300 Kwh ud af vandet ifm. indfrysning. + de ca 500 Kwh der ligger fra 30 grader til 0.

100% Storm-P :D :D

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Varme - damlager, hvor billigt kan det laves ?

Indlæg af DBS » 05 jul 2016 16:02

Jeg undre mig over (den i mine øjne) den ringe isoleringsgrad af varmelageret, men kommer selvfølgelig an på hvor billig varmen er, som man ønsker at lager.

Hvis man kigger på hvad sundolit skriver om tykkelser
http://www.sundolitt.dk/upload_images/A ... 71E9A7.pdf

Så har man et varmelager, som har mindre isolering, end et hus som bliver bygget i dag, og varmelager befinder sig udenfor klimaskærm.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varme - damlager, hvor billigt kan det laves ?

Indlæg af fryseren » 05 jul 2016 19:54

DBS skrev:Jeg undre mig over (den i mine øjne) den ringe isoleringsgrad af varmelageret, men kommer selvfølgelig an på hvor billig varmen er, som man ønsker at lager.

Så har man et varmelager, som har mindre isolering, end et hus som bliver bygget i dag, og varmelager befinder sig udenfor klimaskærm.
Hvis et sådant lager har et samlet overfladeareal på 70m2 top+bund+sider så er forskellen i tab på 200mm vs 400mm ca 9Kwh/døgn under den forudsætning at vandet i lageret er 50 grader varmere end ude luften.
ved 60 grader forskel er det 10Kwh
ved 40 grader forskel er det 8 kwh
(hvis jeg altså har regnet rigtigt :oops: :oops: )


Den ekstra isolering koster ca 5.500,-
Overskudssolvarme, frem for at pumpen står stille når indendørs VVB'en er fuld. Koster tæt ved gratis.


Dertil kommer at 2 ekstra solfangere også til 5.500,- kan kompensere for tabet og give ret megen ekstra solvarme i systemet som helhed.
Især fordi den VVB man har indenfor også får gavn af disse ekstra solfangere, da denne selfølgelig har prioritet. (det er mit tankemønster)

Har man penge til begge dele så :great:
Men så starter tanken om den ekstra isolering vs ekstra 2 fangere jo endnu engang :evil: :evil:


Jeg erkender at jeg er spejlblank om hvad der er bedst i kroner-øre for mine regnekundskaber og viden rækker ikke.
Begge dele er varmemæssigt naturligvis det bedste 8)
Men hvor og hvornår rammer man knækket på tilbagebetalingskurven ? :x

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Varme - damlager, hvor billigt kan det laves ?

Indlæg af pelle » 07 jul 2016 05:08

Hej.. Jeg syntes du skal føre din plan ud i virkeligheden. Isoler top og sider godt. Der er såmænd nok der gerne vil fortælle det ikke er nogen god ide. Men, et forsøg er bedre end 1000 ekspert antagelser. Jeg gik selv med ideen for år tilbage. Der står en stor gylletank ved siden af min grund der ikke længere er i brug... Og så masser af flamingo til at isolere den .En stor kobberspiral i bunden af den tilsluttet en hulens masse m2 solfangere. Men, det blev ved tanken. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar