Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Delvis ny kloakering

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
madssakre
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 142 gange
Modtaget likes: 10 gange

Delvis ny kloakering

Indlæg af madssakre » 21 jun 2016 16:29

Hej

Jeg bor i et gammelt bondehus. Kloakrør fra toiletter er forholdsvist nye og i 110 mm plast, men spildevand fra stort set alle andre steder: vaske og afløb løber i gamle underdimensionerede rør, og de samles i en firkantet brønd, hvorfra der løber et gammelt rør (under 110 mm i diameter) ud til bundfældningstanken. Desværre løber den en omvej og har mindst 2 90-graders knæk inden forbindes med det andet.

Den firkantede brønd er i mit udhus, faktisk lige ved siden af mit pillefyr, og jeg har lige tømt den med en skovl og en spand, for jeg oplever tilbageløb eller tilstoppelse når tiden for tømning af bundfældningstanken nærmer sig.

Måske kan den firkantede brønd sløjfes eller forbindes det de nyere kloakrør som passerer lige forbi, eller måske kan der føres ny rør til bundfældningstanken på en mere direkte måde.

Er der nogen der ved hvad sådan et projekt kan løbe op i ca.?

Kan man bore rørene frem, eller skal gulvet hugges op og graves ud?

Vh. Mads


pille
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13 aug 2011 20:59
Mit fyr: Metroair 12KW
Areal: 150
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 5000 KW
Geografisk sted: Sjælland Haslev
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Delvis ny kloakering

Indlæg af pille » 21 jun 2016 17:19

Hej
Du skriver bundfældningstanken, er det en septitank du mener, hvis det er en tank der ikke er godkendt, har du saa ikke modtaget et påbud om at tilslutte din ejendom til kloakken, eller evt. lave et godkendt anlaeg, hvis ja, saa skal du alligevel have en kloak firma ud og give et samlet tilbud.
Det er dyrt

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Delvis ny kloakering

Indlæg af lamborg » 21 jun 2016 17:27

Jeg fik lavet helt nyt anlæg i okt 2015 til 10 Pe og der er gravet 150 m slange ned til en mile fordi grundvand er for højt.
Det kostede 60000 incl moms .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

madssakre
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 142 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Delvis ny kloakering

Indlæg af madssakre » 21 jun 2016 17:58

pille skrev:Hej
Du skriver bundfældningstanken, er det en septitank du mener, hvis det er en tank der ikke er godkendt, har du saa ikke modtaget et påbud om at tilslutte din ejendom til kloakken, eller evt. lave et godkendt anlaeg, hvis ja, saa skal du alligevel have en kloak firma ud og give et samlet tilbud.
Det er dyrt
Jeg bor på en gård så offentlig tilslutning er ikke på tale. Jeg mener det er Wavin 2300 L 3-kammer til 5 PE. Den side af sagen skulle være god nok.

Hvis man ser mine indlæg så har jeg tidligere fået lidt input til pumpning af en fordelerbrønd efter mit rensningsanlæg som midlertidig løsning på tilstoppede dræn. Jeg har nemlig også højt grundvand, når det regner meget.

Så der er flere ting i vejen, og jeg bevæger mig nu ind i huset med dette indlæg ;-)

Du har ret. Det er nok dyrt, men værd at få gjort, for vi står i lort til halsen, næsten bogstaveligt talt.

madssakre
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 142 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Delvis ny kloakering

Indlæg af madssakre » 05 jul 2017 15:53

Som opfølgning, kan jeg sige at den firkantede brønd jeg omtalte, var en fedt separationsbrønd som man brugte i gamle dage. Den giver anledning til ophobning i sagens natur.
En ekspert vejledte mig i at spartle siderne skrå i brønden med hurtigt størkende beton, samt have et (på langs) overskåret kloakrør i bunden, således at der ikke kunne ophobes noget, men at alt ville passere som var det inde i et almindeligt rør.
Siden har der ikke været det mindste problem ved hele pivtøjet.


Besvar