Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af Jens1973 » 20 jun 2016 16:31

Hej derude.
Skal bare lige høre jeg kloge hoveder derude om noget.
Hvis man skulle vælge Pellux hvad gør 200'eren bedre end 100'eren? Den store er på tilbud hos nogle der forhandler dem (ved ikke om jeg må skrive navnet) til knap 33000.- med næsten det hele i udstyr. Den lille kommer næsten op på samme pris med udstyret. Men hvorfor en 200 i forhold til den lille? Ved godt der er en indbygget tank. Men hvorfor ellers, og hvad gør den tank?
Det eneste der er, er om den kan være for stor til 178 kvm middelisoleret hus :)


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af HR LUCCA » 20 jun 2016 20:31

Jens1973 skrev:Hej derude.
Skal bare lige høre jeg kloge hoveder derude om noget.
Hvis man skulle vælge Pellux hvad gør 200'eren bedre end 100'eren? Den store er på tilbud hos nogle der forhandler dem (ved ikke om jeg må skrive navnet) til knap 33000.- med næsten det hele i udstyr. Den lille kommer næsten op på samme pris med udstyret. Men hvorfor en 200 i forhold til den lille? Ved godt der er en indbygget tank. Men hvorfor ellers, og hvad gør den tank?
Det eneste der er, er om den kan være for stor til 178 kvm middelisoleret hus :)
Har ikke noget forstand på Pellux , men vælg det lille , det andet bliver for stort , prøv og indhente tilbud flere steder , og husk og søg om energitilskud før du køber noget fyr .
Og tror godt du må smide et link til forhandler , der hvor det ikke er ok er hvor det første indlæg henviser til et "Godt tilbud" på feks træpiller :wink:

uffev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 05 feb 2012 20:35
Mit fyr: OPOP BS20 16KW woody
Areal: 147
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: himmerland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af uffev » 20 jun 2016 21:27

hej
lad være med og købe den 200. der er alt for meget vand i den kedel
1 den tænder og slukker alt for mange gange med et kæmpe tap i varme ved op start da den køler kedel vand mens den tænder
2 den kan ikke bruges om sommeren til og lave varmt vand med da den enten skal holde de 190 liter vand varm i kedlen eller hvis den skal stå slukket og først tænde når VVb er "kold" tager det alt for langt tid til den er varm nok til og varme VVB op

PS jeg har haft denne kedel dog med den gamle PB20 brænder, der var alt for meget bævl med den så har skiftet den ud med noget der du´r
(woody 10kw :great: )
16 kw OPOP BS20. nu med komp. rens :great: :great:

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... nshjem1912#

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af Jens1973 » 20 jun 2016 21:50

Tusind tak Lucca og Uffe. Den er hos hedestoker.dk :) de giver 5000 i tilskud. Jeg kan umiddelbart "kun" få 3500 andre steder. :-)

Uffe. Så glemmer vi 200'eren. Hvis man får 100'eren med det hele i udstyr, så har jeg læst den skulle køre perfekt. Den har PB 20 max kedel nu. Er det ikke noget der er ok? Synes den virker mere af godt kram end Woody :-)
Synes jeg kan læse folk har mere ballade med scotte og Woody end Pelluxen!

uffev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 05 feb 2012 20:35
Mit fyr: OPOP BS20 16KW woody
Areal: 147
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: himmerland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af uffev » 20 jun 2016 22:15

der har du hvis ikke læst i dette forum for pellux med de problemer de har haft

og mærkeligt nok så havde min den gamle PB20 samme fejl som den PB20 MAX der sidder på pellux 100 (brænder er ens bare en anden styring)
og så hvidt jeg kan se så har vølund ikke gjort noget som helst for og afhjælpe problemet ???
og de har da haft den gamle kørende længe før de lanceret pb20 MAX så burde man da mene at de burde have haft ordnet de små fejl som den gamle havde inden de lanceret den anden men nej det valgte man ikke

så jeg vil aldrig anbefale en vølund til nogen som helst

der er også flere solgte scotte og woody end der er solgt pellux så nok derfor fejl ser mere markante ud med dem
og det er også meget nemmere og få hjælp med en scotte / woody her på forum og fra NBE (dem der har udviklet dem)
ved pellux´en er der ikke ret meget hjælp og få nogle steder fra ??
16 kw OPOP BS20. nu med komp. rens :great: :great:

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... nshjem1912#


Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af Jens1973 » 20 jun 2016 22:29

