Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Allan1575
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Modtaget likes: 9 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af Allan1575 » 21 jun 2016 20:18

Halløj :)

Nu har jeg haft mit Pellux 100 siden december 2012, og ja jeg havde også problemet med risten, den nederste række blev klippet af, og problemet har ikke været der siden.....så det har nu kun haft to stop siden feb/marts 2013, det ene hvor fyrbøderen havde glemt at fylde piller i, og det andet hvor skorstensfejeren havde glemt at tænde det, efter han var færdig.
SÅ kan kun sige at mit har kørt til UG x og slange


Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af Jens1973 » 21 jun 2016 21:41

Tak Allan. Se det kan jeg lide at høre :-)
Har du en føler i varmtvandsbeholderen til sommerkørsel?
Har du alt i udstyr på den? Har du mange starter om sommeren? Er der urstyring indbygget i den?
Har du sat den ned i ydelse? Hvad går den ned til i mindste område? Jeg kan se vi har samme størrelse hus :)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af HR LUCCA » 21 jun 2016 22:02

Jeg vil ikke være bange for og købe et RTB ,men handler du hos hedestoker.dk så spørg dem til råds om de 2 fyr , de kender begge mærker rigtig godt og kan fortælle dig om de fordel og ulemper ved dem , hedestorker er efter min mening meget ærlige menneske og vil helt sikker sælge dig det de mener er bedst for dig, og bedst opfylder dine krav .

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af Aussieboy » 21 jun 2016 22:53

Hr.Lucca.. Ærlige og ærlige. Hmm. Jeg købte en kondensator af dem til et atmos brændefyr, kostede omkring 100 kr mener jeg, den jeg fik lignede dog meget dem til Woody fyret, og det var også den samme sagde de da jeg ringede og spurgte, den kostede bare kun 30 kr hvis den var bestilt til en Woody. Skrev til dem, men fik aldrig svar. Man skal være vågen..

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af HR LUCCA » 21 jun 2016 23:49

Aussieboy skrev:Hr.Lucca.. Ærlige og ærlige. Hmm. Jeg købte en kondensator af dem til et atmos brændefyr, kostede omkring 100 kr mener jeg, den jeg fik lignede dog meget dem til Woody fyret, og det var også den samme sagde de da jeg ringede og spurgte, den kostede bare kun 30 kr hvis den var bestilt til en Woody. Skrev til dem, men fik aldrig svar. Man skal være vågen..
Det var dig der ikke var vågen icon_cheesygrin.gif der kan være stor forskel på den samme vare til de forskellige fyr tag feks en sneglmotor som er ens til mange pillefyr men prisen være meget forskellig ,så det er vel op til en selv eller med hjælp fra andre og kunne finde varen billigere , men vil stadig påstå at det er en meget seriøs forhandler , jeg ved flere der har fået hjælp af Allan en weekend uden og betale extra ogmåske ikke har handlet fyr hos dem , prøv og se på Trustpilot (selv om man måske ikke helt kan stole på dem) der er ingen slinger i valsen .
Jeg kan give dig et godt eksempel på forskellige priser , Jeg arbejder hos en Volvo lastbilforhandler som har forhandling af Volvo og Renault der er mange reservedele der er ens men til forskellige priser , så kunne man jo vælge og sælge den billigste ,som måske er det andet mærke, men det kan vi ikke , for hvis der kommer en reklamation på delen vil det andet mærke afvise reklamationen , selv om ejerne er de samme :wink:


Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af Aussieboy » 22 jun 2016 06:51

Jo men når jeg bestiller den på billedet til 300 kr, og får en rund som passer på Woody, og de siger de har givet mig den. Må indrømme på det tidspunkt viste jeg ikke bedre. Og kan vel ikke være rigtigt man skal sæt sig så meget ind i det når man bestiller. Slog dem op efter i går og det er 300 kr kontra 30, så ja har ikke været vågen og sendt den retur og sådan for da jeg henvendte mig sagde de at det altid var den de sendte med.
Den med reservedelene kender jeg godt,arbejder selv ved Ftz nu.

Allan1575
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Modtaget likes: 9 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af Allan1575 » 22 jun 2016 07:35

Jens1973 skrev:Tak Allan. Se det kan jeg lide at høre :-)
Har du en føler i varmtvandsbeholderen til sommerkørsel?
Har du alt i udstyr på den? Har du mange starter om sommeren? Er der urstyring indbygget i den?
Har du sat den ned i ydelse? Hvad går den ned til i mindste område? Jeg kan se vi har samme størrelse hus :)
Nej har ikke nogen føler til sommerdrift.
Der er ikke ur styring i en Pellux 100
Jeg har ilt-styring på
Jeg har sat min til at køre 50% om sommeren, med en kedel temp på 60 grader, og hysterese på 20 og 60% om vinteren, med kedel temp 65 og hysterese på 15.
Jeg har det sidste døgn haft 4 starter.
Den går ned til omkring 3kw

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af Jens1973 » 22 jun 2016 08:02

Tak Allan. :)
Dvs 4 starter til det varme vand? Så har du en føler i varmtvandsbeholderen? Hvor lang tid kører den så af gangen?
Hvad bruger du så af piller om dagen når det er sommer?
Hvad med røgsuger? Det anbefaler hedestoker! Hvad med Trækstabilisator?
Jeg håber det er ok med en masse spørgsmål :)

xkfc

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af xkfc » 22 jun 2016 11:07

Antallet af starter på det varme vand er bestemt af forbruget og mængden af varmt vand.

Vi har 2 VVB, en 110l og en 160L. de kører på føler der sidder midt i beholderne. de starter ved 36-38° og varmer op til 59°. Fyret bruger ca. 3kg til at opvarme vandet, nogle dage 2 gange, andre slet ikke.
Jeg tror jeg kunne have nok vand ved at køre 2 timer dagligt på urstyring, og derved spare lidt piller, men det er ærlig talt nede i peditesser så jeg orker ikke at forsøge.
Når det igen bliver koldere bruges urstyring 2x3timer/ døgn 2x4timer og så slippes fyret løs når det kan holde sig over 20% drift.
Jeg er helt sikker på at urstyring er pillebesparende.
Når Pellux ikke har urstyring, er der måske mulighed for at købe et billigt ur og sætte til en ekstern funktion?

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af Jens1973 » 22 jun 2016 11:16

Tak Kenneth. Ang urstyring. Ja det kunne nok være en god idé at gøre. :) Det kan jo slet ikke betale sig at bruge strøm på en el-vandvarmer i forhold til piller.
Det kan være Allan ved om man kan gøre det med urstyring :)


Besvar