Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sol og luft/vand VP kombi

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
bondo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 jun 2016 10:05
Givet likes: 2 gange

Sol og luft/vand VP kombi

Indlæg af bondo » 24 jun 2016 10:31

Jeg er ved at planlægge mit nye varmeanlæg, til når jeg en dag dropper pillefyret, og vil gerne have lidt kommentarer til det:

Ca 10m2 solfangere (ledig tagflade), ca 800l akku incl VVB (bliver sikkert en ombygget 1200l olietank.
Når solfangerne ikke kan levere nok, ledes den varme de dog kan levere, ned til en køler foran varmepumpens fordamper.
Thermostatisk blandeventil foran radiator kreds og VV kreds.
Zoneventil foran tank.
Evt kogning kan kontrolleres med veksleren (køler fra en bil) før VP.

Alm soldrift:
2277

Solassisteret VP drift:
2278

Samlede anlæg:
2279


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Sol og luft/vand VP kombi

Indlæg af fryseren » 25 jun 2016 10:09

1. Vær sikker på at dit hus kan leve med de fremløbs temperaturer som en VP kan levere mens den stadigt har en anstændig COP.

2. Man kan lave det varme vand med en gennemstrømningsvarmer; varmtvandsstation fra VVFS eller en "fjernvarme version" af samme, så slipper man for at tvinge varmepumpen til at varme beholderen op til 55 grader for at slå legionella bakterien ned.
Men kan "nøjes" med at lave den temperatur der giver behageligt badevand ud af bruseren.

3. Det er også muligt at have en lille VVB til VP'en og så forvarme det kolde vandværksvand med varmtvandstationen fra en stor akkutank.
Det giver mulighed for at tappe akkutanken totalt for varme, så den får et temperaturspænd der hedder fra vandværksvand til 95 grader.
Men her skal du sørge for at du har styr på legionellaen i VP'ens VVB

4. Om dit trick med køleren foran VP'en virker aner jeg ikke, men hvorfor skulle det ikke virke ?? :)
En køler+ 3-vejs ventil + 10 meter rør er et billigt eksperiment.


5. Tjek punkt 1. igen.

6. Du starte med at lave solvarmen og tilslutte den dit pillefyr, så slipper du for en god portion træpiller.

bondo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 jun 2016 10:05
Givet likes: 2 gange

Re: Sol og luft/vand VP kombi

Indlæg af bondo » 25 jun 2016 12:16

Tak for kommentarene. :-)

1+5. Det skal være meget koldt (slet ikke de to sidste vintre), før fremløbet behøver at være over 35 grader.

2. Den er allerede på (også på tegningen).

3. Skal jeg overveje.....

4. :-) ekolab løsningen side 29 er vist den der kommer tættest på "min" løsning: www.teknologisk.dk/_/media/57478_Slutrapport Varmepumper og solvarme i kombination.pdf

6. Mjae.... besnærende, men tænkte egentlig at akku skulle stå hvor fyr/magasin er i dag. Meget lille fyrrum.

:-)

bondo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 jun 2016 10:05
Givet likes: 2 gange

Re: Sol og luft/vand VP kombi

Indlæg af bondo » 25 jun 2016 13:45

"www.teknologisk.dk/_/media/57478_Slutrapport Varmepumper og solvarme i kombination.pdf"

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Sol og luft/vand VP kombi

Indlæg af Bri_Jac » 25 jun 2016 14:35



Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Sol og luft/vand VP kombi

Indlæg af PellX21 » 25 jun 2016 17:50

Hej - solvarmen har jeg ikke forstand på. Men jeg har både varmtvandsstation og sender varme ind i huset fra en akku-tank (elpatron & pillefyr). Jeg har hele stueetagen med tung klinkebelagt gulvvarme. Anlægget har kørt siden midten af marts cirka, og det virker 100% efter hensigten. Jeg er meget tilfreds. Du bør dog sikre dig, at din varmeproduktion ikke er alt for langt væk fra varmeforbruget - jeg har hørt fra et par stykker, at man kan komme til, at stå lige længe nok og vente på det varme brugsvand.

bondo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 jun 2016 10:05
Givet likes: 2 gange

Re: Sol og luft/vand VP kombi

Indlæg af bondo » 26 jun 2016 09:53

Takker. Men anlægget vil faktisk blive overdimensioneret, i de flestes øjne, da jeg ønsker så meget hjælp som muligt fra det, i overgangsperioderne/vinter. Ang varmt brugsvand, er der (allerede nu) en gennemstrømsvandvarmer på.

bondo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 jun 2016 10:05
Givet likes: 2 gange

Re: Sol og luft/vand VP kombi

Indlæg af bondo » 27 jun 2016 19:43

Tror jeg "bryder ind" i anlægget, og monterer en veksler af en slags, på sugestrengen, efter fordamper, til at slubre varmen fra solpanelerne til sig.

2280

Snakkede forøvrigt med en kølemontør. Han foreslog jeg kiggede på en VP til pool. De har ikke så megen smart (og dyr) styring, da de bare kan køre fuld skrald på vandet. Tænker det også kan virke for mig. Tænker at starte pumpen når toppen af buffer < x grader. Stoppe den igen når temp ved 3. studs fra oven er > x grader.

daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Sol og luft/vand VP kombi

Indlæg af daffy » 28 jun 2016 10:42

Jeg ville sætte din varme fra solfangerne direkte ind i din akkutank via den 3 vejs ventil du allerede har foran tanken. Når solvarmen så ikke rækker kan du starte varmepumpen. Din kølemontørs ide er så i øvrigt slet ikke så tosset efter princippet KIS (Keep it simple) :-)

En varmvandsbeholder tæt på dine varmtvandsforbrugere gør at du ikke umiddelbart kommer til at mangle varmt vand. Tilgangen til denne kan jo godt være fra den indbyggede beholder i akkutanken.

bondo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 jun 2016 10:05
Givet likes: 2 gange

Re: Sol og luft/vand VP kombi

Indlæg af bondo » 03 jul 2016 03:12

daffy skrev:Jeg ville sætte din varme fra solfangerne direkte ind i din akkutank via den 3 vejs ventil du allerede har foran tanken.

Skal den også - så længe den magter det, når det så ikke er nok.... (tjek tegningen "samlede anlæg" - godt køler-versionen - same shit)



...skal solvarmen køres ned i kølemidlet. :-)
Der er også tegnet en lille el-vandvarmer på - det er sådan det kører allerede nu.

Jaja - alt i alt lyder til min tanke ikke er så tosset. :-)


Besvar