Tak igen :) Jeg har læst de har haft lidt problem med tilstoppet pilletilførsel pga en rist. Men den kunne man klippe til så det ikke skete igen. Hvad lavede den du havde af ballade!
Det er dæleme ikke nemt at være kommende pilleejer. Vi startede med at se på RTB. Men nu begynder folk at skrive de larmer, og knækker snegle. Vi vil gerne have et fyr hvor vi ikke skal ud og rive i en pind. Mgm er sikkert godt, men den største uden riv i pinden koster 55000.- Og vi har ikke en million til et fyr!
Vi har også lidt med størrelsen. Vi vil gerne have ihvertfald 12 kW. Og der kommer den nye metrocompact 12 til at passe. Men den kommer ikke før til september. Jeg har skrevet til metrotherm, og de er godt nok sløve til at svare.
Passaten havde vi set på på dyrskuet i Roskilde, men Passat har ikke kontaktet os som de lovede, og det er over to uger siden. Kliplev VVS stod deroppe og lovede også at kontakte os og det har de heller ikke gjort. Gider ikke useriøse forhandlere. Man skal holde hvad man lover.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af PellX21 » 20 jun 2016 22:55

Jeg bruger en start/stop brænder fra sverige på en gammel salamanderkedel. I foråret satte jeg en 500l buffertank på anlægget, da jeg ville bruge strømoverskud fra solcellerne via elpatron. Jeg har også vejrkompensering på. Jeg har ikke oplevet øget forbrug ved at smide tank på - tværtimod.
Tanken er meget godt isoleret, og vejrkompenseringen gør at jeg virkelig får noget ud af den varme der produceres. Skal siges jeg har tung gulvvarme med klinker i hele stueetagen. Nu kan jeg jo ikke vide det med sikkerhed, men jeg gætter på, at der stryger et ton af mit forbrug, måske mere nu hvor brændeovnen endelig er kommet op (men det er jo en anden sag). Pellx varmer med fuld styrke (20kw) og slukker så når set.temp er nået (70). Den sender så signal om at starte igen når den runder 55 c, men jeg har start forsinkelse på, så tanken kan være helt nede og vende på 35-40 inden temp stiger igen. Jeg ved godt at ikke alle kedler kan holde til den slags, men det kan min gamle støbejernskedel. Pellx kører ikke henover maj-sept. Men jeg har haft den i 7 år og den er virkelig driftsikker og nem, bare den ikke får dårlige træpiller. Men udover vejrkompenseringen er der ikke noget smart ved den, rengøringen er jo et mindre cirkus i forhold til den moderne RTB kedel. Havde jeg ikke elpatron, buffertank og vejrkomp., så ville jeg helt klart vælge et moderne fuldt modulerende fyr, og du skal altså være obs. på at Pellux 100/Metrocompact 20 (min bror har sådan en, som han er ok tilfreds med, da han har et stort solvarmeanlæg) ikke kan gå specielt lavt ned i ydelse inden de slukker, hvilket vil give dig mange tændinger i sommerhalvåret.

Hvis markedet ikke har ændret sig siden jeg kiggede sidst, så er det RTB eller MGM der lokker mig mest - value for money, ikke at det er perfekt men til prisen er det godt. Passats produkter er ikke hvad de har været efter min mening - i en af deres reklamer står en sælger og praler med 10.000 tændinger på deres eltænder, hvilket jo ikke passer, hvis man hører ejerne af C1-2+. Der er mange modeller på det danske marked er mit indtryk, jeg ville helt klart vælge et der er noget viden/erfaring omkring, og en god service ikke mindst.

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af Jens1973 » 21 jun 2016 05:32

Tak pellx21.
Der skal sættes en føler i varmtvandsbeholderen, så den om sommeren kun skulle tænde når vandet er under fx 50 grader og slukke ved 65. Giver det ikke færre starter om sommeren? Har den urstyring? Det er en jungle at rode rundt i. Nogen er til datteren og andre til moderen. Nogen har været uheldige med et produkt og andre ville hellere bytte konen end fyrer :)
Vedr Passat så var jeg tæt på bioheaten. Den har det hele undtagen stor pillebeholder.
Kunne være vi skulke se på RTB'en igen. Der er bare nogen der begynder at skrive om larm og knækkede snegle. :)

xkfc

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af xkfc » 21 jun 2016 06:16

Du er nød til at holde fejlmeddelelser op i mod antallet af solgte fyr. NBE det har solgt op mod 100000 pillefyr vil helt sikkert opleve flere småting end et fyr der er solgt nogle tusinde af. Tænk på hvor mange Scotte/Woody/RTB ejere du aldrig har hørt fra, og i forhold til % andelen tror jeg at der er lige så mange fejl på andre mærker, og hvor mange snegle har du læst om der er knækkede? en!

Du har ret i at det er en jungle, hvis du sætter dig lidt ind i sagerne så kan du blive en glad pillefyrs ejer ligegyldigt hvad du vælger.

Jeg kan anbefale at tage ud og besøge nogen der har de fyr du kunne tænke dig, det giver tit de bedste erfaringer.

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Skal man vælge Pellux 100 eller Pellux 200.

Indlæg af Jens1973 » 21 jun 2016 17:18

Er der nogen omkring Vordingborg der har en Pellux 100 som de vil vise frem :-)


Besvar