benzin+olie til 2-takts.

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
10
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Har takket: 144 gange
Blevet takket: 10 gange

benzin+olie til 2-takts.

Indlæg af madssakre »

Hej

Jeg har en 2-takts Husqvarna motorsav (ny) og en 2-takts Echo busk-ryder (brugt).

Sidstnævnte er lige blevet reparareret fordi tidligere bruger brugte en lidt forkert 2% blanding af benzin of 2-taktsolie. Der skulle efter sigende være aflejringer i motoren. Siden er den blevet kørt med færdigblandet alkyleret 2-taktsbenzin.

Det kommer ikke som nogen overraskelse at den færdigblandede benzin er markant dyrere per liter end de to separate komponenter tilsammen.


Hvor påpasselig skal man være? Er det gambling selv at blande? Hvor vigtige oplever i at det er alkyleret eller hvad det er...?

Det er jo ret dyrt at få renset og repararet udstyret på service værksted.

Vh. Mads

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: benzin+olie til 2-takts.

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Jeg kører altid på Aspen benzin, dels fordi det ikke står og bliver 'gammelt' i dunken,
ikke giver aflejringer i motoren, man kommer ikke til at blande forkert, det stinker
og sviner ikke så man får hovedpine af at gå med motorsaven i timevis, og sidst men ikke
mindst, oplever jeg det klart lettere at at starte motoren på Aspen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 15 gange

Re: benzin+olie til 2-takts.

Indlæg af coctail »

2% er 2%, hverken mere eller mindre. Personligt er jeg altid meget omhyggelig med at blande det korrekt. For lidt skader motoren og for meget giver aflejringer. Nogle maskiner skal have en 3% blanding.

Jeg er også gået over til aspen benzin, da jeg blevet træt af alle de problemer som moderne benzin med methanol tilsat giver, når det bliver over et halvt år gammelt.

I sidste uge måtte jeg kassere 15 liter benzin og rense karburator på atv'en, da den nymodens benzin havde opløst malingen indvendigt i Jerry can'en icon_frown.gif

Maskinen skal altid justeres efter det brændstof som den kører på, alm blandet benzin eller aspen benzin, ellers vil den ikke køre ordenligt og der er risiko for aflejringer
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 670
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 27 gange

Re: benzin+olie til 2-takts.

Indlæg af Alex fs »

Jeg plejer ikke at Være så nøje.. 2 til 3% målt efter skalaen på olie dunken..
Har aldrig problemer.. meeen nu køres der også stihl her icon_cheesygrin.gif
Landmand og Jølrøv' af guds nåde
xkfc

Re: benzin+olie til 2-takts.

Indlæg af xkfc »

Uanset det er dyrt i indkøb, så er det for det meste billigere at bruge akylat benzin. Man slipper for nedbrud og aflejringer gammel benzin, specielt dit helbred har det godt med det dyre benzin, miljøet kan også lide det.
Selv til min 4takt buskrydder køber jeg 4t akylat uden olie, herre gud jeg bruger 5-10 liter om året.

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: benzin+olie til 2-takts.

Indlæg af john_madsen »

jeg har lige haft liv i buskrydderen og motorsaven. Begge med benzin fra sidste år og ditto fra dunken.
Jeg bruger det billigste 2takt olie, alternativt motorolie de gange jeg har manglet i en weekend. Kører dog med 3-5% olie, da jeg har oplevet plejlstænger der har sat sig, grundet manglende smøring, da jeg kørte de anbefalede 2%.
Har aldrig haft problemer med gammel benzin.
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: benzin+olie til 2-takts.

Indlæg af bennylar »

coctail skrev:2% er 2%, hverken mere eller mindre. Personligt er jeg altid meget omhyggelig med at blande det korrekt. For lidt skader motoren og for meget giver aflejringer. Nogle maskiner skal have en 3% blanding.

Jeg er også gået over til aspen benzin, da jeg blevet træt af alle de problemer som moderne benzin med methanol tilsat giver, når det bliver over et halvt år gammelt.

I sidste uge måtte jeg kassere 15 liter benzin og rense karburator på atv'en, da den nymodens benzin havde opløst malingen indvendigt i Jerry can'en icon_frown.gif

Maskinen skal altid justeres efter det brændstof som den kører på, alm blandet benzin eller aspen benzin, ellers vil den ikke køre ordenligt og der er risiko for aflejringer
Det må da være en nyere/kopi type Jerry can, jeg har aldrig oplevet mine gode gamle fra 60'erne har mistet malingen indvendig pga benzin..

jeg har benzin fra sidste år stående og det virker fint på havetraktor og alle de andre maskiner.. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 15 gange

Re: benzin+olie til 2-takts.

Indlæg af coctail »

bennylar skrev:Det må da være en nyere/kopi type Jerry can, jeg har aldrig oplevet mine gode gamle fra 60'erne har mistet malingen indvendig pga benzin..

jeg har benzin fra sidste år stående og det virker fint på havetraktor og alle de andre maskiner.. :wink:
Dunken var nok 20-25 år gammel og ikke nogen kineser kopi..
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: benzin+olie til 2-takts.

Indlæg af bennylar »

Nej men der er forskel om det er den i "original" militær maling eller en ny produceret.. de originale står der årstal på, præget ind.. vi købte for mange år siden 20 dunke på militær auktion og de fejler intet.. efter mange års brug på gården. Jeg har set de nye hvor malingen bare falder af når man sætter den på beton gulvet..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Har takket: 25 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: benzin+olie til 2-takts.

Indlæg af Kosmic »

Som gammel gokart kører fangede denne diskussion min interesse. Gokarts kører med højtydende to-takts motorer. Her kan en 125 ccm yde over 40 HK , så her skal det hele også trimmes til max.
Vel kører mange i denne verden på Aspen, men tråden her synes at have en manglende fokus på olietypen. Jeg skal være den første til at indrømme at motorolie er religion, så her er lidt af min "trosbekendelse". Køb en kvalitetsolie! Der ER forskel.
Jeg selv er til Castrol. De er nogle af de ældste i branchen, laver olie til snart sagt alting og er ikke lavprisprodukter.

Jeg har selv en Stiga multimaskine, og den får lov at få almindelig oktan 95, men olien er Castrol's TTS. Når denne dunk er tom køber jeg måske A747. I øvrigt lugter det bedre.
Jeg blander det i små portioner og i blandingsforholdet op til 3 procent. Jeg skal ikke sætte et stempel!

I min tid som gokartkører brugte mange Shell's mineralske olie i den gule dunk (har glemt navnet). De skulle så efter løbet hjem og rense stempelringe, som forventelig havde brændt sig fast. Jeg derimod brugte netop Castrols TTS, og jeg skulle bare hjem og pudse karten, for der var ingen aflejringer i motoren.

Besvar